Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 03 July 2003

Diari Akademi
Akademi Fantasia Rabu 2 Julai 2003

Sandarkan Pada Kenangan
Seawal minit pertama menonton episod semalam saya sudah sakit telinga mendengar nyanyian Atie. Keep up the good work Atie ! Anda tetap maintain dengan senyuman manis itu. Jika semalam saya kurang berkeyakinan yang Khai boleh membawakan lagu Azura dengan baik tetapi hari ini saya merasakan bahawa beliau akan mampu membawakan lagu Azura dengan baik setelah mendengar beliau menyanyikan lagu Sandarkan Pada Kenangan semalam.

Astana Idaman
Kemunculan mengejut Jalaluddin Hassan dan Maria Farida ke Akademi semalam agak menarik untuk ditonton. Sebagai seorang pelakon Jalaluddin Hassan telah menunjukkan satu perkara yang baik untuk diikuti iaitu dengan membuat homework. Beliau mengetahui hampir kesemua nama pelajar kecuali tersilap pada Atie dan Rosma.
Mereka melakonkan adegan dalam Astana Idaman dan kemudian memberi peluang kepada beberapa orang pelajar untuk melakonkan watak mereka. Vince terpilih untuk melakonkan watak Datuk Mansor bersama Maria Farida. Banyak aspek yang boleh diperbaiki lagi. Sementara Rosma terpilih untuk melakonkan watak Maria Firdaus. Rosma berkebolehan besar dalam bidang lakonan dan ini telah dibuktikan olehnya semalam. Beliau bijak bermain dengan lirikan matanya. Watak perempuan penggoda berjaya dilakonkan olehnya dengan bagus sekali.

Sebelum Rosma terpilih untuk melakonkan adegan tersebut, Nana telah melaungkan nama Atie agar digandingkan dengan Jalaluddin Hassan untuk melakonkan adegan tersebut. Wajah Atie tersipu-sipu malu. Macam hendak, tapi tak hendak. Malu-malu kucing ! Saya tidak pasti sama ada Puan Fatimah, guru lakonan mereka mendengar atau tidak nama Atie dilaungkan, tetapi beliau sebaliknya memilih Rosma. Mungkin juga peluang harus diberikan kepada peserta lain untuk menonjolkan diri kerana peluang berlakon dengan Rosyam Noor telah beliau perolehi.

Airmata Rosma
Suara tanpa visual ini agak menarik kerana jelas kamera tercari-cari pelakonnya. Rosma agak down semalam kerana mendapat lagu yang dirasakan tidak sesuai dengan vokalnya. Rosma perlu mempunyai keyakinan diri untuk menyanyikan lagu tersebut. Rosma mampu melakukannya. Rosma seakan mengeluh kerana seakan-akan tidak mendapat bantuan dari rakan-rakannya yang lain untuk membantunya menyanyikan lagu tersebut dengan baik. Kata Encik Bahar, siapa kawan-kawan Rosma itu ? Mereka tiada apa, tiada pengalaman untuk Rosma jadikan bahan rujukan. Atie ? Please not ! Nana ? untuk lagu irama etnik ?, Liza ? Nija ? Adalah lebih baik Rosma sendiri meminta bantuan dari Siti Hajar ataupun Adnan Abu Hassan. Tidak sesat ajaran mereka. Itu sahaja sumber yang tidak sesat untuk Rosma dan perlu diingat kedudukan Rosma agak selesa berbanding mereka. Sifat Melayu ini agak unik sedikit. Itu peringatan dari saya.

p/s:- sedang sibuk menghadapi beban tugas yang bergaji, update berkenaan AF hanya akan tersiar selepas waktu tengahari.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger