Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Tun Mahathir The Musical di Istana Budaya

Entri oleh sultanmuzaffar 15 April 2010

Riwayat hidup bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad bakal dipentaskan di Istana Budaya. "Tun Mahathir The Musical" bakal menyusur pengisahan hidup bekas Perdana Menteri sewaktu zaman kanak-kanak sehingga dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia keempat.

Pasukan produksi bersama Istana Budaya sedang mengenal-pasti pelakon terbaik untuk membawakan watak utama sebagai "Mahathir".

"Tun Mahathir The Musical" bakal diarahkan Rosminah Mohd Tahir, Dekan Fakulti Teater Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan atau ASWARA.

Bakal dipecahkan kepada empat fasa, skrip teater itu ditulis oleh Ismail Kassan yang juga Presiden Majlis Teater Kebangsaan Malaysia (TEMA) bersama Rosminah sendiri.

Antara yang bakal dipaparkan adalah kehidupan Mahathir sewaktu zaman kanak-kanak, zaman remaja sewaktu persekolahan hingga Senior Cambridge, zaman universiti di Singapura dan era politik sehingga dilantik menjadi Perdana Menteri.

Mengulas kriteria pelakon bagi menggalas watak sebagai negarawan ulung itu, seseorang pelakon itu harus memiliki karisma sebagai seorang pemimpin, rekod kerja yang bersih dan pelakon yang komited serta sanggup menyerahkan jiwa dan raganya bagi merealisasikan watak tersebut selain kecintaan terhadap tokoh itu sendiri.

Namun demikian, era politik Mahathir yang penuh dengan onak dan duri akan turut dipaparkan menerusi lirik lagu, gerak dan muzik.

Secara tidak langsung, sejarah tidak dinafikan terutamanya dalam melibatkan kontroversi politik. Semuanya dilakukan semata-mata untuk menjaga nama baik semua pihak.

Sebagai pemimpin ulung negara, Mahathir pastinya memiliki kelebihan dan kekurangannya, namun ia akan dizahirkan dalam pelbagai bentuk.

Sidang media pengumuman tenaga produksi utama "Tun Mahathir The Musical" berlangsung di Istana Budaya, Kuala Lumpur.

Turut diumumkan ialah penglibatan Datuk Suhaimi Mohd Zain atau Pak Ngah yang akan bertindak selaku pengarah muzik.

Diterbitkan oleh CTRA Production, "Tun Mahathir The Musical" bakal dipentaskan di Istana Budaya Kuala Lumpur pada 24 September hingga 4 Oktober depan.

Pastinya nama pelakon yang bakal menggalas watak sebagai Mahathir menjadi tajuk utama di mana-mana. Di Malaysia kita punya ramai pelakon yang mampu berlakon dengan baik tetapi belum tentu memuaskan hati pihak penaja untuk berasa yakin pelaburan yang mereka buat dapat membuahkan hasil.

blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger