Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Muzikal Uda Dan Dara : 38 Tahun Lalu, Namun Masih Relevan

Entri oleh sultanmuzaffar 29 April 2010

Demi watak "Dara", pelakon Misha Omar sanggup berkorban menanggalkan pendakap giginya yang dipakai sejak tahun 2006. Penyanyi itu yang terpilih memegang watak utama dalam teater "Muzikal Uda Dan Dara", turut tidak sabar untuk memulakan sesi latihan selain mengetahui siapakah "Uda" sebagai kekasihnya.

Karya agung Sasterawan Negara Datuk Dr. Usman Awang "Uda dan Dara" kembali ke pentas selepas 38 tahun karya muzikal Melayu itu dientaskan kali pertama. Sebuah kisah tragis antara seorang anak tani bernama Uda yang dilamun cinta dengan gadis berada "Dara" bakal diarahkan pengarah teater tersohor Datuk Rahim Razali.

Pengorbanan Misha yang terpilih sebagai "Dara" cukup besar apabila pelakon itu sanggup menanggalkan pendakap giginya yang dipakai sejak tahun 2006. Itulah antara soalan pertama yang ditanya pengarah Rahim Razali adakah dia sanggup untuk menanggalkan pendakap gigi tersebut sekiranya terpilih kerana keayuan penyanyi itu akan lebih terserlah sekiranya tidak mengenakannya.

Senarai barisan pelakon diumumkan hari ini namun nama pelakon utama lelaki bagi menggalas watak Uda masih tidak diumumkan. Masih mencari pelakon lelaki yang bersifat keMelayuan serta berkemampuan untuk menyanyi, menari dan berlakon, Rahim yakin negara tidak ketandusan bakat untuk diketengahkan sebagai Uda.

Namun bagi Misha pula dia tidak kisah jika digandingkan dengan mana-mana pelakon lelaki yang terpilih kelak kerana naskhah teater itu cukup besar dan lebih bermakna sekiranya dia dapat memberikan persembahan terbaiknya di pentas teater selaku pelakon utama.

Memilih konsep "timeless", Rahim yang bukan asing di pentas berprestij itu cukup bersedia untuk berdepan dengan cabaran mementaskan muzikal itu pula. Baginya cabaran untuk mementaskan teater cukup berbeza antara satu teater dengan teater yang lain. Lebih-lebih lagi naskhah tersebut cukup besar dan perlu diberikan nafas baru agar sumbangannya untuk memartabatkan karya sastera dapat dilakukan.

Hadir sama ke majlis itu ialah Ketua Pengarah Istana Budaya, Mohamed Juhari Shaarani. Turut membintangi teater muzikal itu ialah Aishah sebagai Ibu Uda, Betty Banafe sebagai Ibu Dara, Mazlan Tahir sebagai Alang Bakhil, Khir Rahman selaku Utih dan Radhi Khalid selaku Pak Long.

Muzikal Uda dan Dara bakal menemui khalayak pada 10 hingga 20 Julai depan di Istana Budaya, Kuala Lumpur.

Sementara itu, karya agung Sasterawan Negara Datuk Dr. Usman Awang akan terus segar walaupun jika ia dipentaskan sepuluh atau dua puluh tahun yang akan datang. Keindahan bahasa dan jalan ceritanya akan terus relevan dan dikenang generasi akan datang.

Bermula dengan puisi "Gadis Di Kuburan" yang ditulis Usman pada tahun 1954, ceritanya berkembang menjadi cerpen, drama televisyen dan drama pentas. Karya sastera wajar disuntik elemen hiburan agar ianya terus dihormati dan diingati sampai bila-bila.

Walaupun jalan ceritanya masih berkisar tentang darjat, kuasa, adat dan kasta, elemen spektakular dalam sinografi bakal disesuaikan untuk pementasan di Istana Budaya. Turut diberikan nafas baru ialah skor muzik dan lagu-lagu dalam teater muzikal itu yang dicipta oleh Hafiz Askiak, pemenang kategori Muzik Terbaik di Anugerah Kesenian Boh Cameronian baru-baru ini.

Sebagai waris penulis, Haslina merasakan kewajarannya karya itu diangkat ke satu peringkat lagi agar jasa bapanya akan terus dikenang. Lebih manis katanya, apabila tarikh pementasan muzikal Uda dan Dara jatuh pada hari ulangtahun kelahiran penulis yang ke 81 iaitu pada 12 Julai.

blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger