Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 29 May 2003

Pengalaman kena saman memang menyakitkan hati, adakala melucukan. Seperti semalam, kesalahan aku ialah membuat pusingan U di tempat larangan semasa lampu isyarat warna merah. Dua kesalahan sekaligus seperti yang tercatat dalam surat saman. Kalau ikutkan ada 3, termasuk dengan tidak memakai tapi pinggang keledar.

Kenderaan polis memberhentikan kenderaan aku. Aku lantas dengan pantas memberitahu rakan di sebelah supaya terbaring buat-buat sakit. Dua anggota polis datang menghampiri tingkap. Suaranya garang, aku dengan tenang memberitahunya yang aku hendak cepat ke hospital menghantar kawan yang sedang sakit. Awal bulan, seperti biasa Polis Malaysia cuba untuk membeli aku. Mereka tanya apa pekerjaan aku. Aku jawab Pegawai Perubatan di Hospital Besar Kuala Lumpur. Mereka mengangguk-angguk mungkin merasa seronok kerana telah menjumpai lubuk emas. Aku merayu hendak cepat ke Hospital kerana tugas. Mereka tersenyum lagi. Aku faham makna senyuman itu. Semalam hari biasa masuk gaji. Awal bulan.

"Macamana nak buat ni, kena saman ni ?"
"Saya nak cepat pakcik, kawan saya tu tengah sakit. Saya nak ke Hospital. Tugas saya."
"Yalah, nak settle macamana ?"
"Maaf pakcik, kerja saya sebagai Pegawai Perubatan kat Hospital Besar. Kerja saya kerja mulia. Pakcik ikhlas nak tolong saya dan rakan saya. Saya berterima kasih. Kalau pakcik nak saman, saman sajalah."
"Saya saman ni."
"Saman sajalah."

Aku terima surat saman. Aku simpan dan minggu depan sudah pasti bapa saudara aku akan dapat surat saman tersebut. Aku pasti lepas. RM300 aku tak akan masuk dalam dana kerajaan dan RM100 aku tak akan masuk dalam poket Polis Di Rasuah Malaysia itu.

Itulah Polis Malaysia.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger