Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 27 August 2003

Drama Merdeka ERA 6

Setelah memberi mereka peluang selama 5 episod, saya tidak dapat menunggu lebih lama lagi untuk memberi komen tentang lakonan mereka. Saya merasakan lakonan mereka tidak menepati mutu lakonan yang sebenarnya. Lakonan mereka tidak menjadi dan intonasi dialog mereka tidak menepati maksud dialog. Saya tidak perlu menilai ekspresi wajah kerana hanya berdasarkan intonasi sudah cukup untuk saya membuat penilaian tentang ekspresi wajah mereka. Lagipun yang dinilai adalah lakonan drama radio mereka.

Saya mencadangkan agar mereka perlu diberi sedikit masa untuk melatih skill lakonan mereka. Saya merasakan lakonan Atie sebagai Siti tidak dikawal dengan baik. Intonasi Adifashla sebagai Samad juga jauh tersasar. Yang wajar dipuji hanyalah lakonan Sahri dan Nija sebagai Pencerita. Namun demikian, perjalanan mereka masih panjang dan terlalu banyak yang harus dipelajari.

Jangkamasa drama yang pendek menyebabkan konsentrasi penonton adakalanya terganggu dan mesej yang ingin disampaikan oleh penulis skrip tidak sampai kepada penonton. Saya akan terus memberi komen yang membina untuk mereka dari masa ke semasa.

Episod kali ini menceritakan tentang Siti yang bingung memikirkan Ah Boon yang akan berpindah. Turut diselitkan adegan bila mana Siti terperanjat apabila melihatkan Ah Boon berpakaian seperti seorang Komunis dan sedang menyiksa salah seorang penduduk tempatan. Samad menasihatkan Siti agar lebih berhati-hati dan mungkin ada muslihat di sebalik kelakuan Ah Boon. Pada satu hari, Ah Boon datang ke rumah Siti.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger