Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 23 June 2003

Akademi Fantasia

Akademi Fantasia merupakan satu rancangan terbitan ASTRO. Rancangan ini kononnya merupakan reality drama yang pertama di Malaysia. Ia menampilkan 12 perserta, 6 lelaki dan 6 perempuan beradu nasib untuk menjadi seorang penghibur yang versatile. Selama 9 minggu mereka akan dilatih oleh beberapa tenaga pengajar dan dijaga oleh seorang Pengetua Akademi. Tenaga-tenaga pengajar yang profesional terdiri daripada Adnan Abu Hassan, selaku Guru Vokal, Linda Jasmine selaku Guru Tarian, Siti Hajar, selaku Guru Nada Suara dan Fatimah Abu Bakar selaku Guru Seni Persembahan.

Bermula minggu lepas seorang peserta akan dikeluarkan sebagaimana yang termaktub di dalam perjanjian mereka dengan pihak ASTRO. Rancangan ini lebih merupakan siri Survivor versi Malaysia. Sebenarnya rancangan ini serupa dengan rancangan American Idol.

Konsep penjurian terletak 100% di tangan penonton yang menghantar SMS dan rancangan ini tidak menggunakan juri profesional. Pengkritik profesional hanya wujud selepas persembahan Konsert peserta di hujung minggu. Setiap minggu 3 orang pengkritik profesional dari pelbagai latar belakang yang berkenaan dengan industri hiburan akan dipilih untuk memberi kritikan yang membina kepada para peserta setelah mereka selesai mengadakan persembahan.

Setiap awal minggu, para peserta akan diberikan lagu untuk mereka persembahkan di akhir minggu. Para peserta tidak dapat memilih lagu yang dikehendaki. Ianya bergantung kepada nasib. Jika bernasib baik, peserta akan mendapat lagu yang sesuai dengan vokal mereka begitulah sebaliknya. Namun begitu, idea ini merupakan terbaik untuk melahirkan penghibur yang versatile. Adakalnya tatkala menerima lagu, beberapa peserta akan seronok kegembiraan kerana telah biasa menyanyikan lagu tersebut begitulah sebaliknya.

Walaubagaimanapun, idea penyingkiran peserta adalah tidak wajar kerana mungkin dalam minggu-minggu yang terawal peserta belum lagi didedahkan dengan lagu yang pelbagai rentak, teknik lakonan yang pelbagai, lontaran nada suara yang lebih versatile serta seni tari yang lebih mencabar. Seperti contohnya Vince amat bernasib baik kerana mendapat lagu yang sesuai dengan vokalnya untuk dua minggu berturut-turut. Saya masih mengharapkan yang minggu-minggu mendatang Vince menerima lagu nyanyian Tan Sri SM Salim ataupun Jamal Abdillah. Begitu juga dengan Rosma yang seronok apabila mengetahui mendapat lagu nyanyian Siti Nurhaliza.

Mutu lakonan mereka masih belum diuji sepenuhnya kerana kebanyakan shot yang diambil masih nampak dibuat-buat. Adegan percintaan Burn dan Nana terlalu memualkan dan nampak tidak realistik. Gaya percakapan mereka tidak spontan dan jika adegan itu bertujuan untuk menaikkan populariti Burn, sila hentikan kerana ia tidak menjadi.

Untuk menjadi seorang penghibur, perlu datang sebagai satu package. Vince mempunyai kelebihan tersebut. Beliau seorang yang boleh menyanyi dilengkapkan lagi dengan paras rupa yang menarik. Ini berbeza dengan Sahri. Walaupun Sahri mempunyai mutu vokal yang setanding, tetapi Sahri tidak mempunyai bentuk badan dan paras rupa yang sesuai untuk menjadi seorang penghibur. Perlu saya ingatkan di sini bahawa kita berada di Malaysia. Di Malaysia, paras rupa merupakan yang pertama dilihat oleh para penggemar industri hiburan dan bakat jatuh nombor dua. Azizi mampu menjadi penghibur yang versatile dengan menukar sedikit imej beliau.

Adifashla di dalam Akademi Fantasia kelihatan seperti seorang yang agak sombong dan menunjuk pandai. Ini jelas di dalam beberapa insiden antara beliau dan Adnan Abu Hassan serta sewaktu persembahan di Konsert II bersama Along Exist. Dari segi bakat, suaranya lebih mirip kepada Ferhad dan terbawa-bawa gaya percakapan Ferhad. Yang mahu dihasilkan oleh Akademi Fantasia bukan klon Siti Nurhaliza, klon Ferhad atau klon Jamal Abdillah. Setiap peserta perlu membawakan identiti mereka sendiri.

Saya ketinggalan untuk menyaksikan Konsert I yang membawa kepada penyingkiran Liza yang kemudiannya diserap semula ke dalam Akademi. Namun begitu saya tidak melepaskan peluang untuk menonton Konsert II yang berlangsung Sabtu lepas.

Persembahan paling cemerlang
Vince, Rosma dan Sahri.
Kawalan vokal mereka berjaya dipergunakan sepenuhnya. Mereka bernasib baik kerana mendapat lagu yang sesuai dengan vokal masing-masing. Kebolehan mereka akan teruji kelak apabila mendapat lagu yang mereka tidak suka pada minggu akan datang.
Vince berjaya menyanyikan lagu tersebut dengan baik sehingga mendapat A dari Khairil Johari Johar, begitu juga dengan Sahri. Rosma, Siti Akademi Fantasia perlu mencari imej lain untuk terus berjaya.

Persembahan terbaik
Adi, Azizi dan Nana.
Persembahan Adi mendapat khidmat Along Exist dan menyebabkan persembahan tersebut nampak menarik dan live. Muzik live dan muzik minus-one memang benar-benar akan mengubah visual persembahan seseorang peserta. Muzik live boleh dieksploitasi untuk mengikut gaya persembahan peserta dan ini berbeza dengan persembahan menggunakan muzik minus-one. Peserta terikat dengan muzik tersebut.
Persembahan Azizi menghiburkan serta tahap konfidennya yang tinggi. Beliau tidak pressure dan tidak nervous. Itu kelebihan Azizi.
Saya sendiri tidak tahu apa yang ingin ditonjolkan oleh Nana dalam persembahannya. Suaranya biasa sahaja. Apakah package yang dijual oleh Nana untuk mengaut banyak undi saya sendiri pun tidak dapat meneka. Yang pasti air mata Nana terlalu murah.

Persembahan yang baik
Nija, Khai dan Burn
Mereka kurang bernasib baik kerana mendapat lagu yang tidak berapa sesuai dengan peupayaan vokal masing-masing. Namun begitu mereka telah memberikan persembahan yang terbaik. Nija misalnya, telah menjadikan lagu Menaruh Harapan seperti lagu rock. Vokal yang serak sepatutnya dipergunakan olehnya untuk mencantikkan lagi lagu tersebut. Burn telah menghasilkan persembahan yang lebih baik dari Konsert I. Persembahan Khai juga baik dan mutu vokal beliau lebih teruji dengan lagu tersebut.

Persembahan yang memuaskan
Liza, Atie dan Azza
Liza telah sedaya upaya melakukan yang terbaik. Beliau telah berjaya mengaburi mata penonton dengan langkah tariannya yang mantap walaupun mutu vokal beliau agak hancur.
Atie perlu melakukan sesuatu dengan mutu vokal beliau. Pitching nada rendah beliau agak kelam-kabut serta penjiwaan lirik lagu tidak berlaku seperti yang diajar oleh Guru Nada Suara dalam satu episod yang disiarkan. Air mata belum tentu dapat memenangi hati penonton.
Azza kurang bernasib baik kerana lagu tersebut tidak sesuai dengan vokal beliau. Walaupun menduduki tangga kelapan sebelum Konsert II bermula, tetapi oleh kerana empat peserta yang terakhir berjaya menghiburkan penonton maka mereka telah berjaya memintas kedudukan Azza.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger