Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.


Teater muzikal "West Side Story" mula dipentaskan di Istana Budaya mulai malam semalam. Sempena Ulangtahun ke 50 usia teater muzikal itu, Kuala Lumpur menjadi satu-satunya destinasi di Asia Tenggara yang dijelajahi produksi teater tersebut.

Lima puluh tahun lalu, muncul sebuah muzikal yang merubah wajah teater muzikal secara keseluruhannya. Teater muzikal Broadway "West Side Story", sebuah adaptasi moden "Romeo & Juliet" dari pengkarya Shakespeare dianggap sebagai penanda aras dalam teater muzikal yang merevolusikan penggunaan tarian sebagai asas penceritaan.

Empat tahun kemudian, ia diadaptasi ke layar perak dan merangkul sepuluh trofi Oskar termasuk diiktiraf sebagai Filem Terbaik di Anugerah Akademi pada tahun 1961. Pertama kali singgah ke Kuala Lumpur, penonton disajikan dengan koreografi hebat, jalan cerita yang mencengkam perasaan dan disulami lagu terbaik antaranya "Something's Coming", "Maria", "Somewhere", "Tonight", "Jet Song", "One Heart" dan banyak lagi.

Berlatarkan bandaraya New York era 50an, kisah bermula dengan ketegangan hubungan dua kumpulan berbeza kasta iaitu "jets", kumpulan pemuda Amerika berdarah Poland dengan "Sharks", kaum imigran dari Puerto Rico.

Namun, cinta pandang pertama antara Tony dan Maria semakin mengusutkan hubungan dua kumpulan tersebut. Mampukah cinta antara dua kasta itu merubah segalanya? Atau hanya kematian yang dapat merubah setiap insan?

Menerbangkan lebih 70 pelakon, ensembel, pemuzik orkestra dan pasukan kerja khas dari New York, pementasan "West Side Story - The Original Broadway Musical" berlangsung dari 12 hingga 24 Mei depan di Istana Budaya, Kuala Lumpur.

blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger