Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Hukum Karma Muallaf

Entri oleh sultanmuzaffar 26 December 2009 View Comments




105:1 Hast thou not seen how thy Lord dealt with the owners of the Elephant ?

108:3 Lo! it is thy insulter (and not thou) who is without posterity.

24:31 And tell the believing women to lower their gaze and be modest, and to display of their adornment only that which is apparent, and to draw their veils over their bosoms, and not to reveal their adornment save to their own husbands or fathers or husbands' fathers, or their sons or their husbands' sons, or their brothers or their brothers' sons or sisters' sons, or their women, or their slaves, or male attendants who lack vigour, or children who know naught of women's nakedness. And let them not stamp their feet so as to reveal what they hide of their adornment. And turn unto Allah together, O believers, in order that ye may succeed.

16:41 And those who became fugitives for the cause of Allah after they had been oppressed, We verily shall give them goodly lodging in the world, and surely the reward of the Hereafter is greater, if they but knew;

2:62 Lo! Those who believe (in that which is revealed unto thee, Muhammad), and those who are Jews, and Christians, and Sabaeans - whoever believeth in Allah and the Last Day and doeth right - surely their reward is with their Lord, and there shall no fear come upon them neither shall they grieve.

4:43 O ye who believe! Draw not near unto prayer when ye are drunken, till ye know that which ye utter, nor when ye are polluted, save when journeying upon the road, till ye have bathed. And if ye be ill, or on a journey, or one of you cometh from the closet, or ye have touched women, and ye find not water, then go to high clean soil and rub your faces and your hands (therewith). Lo! Allah is Benign, Forgiving.

24:37 Men whom neither merchandise nor sale beguileth from remembrance of Allah and constancy in prayer and paying to the poor their due; who fear a day when hearts and eyeballs will be overturned;

2:286 Allah tasketh not a soul beyond its scope. For it (is only) that which it hath earned, and against it (only) that which it hath deserved. Our Lord! Condemn us not if we forget, or miss the mark! Our Lord! Lay not on us such a burden as thou didst lay on those before us! Our Lord! Impose not on us that which we have not the strength to bear! Pardon us, absolve us and have mercy on us, Thou, our Protector, and give us victory over the disbelieving folk.

104:3 He thinketh that his wealth will render him immortal.

109:6 Unto you your religion, and unto me my religion.

110:1-3 When Allah's succour and the triumph cometh / And thou seest mankind entering the religion of Allah in troops, / Then hymn the praises of thy Lord, and seek forgiveness of Him. Lo! He is ever ready to show mercy.

Di atas merupakan terjemahan ayat suci Al-Quran yang hanya diperjelaskan dalam filem Muallaf menerusi nombor surah dan ayat, sama seperti penganut agama Kristian biasa merujuk ayat-ayat dalam kitab Injil. Mungkin kepada mereka yang malas untuk mengkaji mereka akan mengatakan yang nombor-nombor itu merujuk kepada kitab Injil kerana kebiasaan tersebut. Saya tidak menyalahkan mereka, walaupun mereka malas untuk mengkaji atau pun mendalami makna nombor ayat-ayat tersebut.

Ia merupakan satu kenyataan sinis yang penonton Malaysia sememangnya penonton yang malas untuk berfikir jauh sekali mengkaji. Mereka hanya suka melihat pada permukaan tetapi tidak mahu mendalami ke dasar. Apabila sesebuah filem seperti Muallaf cuba untuk mendasari sesuatu isu, mereka tidak gemar. Sayang sekali itu terjadi pada penonton filem Melayu.

Awal pagi Krismas saya dikacau mesej BBM yang berkhutbah panjang tentang filem Muallaf. Tambah sedih apabila yang berkhutbah ialah jenis manusia yang hanya gemar melihat kecantikan luaran tetapi tidak faham kecantikan dalaman. Menjelang tengahari Krismas saya diganggu dengan persoalan isu yang biasa kontroversinya. Maka benarlah telahan saya yang manusia itu lebih gemar melihat kecantikan luaran tetapi tidak pernah faham dan mahu mengkaji kecantikan dalaman. Hukum karma.

Saya menonton filem Muallaf dengan gaya penontonan yang berbeza kerana setiap persoalan keampunan mahu pun kemaafan yang dipaparkan dalam filem itu saya lihat dengan cara yang berbeza kerana pembikinnya telah tiada.

Ulasan lain :

Kenapa Ini Berlaku Di Kuala Lumpur, Malaysia ?

Entri oleh sultanmuzaffar 23 December 2009 View Comments



Kejutkan aku dari tidur agar mimpi ngeri ini tamat di situ saja. Agar apabila aku bangun dari tidur kelak, aku akan terus berasa aman berada di Kuala Lumpur, Malaysia. Apa yang terpampang di muka depan akhbar Utusan Malaysia hari ini bukanlah wajah Kuala Lumpur yang aku idamkan.

Aku idamkan Kuala Lumpur yang aman dan bebas dari sebarang anasir jahat yang terus membelenggu manusia tatkala mereka sibuk mengejar kebendaan. Apa yang terpampang di muka depan akhbar Utusan Malaysia hari ini bukanlah berita manis untuk menutup tirai 2009.

Aku berharap Kuala Lumpur yang lebih aman, jika bukan gemilang di tahun 2010.



KONSERT BAGAIKAN SAKTI M.NASIR & DATO’ SITI NURHALIZA

Gabungan Dato’ Siti Nurhaliza dan M. Nasir Cipta Sejarah Yang Menakjubkan Secara Eksklusif Di Astro Box Office Events!

Kuala Lumpur, 17 Disember 2009 – Sempena membuka tirai menyambut tahun baru 2010, Astro dengan bangganya membawakan siaran langsung gabungan bersejarah dua gergasi seni buat pertama kali iaitu Konsert Bagaikan Sakti M. Nasir & Dato’ Siti Nurhaliza dari The Esplanade, Singapura secara eksklusif menerusi Astro Box Office Events (saluran 955).

Peminat penyanyi tersohor, M Nasir dan Dato’ Siti Nurhaliza berpeluang untuk menonton Konsert Bagaikan Sakti M. Nasir & Dato’ Siti Nurhaliza secara langsung pada 1 Januari 2010, jam 8 malam. Pelanggan Astro boleh melanggan Astro Box Office Events (saluran 955) untuk menyaksikan konsert ini hanya dengan harga RM10.00.

Siaran ulangan konsert berkenaan pula akan bermula pada 2 hingga 10 Januari 2010 di saluran yang sama.

Menurut Naib Presiden Perniagaan Melayu Astro, Encik Khairul Anwar Salleh, “Sebagai memenuhi janji kami kepada para pelanggan untuk terus membariskan program-program siaran Astro yang bermutu tinggi dan mempunyai pengisian yang padat, kami berbesar hati membawakan Konsert Bagaikan Sakti M. Nasir & Dato’ Siti Nurhaliza yang menggabungkan dua nama besar iaitu M. Nasir dan Dato’ Siti Nurhaliza secara langsung dari Espanade, Singapura.

Kehebatan dua ikon seni, M. Nasir dan Dato’ Siti Nurhaliza sememangnya tidak boleh disangkal lagi. Pencapaian dan kejayaan mereka dalam mengharumkan nama negara serta mengangkat martabat industri seni hiburan ke peringkat yang lebih tinggi adalah sesuatu yang amat membanggakan. Oleh itu, kami percaya konsert ini mampu membekaskan impak yang mendalam serta dapat memberikan pengalaman menonton yang mempersonakan.

Tiket Konsert Bagaikan Sakti M. Nasir & Dato’ Siti Nurhaliza yang diadakan di Singapura ini telah habis dijual dalam masa seminggu sahaja dan kami faham yang tidak semua peminat berpeluang untuk menyaksikan konsert hebat gabungan dua gergasi seni negara ini berikutan faktor lokasi dan kapasiti tempat yang terhad serta harga tiket yang agak mahal.

Sehubungan dengan itu, kami di Astro ingin memberi peluang kepada orang ramai untuk turut sama menyaksikan konsert gabungan paling bersejarah dan menakjubkan ini terus di kaca televisyen dengan hanya RM10 sahaja. Kami percaya dengan harga serendah ini dan kelebihan untuk menikmati konsert bertaraf dunia di kediaman sendiri pada waktu yang fleksibel adalah suatu pengalaman menonton yang amat sempurna. Inilah tawaran istimewa buat para pelanggan Astro yang tidak pernah jemu memberikan sokongan kepada kami,” ujar Khairul lagi.

Khairul turut menambah, "Kami juga berharap dengan adanya paparan konsert ini menerusi pakej Astro Box Office Events (saluran 955), ia dapat memberi kesempatan kepada para peminat yang tidak berpeluang untuk menyaksikan pesona dua jiwa dan dua suara ini beraksi secara langsung di atas pentas merasai sendiri pengalaman menonton seolah-olah turut berada di The Esplanade, Singapura."


Untuk melanggan pakej Astro Box Office Events, para pelanggan Astro boleh menghubungi talian khidmat pelanggan di 1300 82 3838 atau menerusi talian SMS dengan menghantar teks ABOM (ruang) SAKTI (ruang) No.IC dan hantarkan ke 32888. Pengaktifan melalui SMS akan mengambil masa 24 jam. Tempoh untuk melanggan akan dibuka bermula 22 Disember 2009 dan akan ditutup pada 10 Januari 2010.



Konsert Bagaikan Sakti M. Nasir & Dato’ Siti Nurhaliza bakal menyaksikan gabungan hebat M.Nasir dan Dato’ Siti Nurhaliza mengalunkan lagu-lagu hebat mereka serta lagu-lagu klasik yang pernah didendangkan oleh seniman terkemuka sepanjang zaman seperti P. Ramlee, Saloma dan Sudirman sepanjang persembahan dua jam tanpa henti.

Konsert istimewa ini juga bakal memperlihatkan dua pengarah muzik terkemuka yang akan bekerjasama mengemudikan konsert ini di atas pentas iaitu M. Nasir di bawah pimpinan Aznan Alias dan Dato’ Siti Nurhaliza di bawah pimpinan Aubrey Suwito serta diiringi oleh 30 orang pemuzik di bawah pimpinan mereka.

Sila langgani pakej Astro Box Office Events (saluran 955) untuk menikmati Konsert Bagaikan Sakti M. Nasir & Dato’ Siti Nurhaliza dengan hanya RM10 sahaja eksklusif buat pelanggan-pelanggan Astro!



Muallaf

Entri oleh sultanmuzaffar 17 December 2009 View Comments




Filem Muallaf menjadi filem terakhir arahan Yasmin Ahmad yang dapat ditayangkan di seluruh Malaysia. Akhirnya. Pagi tadi merupakan tayangan media untuk filem tersebut dan ia merupakan kali keempat saya menonton filem kontroversi arahan arwah. Dua kali saya tonton di pejabat arwah di Leo Burnett, sekali di Singapura sewaktu lawatan ke sana. Bezanya, tontonan yang terbaru ini tanpa Yasmin untuk saya ucapkan syabas. Suasana suram menyelubungi sekitar sidang media.

Tengoklah poster yang bakal digunakan untuk filem tersebut. Paling atas merupakan poster rasmi manakala poster di bawah merupakan poster teaser. Cukup mengejutkan tetapi mampu menguja dan sekali-sekala menjentik rasa.

Ulasan penuh filem Muallaf akan saya karang secepat mungkin. InsyaAllah.

105:1 Hast thou not seen how thy Lord dealt with the owners of the Elephant ?

108:3 Lo! it is thy insulter (and not thou) who is without posterity.

24:31 And tell the believing women to lower their gaze and be modest, and to display of their adornment only that which is apparent, and to draw their veils over their bosoms, and not to reveal their adornment save to their own husbands or fathers or husbands' fathers, or their sons or their husbands' sons, or their brothers or their brothers' sons or sisters' sons, or their women, or their slaves, or male attendants who lack vigour, or children who know naught of women's nakedness. And let them not stamp their feet so as to reveal what they hide of their adornment. And turn unto Allah together, O believers, in order that ye may succeed.

16:41 And those who became fugitives for the cause of Allah after they had been oppressed, We verily shall give them goodly lodging in the world, and surely the reward of the Hereafter is greater, if they but knew;

2:62 Lo! Those who believe (in that which is revealed unto thee, Muhammad), and those who are Jews, and Christians, and Sabaeans - whoever believeth in Allah and the Last Day and doeth right - surely their reward is with their Lord, and there shall no fear come upon them neither shall they grieve.

4:43 O ye who believe! Draw not near unto prayer when ye are drunken, till ye know that which ye utter, nor when ye are polluted, save when journeying upon the road, till ye have bathed. And if ye be ill, or on a journey, or one of you cometh from the closet, or ye have touched women, and ye find not water, then go to high clean soil and rub your faces and your hands (therewith). Lo! Allah is Benign, Forgiving.

24:37 Men whom neither merchandise nor sale beguileth from remembrance of Allah and constancy in prayer and paying to the poor their due; who fear a day when hearts and eyeballs will be overturned;

2:286 Allah tasketh not a soul beyond its scope. For it (is only) that which it hath earned, and against it (only) that which it hath deserved. Our Lord! Condemn us not if we forget, or miss the mark! Our Lord! Lay not on us such a burden as thou didst lay on those before us! Our Lord! Impose not on us that which we have not the strength to bear! Pardon us, absolve us and have mercy on us, Thou, our Protector, and give us victory over the disbelieving folk.

104:3 He thinketh that his wealth will render him immortal.

109:6 Unto you your religion, and unto me my religion.

110:1-3 When Allah's succour and the triumph cometh / And thou seest mankind entering the religion of Allah in troops, / Then hymn the praises of thy Lord, and seek forgiveness of Him. Lo! He is ever ready to show mercy.

Di atas merupakan terjemahan ayat suci Al-Quran yang hanya diperjelaskan dalam filem Muallaf menerusi nombor surah dan ayat, sama seperti penganut agama Kristian biasa merujuk ayat-ayat dalam kitab Injil. Mungkin kepada mereka yang malas untuk mengkaji mereka akan mengatakan yang nombor-nombor itu merujuk kepada kitab Injil kerana kebiasaan tersebut. Saya tidak menyalahkan mereka, walaupun mereka malas untuk mengkaji atau pun mendalami makna nombor ayat-ayat tersebut.

Ia merupakan satu kenyataan sinis yang penonton Malaysia sememangnya penonton yang malas untuk berfikir jauh sekali mengkaji. Mereka hanya suka melihat pada permukaan tetapi tidak mahu mendalami ke dasar. Apabila sesebuah filem seperti Muallaf cuba untuk mendasari sesuatu isu, mereka tidak gemar. Sayang sekali itu terjadi pada penonton filem Melayu.

Awal pagi Krismas saya dikacau mesej BBM yang berkhutbah panjang tentang filem Muallaf. Tambah sedih apabila yang berkhutbah ialah jenis manusia yang hanya gemar melihat kecantikan luaran tetapi tidak faham kecantikan dalaman. Menjelang tengahari Krismas saya diganggu dengan persoalan isu yang biasa kontroversinya. Maka benarlah telahan saya yang manusia itu lebih gemar melihat kecantikan luaran tetapi tidak pernah faham dan mahu mengkaji kecantikan dalaman.

Saya menonton filem Muallaf dengan gaya penontonan yang berbeza kerana setiap persoalan keampunan mahu pun kemaafan yang dipaparkan dalam filem itu saya lihat dengan cara yang berbeza kerana pembikinnya telah tiada.

Ulasan lain :
Ajami Hashim

Pusing Satu Kuala Lumpur

Entri oleh sultanmuzaffar 14 December 2009 View Comments

Salah satu cara paling mudah untuk pusing satu Kuala Lumpur ialah dengan menaiki KL Hop On Hop Off. Satu hari saya bosan di rumah dan memandangkan kamera DSLR saya perlu diuji kecemerlangannya, saya ambil keputusan untuk mencuba perkhidmatan KL Hop On Hop Off.

Saya pandu kereta ke MTC, Jalan Ampang, Kuala Lumpur yang mana lapang pakir keretanya agak besar dan beli tiket saya di situ. Bas Hop On Hop Off bukan suatu yang baru di dunia kerana bandaraya-bandaraya utama dunia seperti London dan Paris telah lama memulakannya.

Tiket untuk perkhidmatan ini dibezakan dengan empat kategori iaitu :

1. Umum
2. Orang Kurang Upaya, Kanak-Kanak dan Pelajar
3. Umum Promosi MyKad (rakyat Malaysia)
4. Orang Kurang Upaya, Kanak-Kanak dan Pelajar Promosi MyKad (rakyat Malaysia)

Setiap satu kategori itu dibezakan lagi untuk mereka yang hanya mahu pusing Kuala Lumpur dalam tempoh 24 jam atau pun 48 jam. Kita boleh buat pilihan mengikut kemahuan kita. Oleh kerana saya cuma cuti satu hari, maka saya pilih 24 jam sahaja. Oleh kerana saya rakyat Malaysia, saya hanya perlu menunjukkan MyKad saya dan menerima diskaun Promosi MyKad. Saya hanya membayar RM19 sahaja.

Jika di Barat ruang tingkat atas mereka terbuka berbanding di Kuala Lumpur untuk menyesuaikan dengan keadaan cuaca di Malaysia. Kita bukannya boleh tahan dengan cuaca panas terik Malaysia lebih-lebih lagi di waktu tengahari. Tingkat bawah bas dilengkapi dengan penghawa dingin. Cuma di Tingkat atas terdapat ruang untuk berada di luar lebih-lebih lagi saya perlu mengambil gambar dan ruang itu amat penting buat saya. Sebenarnya, kalau saya bawa laptop saya, boleh saja upload terus gambar-gambar yang diambil secara langsung kerana setiap bas dilengkapi dengan WiFi. Kerja seorang blogger menjadi lebih mudah.

Bas tersebut tiba selang 15 hingga 30 minit di antara setiap stesen. Sebagai pelancong, ia memudahkan mereka untuk memilih lokasi menarik untuk dilawati. Terdapat lebih 40 lokasi menarik pelancongan yang boleh dilawati dalam satu pusingan bas tersebut. Paling utama untuk keperluan pelancong bas itu turut menyediakan pembantu pelancong yang dirakamkan dalam pelbagai bahasa seperti Bahasa Melayu, Inggeris, Mandarin, Hindi, Arab, Jepun, Perancis dan Sepanyol.

OK, lah. Pengembaraan saya untuk pusing satu Kuala Lumpur pun bermula. Saya akan bercerita lebih lanjut mengenai lokasi menarik yang saya ambil keputusan untuk berhenti di bawah setiap gambar.


Pandangan pertama yang saya lihat dari Tingkat Atas bas. Dari MTC boleh kelihatan Menara KL



Dalam perjalanan menuju ke Menara KL. Oleh kerana saya sudah selalu ke Menara KL, saya tidak turun



Menara Berkembar Petronas, pernah menjadi bangunan tertinggi di dunia dan kini masih kekal sebagai menara berkembar tertinggi di dunia


Berada di Tingkat Atas bas di celah-celah pencakar langit Kuala Lumpur


Bagi seorang blogger, lokasi ini mungkin tidak menarik, tetapi bagi pelancong tentunya mereka tidak akan lepaskan peluang untuk berhenti di Kompleks Kraftangan Negara


Di Bukit Bintang, Kuala Lumpur, segitiga emas KL. Syurga dunia untuk yang gemar membeli-belah


Saya sering melihat bangunan ini kerana lokasinya sepelaung saja dari Astro AWANI.



China Town Malaysia


Wajah-wajah Kuala Lumpur I


Wajah-wajah Kuala Lumpur I


Bus Stand Klang tetapi letaknya di Kuala Lumpur. Bisa mengelirukan pelancong


Wajah serius Pengawal Istana Negara


Dari pagar Istana Negara


Di sebalik pagar Istana Negara cuma masih dari luar


Sekitar KL Sentral, saya berhenti beli kasut kerana setiap kali saya beli kasut, saya akan beli di sini. Murah!



Muzium Negara


Parlimen Malaysia, di mana Ahli Parlimen sentiasa berdebat mempertahankan hujah masing-masing



Muzium Kesenian Islam


Masjid Negara


Bangunan Sultan Abdul Samad


Setiap kali musim perayaan Aidil Fitri, pasti lokasi ini menjadi tajuk utama akhbar untuk menggambarkan betapa lengangnya Kuala Lumpur.


Majlis Amanah Rakyat, terima kasih MARA kerana beri biasiswa untuk saya melanjutkan pelajaran


Eye on Malaysia kini sudah bertukar lokasi ke Melaka
Talian Bebas Tol : 1-800-88-5546

Kematangan Istana Budaya Setelah Berusia 10 Tahun

Entri oleh sultanmuzaffar 09 December 2009 View Comments


Sejak sepuluh tahun yang lalu, Istana Budaya menjadi titik temu bagi setiap penggiat dan khalayak seni pentas di Malaysia. Pelbagai produksi tempatan mahu pun antarabangsa dipentaskan di situ. Sempena Ulang Tahun ke 10 Istana Budaya, saya ingin menyorot perkembangan positif yang telah dijana oleh Istana Budaya selain melihat keperluannya kepada industri seni pentas tempatan mahu pun di peringkat antarabangsa.

Istana Budaya, gedung kesenian pentas di Malaysia meraikan ulangtahun ke 10 penubuhannya 15 September lalu. Saya masih ingat lagi teater besar yang pertama dipentaskan di pentas berprestij itu. Teater arahan Datuk Rahim Razali yang bertajuk Keris Sang Puteri menjadi teater buka panggung pentas tersebut. Beberapa hari selepas itu, majlis perasmiannya telah berlangsung dengan penuh adat istiadat Kesultanan Melayu dan dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamed (sekarang Tun).

Bermula dari pengalaman pertama menonton di Istana Budaya, saya dapat merasakan yang panggung itu suatu yang luar biasa. Pentas hidrauliknya suatu yang tidak pernah saya lihat. Set boleh dibawa masuk dari belakang mahu pun tepi pentas tanpa perlu menggunakan tenaga manusia lagi. Untuk seni pentas di Malaysia, ia sesuatu yang luar biasa.

Sejak hari itu, saya berpeluang untuk menyaksikan pelbagai jenis produksi yang dipentaskan di pentas yang terdapat di Istana Budaya. Sehingga kini, IB memiliki dua pentas iaitu Panggung Sari dan Lambang Sari.


Antara pementasan yang paling saya ingati adalah teater Ronggeng Rokiah arahan Dr. Anuar Nor Arai lakonan Safura dan Shahronizam. Teater bergenre noir itu juga dilimpahi penonton yang rata-ratanya mahu mengimbas kembali zaman remaja mereka di New World Cabaret. Juga yang terbaru, Mana Setangginya karya Sasterawan Negara, Datuk Noordin Hassan. Naskhah yang terperap dalam almari Istana Budaya hampir 10 tahun akhirnya berjaya dipentaskan. Naskhah tersebut sepatutnya menjadi naskhah buka panggung IB, malangnya kerana beberapa sebab naskhah itu dipinggirkan.

Tetapi, bukan sahaja teater dewasa yang mendapat tempat, teater kanak-kanak juga sering menjadi tumpuan setiap kali tibanya musim cuti sekolah. Saya melihat keperluan menyediakan pementasan teater kanak-kanak amat penting untuk mendidik generasi muda menghayati teater sekaligus menghargai seni budaya kita sendiri. Teater Siti Di Alam Fantasi, Gamat, Sinbad berjaya menarik ribuan kanak-kanak menyaksikan pementasan tersebut.

Foto oleh MStar

Persembahan muzik di Istana Budaya tidak kurang hebatnya. Penyanyi nombor satu negara, Datuk Siti Nurhaliza tidak asing di pentas Istana Budaya. Beliau pernah beberapa kali mengadakan persembahan di situ. Antara yang paling diingati pastinya Konsert Eksklusif Satu Datuk Siti Nurhaliza yang dipentaskan Jun lalu. Masih kekal nombor satu, walaupun kini Siti Nurhaliza telah pun berdua, biduanita muda negara itu masih mengekalkan kualiti persembahan kelas pertama, sesuai dengan kelas satu pentas berprestij itu.

Paling menguja imaginasi saya adalah pementasan muzik Kembara Jiwa Mohram. Alunan seruling dan rebana dua maestro muzik instrumental muzik berjaya melembutkan hati yang keras, mencairkan jiwa yang kematu.

Jika sebelum ini aktiviti pentas di Malaysia lebih berskala kecil dan hanya tertumpu di Panggung Bandaraya, Auditorium MTC dan Auditorium DBKL, kini produksi pementasan lebih berskala besar.

Foto oleh Jeff Ooi

Menurut Ketua Pengarah Istana Budaya, Encik Mohamed Juhairi Shaarani, "Dengan adanya Panggung Sari yang merupakan salah satu panggung yang tercanggih di dunia, segala itu menjadi kenyataan dan kita dapat lihat dengan hasil-hasil yang memberangsangkan bermula dengan teater Keris Sang Puteri, Tun Perak dan mencetuskan fenomena kepada produksi terbitan Enfiniti Productions dengan Puteri Gunung Ledang The Musical dan P.Ramlee The Musical. Dan kita juga dapat lihat dengan produksi-produksi Istana Budaya yang sangat mendapat sambutan persembahan teater kanak-kanak seperti Sinbad dan Aladdin yang diadakan setiap kali musim cuti sekolah."

Menjurus kepada seni teater, tari dan muzik, pada peringkat awal khalayak penggemar seni tempatan agak terkejut dengan budaya kepenontonan di Istana Budaya.

Namun, jumlah penonton bertambah setiap tahun.

"Dalam masa dua tahun yang pertama kita memberi kemudahan dengan menjemput seramai mungkin dan juga pada waktu itu ada sedikit kejutan pada masyarakat yang selama ini lebih terdedah dengan persembahan-persembahan secara percuma tetapi Istana Budaya pada peringkat awalnya cuma mengenakan harga tiket yang sangat minima iaitu RM20, RM30 dan RM50 dan berlakunya perubahan setelah 10 tahun kita dapat melihat apabila Enfiniti boleh menjual tiket berharga RM350, suatu yang tidak pernah dipercayai pada 10 tahun yang lalu apabila sebuah produksi tempatan boleh menyamai harga tiket sebuah produksi luar atau pun persembahan antarabangsa."

Pada 1999, hanya sekitar 20,000 penonton menyaksikan persembahan di Istana Budaya, kini lebih 140,000 penonton berkemampuan untuk menyaksikan pementasan di panggung berprestij itu yang mencatatkan jumlah tertinggi pada tahun 2008.

Sering ke luar negara, Juhairi akan meluangkan masanya menonton pementasan West End mahu pun Broadway. Istana Budaya turut diiktiraf sebagai pentas terbaik di dunia dan diakui sendiri oleh produksi antarabangsa yang bertandang ke Istana Budaya.

"Pada peringkat pembinaan awal kita didatangi dengan produksi yang pada masa itu Tun Dr. Mahathir menjemput produksi Beauty And The Beast. Mereka memang terasa amat kagum dengan kecanggihan Panggung Sari Istana Budaya dan ini terbukti apabila kenyataan kita yang Istana Budaya sebuah panggung yang canggih itu sememangnya betul.


"Istana Budaya ini menggunakan teknologi campur tidak menjurus kepada dunia Barat tetapi bercampur dengan teknologi Jepun, Jerman, United Kingdom dan Amerika Syarikat. Tenaga yang dipilih pada peringkat awal juga berjaya direalisasikan dengan menggabungkan teknologi pelbagai negara untuk pembinaan sebuah panggung di Malaysia."

Perkara yang sama turut diakui Datin Seri Tiara Jacquelina, selaku Pengarah Urusan Enfitniti Productions, produksi yang menerbitkan Puteri Gunung Ledang The Musical dan P.Ramlee The Musical.

"Saya sendiri bangga bahawa kita mempunyai sebuah pentas bertaraf dunia dan harus dibanggakan oleh setiap rakyat Malaysia. Pentas itu merupakan antara pentas yang terbaik di dunia. Setiap kali mengadakan persembahan di pentas itu ada satu rasa yang lain yang tidak boleh dimiliki di tempat lain. Ini termasuk kerjasama yang diberikan oleh kakitangan Istana Budaya sendiri. Terlalu banyak sejarah berlaku untuk kami di Istana Budaya dan ia menjadi seperti tempat jatuh lagi dikenang."

Jelas Juhairi lagi, sebagai sebuah institusi di bawah Kementerian Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan, Istana Budaya turut berperanan sebagai salah satu pusat tumpuan pelancong.

"Kita akan membawa dan ingin menjadikan Istana Budaya sebagai salah satu lokasi pementasan yang membolehkan negara-negara jiran yang selama ini dimonopoli sepenuhnya oleh Esplanade. Ini kita dapat lihat sewaktu pementasan produksi Mamma Mia apabila ramai penonton yang datang bukan sahaja dari Singapura tetapi juga dari Brunei, Indonesia dan Thailand. Persembahan itu merupakan pementasan yang paling berjaya dalam sejarah Istana Budaya terutama sekali dalam jumlah kedatangan penonton dan kutipan tiket."

Khalayak penggemar teater kini tidak perlu ke luar negara bagi menyaksikan pementasan berskala besar. Produksi tempatan seperti Puteri Gunung Ledang The Musical dan Cuci The Musical juga mampu menawarkan peluang tersebut di dalam negara.

"Di samping itu juga, Istana Budaya juga dalam usaha menggalakkan produksi-produksi besar yang mampu melaburkan seperti Enfiniti dan yang akan datang Tall Order yang berbelanja besar ini membolehkan karya-karya mereka ditonton kerana pementasan mereka sama tara dengan karya-karya yang dipentaskan di Broadway dan West End New York."

Pelbagai perancangan untuk Kalendar 2010 masih diteliti oleh pihak Istana Budaya. Antara yang menarik ialah produksi bersama Jabatan Perdana Menteri, sebuah lagi teater muzikal terbitan Enfiniti Productions dan berkemungkinan besar Cuci The Musical musim kedua.

"InsyaAllah pada tahun hadapan kita juga menyahut gagasan 1Malaysia yang mana banyak program yang menjurus kepada gagasan tersebut apabila melibatkan pelbagai kaum dipentaskan di Istana Budaya. Beberapa kertas cadangan yang dihantar menepati ciri-ciri gagasan 1Malaysia dan salah satu perkara baru apabila melibatkan kerjasama dengan produksi luar termasuk kerjasama dengan Jabatan Perdana Menteri dalam usaha mengangkat gagasan yang diwar-warkan Perdana Menteti iaitu Gagasan 1Malaysia."

Pementasan yang kembali untuk musim kedua bukan suatu yang asing sekarang di Istana Budaya. Sejak teater muzikal menjadi satu fenomena, pementasan yang diulang sudah menjadi satu trend. Antara pementasan yang diulang tayang adalah Puteri Gunung Ledang The Musical dan P.Ramlee The Musical. Lebih menarik apabila ada di antaranya yang dibawa ke seberang Tambak Johor iaitu The Esplanade, Singapura. Pasti itu sesuatu yang membanggakan untuk seni pentas tempatan.

Paling terkini apabila buat julung kalinya, sebuah Orkestra Tradisional Malaysia ditubuhkan di Istana Budaya yang merupakan pasukan orkestra gabungan pelbagai instrumen tradisional Malaysia.

OTM kini dikemudi oleh Mohd Yazid Zakaria yang dilantik Konduktor pertama Orkestra itu.

"Merupakan satu-satunya kumpulan orkestra yang tidak ada di dunia. Di negara-negara lain, kumpulan orkestra hanya memiliki pemuzik pribumi tetapi di Malaysia kita memiliki Orkestra Tradisional Malaysia yang menggabung pemuzik pelbagai bangsa termasuk penggunaan alat muzik ektik yang sama sifatnya dengan simfoni di negara Barat."


Selain itu, Kompleks Istana Budaya bakal berkembang. Kompleks pengurusan akan siap sepenuhnya yang berlatarbelakangkan Tasik Titiwangsa pada tahun hadapan.

"Dan bila berlakunya perpindahan itu, ruang di Istana Budaya akan lebih banyak untuk dilengkapkan dengan fasiliti latihan dan memberikan peluang kepada aktivis seni di Malaysia untuk mengadakan latihan. Selain itu kita akan turut melengkapkan bangunan itu dengan sebuah Galeri yang menceritakan sejarah penubuhan Istana Budaya hinggalah menjadi Istana Budaya hari ini."

Saya melihat perkembangan positif Istana Budaya menjadi elemen penting untuk menjayakan hasrat menjadikan Kuala Lumpur sebagai hab seni pentas Asia. Seluruh dunia mengenali budaya India mahu pun Jepun atau pun China. Oleh itu menjadi tugas Istana Budaya juga untuk memperkenalkan budaya Melayu ke peringkat antarabangsa. Namun yang lebih penting adalah budaya kerja kakitangan Istana Budaya perlu mencapai standard antarabangsa untuk berjaya di mata dunia.

Hasrat itu hanya akan tercapai sekiranya Istana Budaya menjadi sebuah syarikat korporat. IB harus berfungsi bukan sekadar untuk menyemarakkan budaya seni pentas tempatan malah menjadi satu badan bukan kerajaan yang turut berfungsi mendapatkan keuntungan. Ia harus bergerak seperti sebuah syarikat korporat yang mana setiap kaki dan tangannya bergandingan untuk mencipta keuntungan lebih luar biasa. Saya tidak melihat ia sebagai satu cadangan yang harus ditolak mentah-mentah sebaliknya perlu difikirkan untuk mengangkat seni pentas Malaysia ke peringkat antarabangsa.

Zahirnya, pentas Istana Budaya akan terus disemarakkan dengan pelbagai produksi terbaik dan kembali dipenuhi penonton apabila teater Gamat dan Cuci The Musical dipentaskan Oktober lalu. Lebih mengejutkan apabila teater Natrah yang diarahkan oleh Eirma Fatima menerima sambutan yang sangat hebat. Pementasan yang sepatutnya berakhir pada 9 Disember dilanjutkan sehingga 13 Disember atas permintaan ramai.

Saya kagum dengan keterbukaan IB yang berjaya membuka sejarah rusuhan Natrah di Singapura ke depan mata khalayak teater tanahair. Keterbukaan yang dimaksudkan apabila memberikan keadilan dalam naskhah tersebut yang menyeimbangkan pengaruh setiap watak seperti Natrah, Cik Aminah dan Adeline Hertogh dalam teater tersebut. Sekaligus membuka intepretasi baru kepada pengkaji sejarah mahu pun penonton tentang apa yang sebenarnya berlaku.

Sehingga kini, Istana Budaya dipayungi lima Ketua Pengarah bermula Tuan Hj Sufiat Mukri, Norliza Rofli, Dr. Hatta Azad Khan, Datuk Azhar Abu Bakar dan yang terkini, Mohamed Juhairi Shaarani. Melalui gaya kepimpinan yang berbeza oleh setiap seorang dari mereka telah berjaya membuka membuka lembaran baru untuk Istana Budaya.

Saya menepis andaian masyarakat yang Istana Budaya hanya merupakan "gajah putih", sebaliknya Istana Budaya telah berjaya merancakkan lagi aktiviti seni pentas di Malaysia sepanjang 10 tahun yang lalu. Syabas, Istana Budaya.

Natrah Masih Wujud Di Sekeliling Kita

Entri oleh sultanmuzaffar 06 December 2009 View Comments


Natrah atau nama sebenarnya Huberdina Maria Hertogh pergi meninggalkan kita pada 8 Julai 2009, namun perawan kecil yang mencetuskan rusuhan di Singapura dan Karachi, Pakistan itu masih lagi wujud di sekeliling kita. Airmata dan pengorbanannya masih segar dalam minda kita semua.


Saya mula mengenali Natrah sewaktu terbaca Dewan Masyarakat keluaran Februari 1989 ketika saya berusia 15 tahun. Saya ikuti setiap keluaran majalah tersebut untuk mengenali lebih dekat kenapa dia begitu penting dalam sejarah kita.

Buku Natrah nukilan Fatini Yaacob, penulis yang sama mengkaji Natrah untuk Dewan Masyarakat 20 tahun lalu masih belum habis saya baca. Melalui buku tersebut, saya mendapat tahu yang sewaktu Fatini pertama kali mewawancara Natrah berlangsung di Lake Tahoe sekitar Mac 1989. Waktu itu Natrah bekerja dengan mencuci bilik motel dan chalet yang terdapat di pusat peranginan di Nevada. Pada waktu yang hanya berselang beberapa bulan, saya dan keluarga singgah di Lake Tahoe pada Oktober/November 1989. Mungkin juga motel yang kami menginap dicuci oleh Natrah cuma tidak mengenalinya sahaja. Ia sekadar kemungkinan sahaja.

Natrah di Pentas

Bukan mudah untuk membawa satu kisah sejarah menjadi satu naskhah pentas. Dalam ruangan Siti Jarum, penulis itu memberikan komen yang cerita sejarah itu diangkat ke pentas teater menggunakan teknik kronologi. Yang mana setiap peristiwa sejarah dimasukkan dalam teater tersebut. Ada benarnya komen tersebut kerana Natrah menceritakan segala-galanya iaitu dari A hingga Z.

Sekiranya Natrah hanya mengambil intipati sejarah itu pada elemen rusuhan atau pun mengaitkan dengan apa yang berlaku sekarang, tentunya lebih menarik.

Tatkala saya menulis ulasan ini saya telah menonton teater Natrah sebanyak empat kali. Setiap malam pementasan selama lebih dua jam itu ditokok dengan penambahan set dan beberapa perubahan pada aspek visualnya. Sekaligus ia menguatkan lagi naskhah tersebut jika tidak mengubah sedikit fakta sejarah. Namun saya faham situasi pengarah yang tersepit dalam desakan penonton yang masih tidak mahu menerima hakikatnya.

Keberanian Erma Fatima selaku pengarah teater itu wajar saya puji. Keberanian yang saya maksudkan adalah menyeimbangkan kemelut antara tiga watak, Natrah, Cik Aminah (ibu angkat) dan Adeline (ibu kandung Natrah). Semuanya dipaparkan dalam monolog yang mana masing-masing cuba untuk menegakkan apa yang ingin mereka pertahankan. Sayangnya, kita tidak pernah memikirkan kemelut yang melanda Natrah ketika itu.

Simpati saya berbagi-bagi sama ada untuk Natrah, Cik Aminah atau pun Adeline. Jika sebelum ini saya sering dimomokkan dalam propaganda berteras akidah agama yang dipertahankan Cik Aminah, kita saya cuba untuk memahami hak Adeline sebagai ibu kandung Natrah. Dalam waktu yang sama, saya turut bersimpati terhadap Natrah yang ketika itu dibiarkan tidak diberikan haknya sebagai anak untuk memilih.

Saya anggap itu satu keberanian yang cukup besar untuk memecahkan propaganda yang selama ini ditanam dalam diri saya setelah mendapat pengetahuan tentang sejarah ini hanya melalui pembacaan Dewan Masyarakat.

Pada dua malam pertama pementasan ini, saya dapat melihat di penghujung pementasan tersebut watak Natrah 70 tahun berjalan menuju ke gereja. Terdapat perubahan kecil tetapi memberi makna besar dalam sejarah apabila kita masih tidak dapat menerima hakikat itu. Watak Natrah 70 tahun tidak lagi berjalan menuju ke gereja sebaliknya belok ke kanan menjauhi gereja. Lalu meninggalkan persoalan sama ada apakah masih ada Islam di hatinya kepada kita semua. Persoalan itu tidak mungkin akan terjawab.

Kita telah kehilangan satu Natrah, tetapi apakah kita mahu terus kehilangan banyak lagi “Natrah” yang wujud di sekitar kita sekarang ? Yang berjalan menuju ke gereja itu bukan Natrah sebaliknya “Natrah” yang wujud sekarang. Sayang sekali adegan itu diubah kerana kita takut untuk menerima hakikat itu.

Berbicara dari aspek lakonan, saya kagum melihat percubaan kali pertama Maya Karin di pentas teater Melayu. Lakonannya sebagai Natrah amat berkesan dan berjaya menimbulkan kepercayaan kepada penonton seperti saya untuk merasai penderitaan yang ditanggungnya.

Maya terpilih sebagai Natrah setelah seorang pelakon majalah menolak tawaran tersebut kerana bimbang bayaran untuk teater tersebut tidak mampu menampung keperluan hariannya. Ada juga hikmah penarikan diri pelakon remaja itu dan menjadi keuntungan luar biasa untuk Maya menonjolkan bakatnya. Selama hari ini saya jarang tertarik dengan lakonan Maya termasuk di layar perak kerana saya masih melihat kekakuannya sebagai pelakon. Menerusi teater itu, Maya berjaya dilenturkan untuk menjadi seorang pelakon yang benar-benar berbakat dan layak menerima anugerah yang pernah dimilikinya.

Untuk memiliki kereta mewah, teater bukan tempatnya. Hanya di filem, seorang pelakon mampu memiliki kereta mewah. Tetapi teater adalah tempat untuk mengilatkan kereta mewah itu. Kalau sekadar memiliki kereta mewah tetapi kotor, apalah gunanya untuk industri hiburan kita yang semakin karat dengan pelakon majalah. Gunakan teater sebagai tempat untuk mengilatkan lagi bakat milik seorang pelakon dan pasti perjalanan karier mereka akan menjadi lebih bersinar.

Pandangan yang sama juga untuk Remy Ishak yang saya lihat memiliki kredibiliti untuk menjadi seorang pelakon teater. Harus diingat, pelakon sehebat Rosyam Nor pun belum ada keberanian atau mungkin masa untuk mencuba pentas teater. Pelakon lain seperti Umie Aida, Samantha Shubert dan Sofea Jane tidak perlu dipertikaikan kerana pentas teater bukan asing bagi mereka.

Namun, saya tidak menganggap Natrah sebagai sebuah pementasan yang sempurna. Kecacatan pada aspek muzik sedikit mengganggu saya. Muzik memainkan peranan yang penting untuk menggerakkan kefahaman penonton tentang sejarah tersebut. Saya akui muzik yang digunakan dalam teater itu agak melankolik dan berbunyi Hindustan. Erma sebagai pengarah ada sebab yang tersendiri. Malah menurutnya, dia mahu penonton tidak dibeban dengan tekanan sewaktu menonton teater itu. Bagi saya, muzik yang lebih menjurus kepada tragedi perlu diberikan penekanan dalam teater ini kerana sedikit sebanyak merosakkan mood menonton teater itu.

Paling utama adalah babak selepas perkahwinan Natrah dan Mansor Adabi kerana babak selepas itu merupakan babak tragedi yang membawa kepada bencana. Muzik dan lagu yang bersesuaian perlu digunakan untuk babak tersebut.

Saya merasakan teater Natrah antara teater yang layak untuk dipentaskan di The Esplanade, Singapura selain diterjemah ke skrin televisyen mahu pun layar perak. Hanya sekadar cadangan.

Natrah Kini

Kita harus menerima kepahitan sejarah yang telah berlaku. Namun sampai bila kita tidak mahu menjadikan kepahitan itu satu ubat untuk menyembuhkan luka lama yang masih berdarah lebih 50 tahun yang lalu.

Saya terpanggil untuk menyorot monolog Natrah 70 tahun yang dilakonkan oleh Sofea Jane. Dalam monolognya dia ada menyebut apakah keagungan yang kalian pertahankan masih bersinar sekarang. Jika sejarah telah membuktikan yang kita boleh bersatu menentang hak kita menjaga akidah Natrah, apakah kini kita melakukan yang sama ? Itu persoalan besar yang harus kita fikirkan. Pahit sejarah tidak pernah mengubah kita.

Teater Natrah, lakonan Maya Karin, Umie Aida, Sofea Jane, Samantha Shubert dan Remy Ishak dilanjutkan sehingga 13 Disember ini di Istana Budaya, Kuala Lumpur.

Nota : Entri blog akan datang untuk Blog4FT.