Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 07 August 2003

Diari Akademi
Akademi Fantasia Hari Ketiga Minggu Terakhir

Sembang-Sembang
Azizi sebagai seorang abang banyak menasihatkan adik-adiknya agar terus berusaha. Beliau terus memberi semangat kepada Liza dan Nija melakukan persembahan yang terbaik. Nija nampak seakan-akan putus asa. Beliau sebenarnya tidak faham makna tawakal. Walaupun benar, segala keputusan telah pun ditentukan Allah, tetapi sebagai manusia kita mesti harus terus berusaha. Apa-apa yang kita buat kena berusaha. Dapat tak dapat itu belakang kira. Liza contohnya tetap berusaha bersungguh-sungguh dan dibantu dengan undian penonton, beliau terus kekal sehingga Kemuncak Konsert Akademi Fantasia. Kata Azizi, jangan sehingga tiada keyakinan, dan jangan pula terlalu over confident.

Kelas Lakonan Fatimah Abu Bakar
Sebenarnya saya tidak faham tujuan sebenarnya sessi lakonan kali ini. Nija perlu berlakon dengan Khai. Dalam waktu yang sama, Puan Fatimah mengarahkan Liza agar turut sama memberi tekanan kepada Khai. Nija yang memang terkenal dengan sifat kaki gaduhnya memberikan tekanan yang hebat buat Khai. Azizi datang untuk menenangkan Nija, ditolak sehingga jatuh.

Liza perlu meniru gaya lakonan Nija dan sebaliknya. Vince meniru dengan gaya yang melampau. Memang melucukan.

Kelas Vokal Adnan Abu Hassan
Azizi
Lagu Piramid Cinta agak blues bunyinya. Vokal Azizi untuk lagu ini kedengaran agak sumbang dan terdapat masalah pitching di beberapa verse.

Khai
Lagu Seberapa Pantas memang agak rancak melodinya. Terdapat masalah dari segi pitching dan sumbang pada lagu tersebut. Lagu ini memerlukan attitude untuk beraksi pantas di atas pentas. Adnan Abu Hassan menasihatkan Khai agar menghafal lirik lagu tersebut. Jika tidak, Khai tidak mungkin dapat mengikut tempo yang diberikan sambil melihat-lihat kertas lirik. Melodi akan jadi kelam-kabut.

Menuju Puncak
Lagu Menuju Puncak versi baru memang menarik dan amat catchy. Ad-lib yang dilakukan oleh Vince memang cemerlang. Saya puji ad-lib yang dilakukan oleh beliau. Yang menarik, lagu tersebut mempunyai unsur-unsur broadway. Itu keistimewaan lagu tersebut. Lagu ini secara tidak langsung telah divariasikan menjadi pelbagai genre muzik. Adalah lebih menarik jika lagu Menuju Puncak divariasikan kepada genre muzik tempatan dengan menerapkan unsur-unsur Melayu, China dan India.

Kelas Tarian Linda Jasmine
Liza
Koreografi tarian oleh Linda Jasmine untuk lagu baru Liza bertambah baik. Posture Liza yang sesuai sebagai seorang penari memberikan beliau kelebihan untuk menari dengan baik. Satu lagi kelebihan Liza ialah beliau bersungguh-sungguh dan itulah yang membuatkan beliau berada di Akademi sehingga sekarang. Linda Jasmine apabila menari tidak perlu dipertikaikan lagi. Mata saya lebih tertumpu kepada beliau dari melihat tarian Liza. :)

Nija
Koreografi untuk Nija tidak banyak yang boleh dilakukan kerana lagu Selagi Ada adalah sebuah lagu yang tidak memerlukan seseorang penyanyi itu menari. Linda Jasmine perlu memperbetulkan lenggok tubuh Nija yang kelihatan agak keras.

Nija vs Khai
Nija mengajak Khai bermain bola. Nija seakan-akan mencabar dan tidak mahu mengaku kalah. Khai akhirnya menang dan sekaligus menaikkan martabat lelaki. Ambil fail dan terus naik ke kelas. Sudah lewat agaknya.

Vince & Nemo
Menyedari yang dirinya berada di tangga terkebawah selepas Konsert VIII, beliau mencuri tumpuan kamera dengan bermain-main bersama Nemo. Beliau juga kelihatan berusaha mengganggu Nija dengan Nemo. Beliau bijak memancing undi penonton.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger