Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 02 September 2003

Merdekakah Kita ?

Saya jarang membeli majalah berunsur hiburan seperti URTV, Media Hiburan, lebih-lebih lagi Mangga. Hati saya tergerak untuk membeli Media Hiburan keluaran 23-29 Ogos 2003 kerana di muka hadapan terpampang gambar Burn, Nana, Vince, Liza, Rosma dan Khai, bekas pelajar Akademi Fantasia. Begitu hebat kesan penangan Akademi Fantasia terhadap saya.

Membaca cerita muka hadapan agak memualkan kerana yang disiarkan adalah tentang gossip percintaan mereka. Saya lebih tertarik untuk membaca artikel tulisan Aniff Ghani bertajuk Air Mata Selubungi Kemuncak Konsert Akademi Fantasia di muka surat 66-69.

Dari satu perenggan ke satu perenggan saya baca dengan tekun. Membaca perenggan kedua, terus saya tergamam kerana kenal benar dengan isi tulisan tersebut. Perenggan kedua, ketiga, keempat dan kelima jelas memplagiat tulisan saya yang telah tersiar di weblog sultanmuzaffar. Berikut saya siarkan perenggan yang telah diplagiat oleh mereka.

Komen Keseluruhan Kemuncak Konsert
Sebagai sebuah rancangan yang baru setahun jagung umurnya, penggunaan muzik live dengan diiringi oleh band pimpinan Aubrey Suwito merupakan idea yang amat baik dan satu langkah berani yang diambil oleh ASTRO Ria. Penggunaan muzik iringan live memerlukan latihan yang banyak dan secara keseluruhan persembahan malam tersebut amat berjaya tanpa apa-apa kesilapan di bahagian muzik. Namun demikian, oleh kerana dewan yang agak besar, penggunaan kamera yang banyak menyebabkan suntingan online kamera menjadi kelam-kabut. Shot yang diambil terlalu pantas berubah menyebabkan interaksi pelajar dengan kamera tidak menjadi. Belum sempat pun hendak memandang kamera, shot telah berubah. Berbeza dengan suntingan online kamera pada Konsert 1 hingga 8 yang mana shot kamera lebih baik dan teratur. Lebih mengecewakan lebih banyak angle jauh yang diambil dan mengetepikan angle close-up. Penaja pakaian yang terbaik sejak sepanjang Konsert Akademi Fantasia diadakan. Pelajar diberikan pakaian yang amat bersesuaian dengan imej masing-masing. Termasuklah Nana yang berpeluang untuk memakai pakaian yang benar-benar menyerlahkan ciri-ciri elegan beliau. Sewaktu keputusan diumumkan, Aznil selaku pengacara nampak sengaja melewat-lewatkan keputusan adalah sesuatu yang saya sifatkan sebaga tidak wajar. Unsur debaran beliau nampak dibuat-buat. Lebih menyedihkan apabila 2 Finalis iaitu Nija dan Liza yang tidak berjaya memenangi apa-apa tempat seakan-akan dipinggirkan. Sepatutnya pihak ASTRO mendahulukan cenderamata saguhati kepada semua pelajar dan kemudian baru diumumkan tiga tempat teratas. Sejambak bunga untuk mereka sudah cukup memadai jika mahu dibandingkan berjuta-juta SMS yang diterima setiap minggu. Idea untuk mendermakan sebahagian daripada keuntungan SMS kepada badan kebajikan adalah satu usaha murni yang wajar dicontohi oleh semua pihak swasta. Sekurang-kurangnya pihak ASTRO Ria masih mengingati mereka yang memerlukan bantuan dan rancangan ini tidak hanya bertujuan untuk mengaut keuntungan. Tahniah !

Keratan Artikel Media Hiburan
Perenggan yang diplagiat:-
1. Penggunaan muzik iringan live memerlukan latihan yang banyak dan secara keseluruhan persembahan malam tersebut amat berjaya tanpa apa-apa kesilapan di bahagian muzik.
2. Namun demikian, oleh kerana dewan yang agak besar, penggunaan kamera yang banyak menyebabkan suntingan online kamera menjadi kelam-kabut. Shot yang diambil terlalu pantas berubah menyebabkan interaksi pelajar dengan kamera tidak menjadi. Belum sempat pun hendak memandang kamera, shot telah berubah.
3. Berbeza dengan suntingan online kamera pada Konsert 1 hingga 8 yang mana shot kamera lebih baik dan teratur. Lebih mengecewakan lebih banyak angle jauh yang diambil dan mengetepikan angle clse-up.
4. Penaja pakaian yang terbaik sejak sepanjang Konsert Akademi Fantasia diadakan. Pelajar diberikan pakaian yang amat bersesuaian dengan imej masing-masing.
5. Lebih menyedihkan apabila 2 Finalis iaitu Nija dan Liza yang tidak berjaya memenangi apa-apa tempat seakan-akan dipinggirkan.
6. Idea untuk mendermakan sebahagian daripada keuntungan SMS kepada badan kebajikan adalah satu usaha murni yang wajar dicontohi oleh semua pihak swasta.

Lebih memalukan, tulisan saya lebih merupakan pandangan peribadi saya sebagai penonton Kemuncak Konsert Akademi Fantasia melalui skrin televisyen. Jadi adalah satu yang melucukan, wartawan yang berada di dalam dewan mampu untuk membuat ulasan tentang apa yang tertera di monitor televisyen. Kecuali jika beliau membuat ulasan berdasarkan pemerhatian beliau sambil menonton monitor kecil yang disediakan di hadapan pengkritik profesional atau pun setelah menonton siaran ulangan di saluran 17.

MM: komen keseluruhan kan?
sultanmuzaffar: baca para Komen Keseluruhan
sultanmuzaffar: YES
sultanmuzaffar: aniff hanya mencantik struktur bahasa, english dimelayukan...
sultanmuzaffar: dari segi turutan idea, jelas sama dgn apa yg ada di MH
sultanmuzaffar: Lebih mengecewakan lebih banyak angle jauh yang diambil dan mengetepikan angle clse-up
sultanmuzaffar: tukar jadi perspektif jauh, close-up jadi jarak dekat
sultanmuzaffar: dia tak ler tiru bulat2
sultanmuzaffar: yg silap saya, dia betulkan kat media hiburan
sultanmuzaffar: sama2 tolong-menolong
MM: kalau tak tiru bulat-bulat tu ok la
MM: ingatkan dia ambik setiap patah ayat

sultanmuzaffar: tapi dia ubah
MM: cuma mungkin diajadikan artikel anda sebagai panduan kot
sultanmuzaffar: idea dtg dari weblog saya
sultanmuzaffar: itu yg silap
sultanmuzaffar: dia kena quote source
sultanmuzaffar: macam buat thesis jugak
sultanmuzaffar: apa2 mesti quote
sultanmuzaffar: bahan dari mana
sultanmuzaffar: nanti org2 kg ingat itu idea dia seorang
sultanmuzaffar: orang2 kg yg tak tahu akan pandang dia sbg seorang yg hebat kerana mampu mempunyai idea sedemikian
sultanmuzaffar: padahal idea tersebut dicuri dari idea orang lain di weblog yang lain
sultanmuzaffar: itu sebab kita sbg penulis kena quote bahan tuh dari mana
sultanmuzaffar: mungkin kerana tidak pernah buat thesis, itu sebab dia tak tahu
sultanmuzaffar: saya menerima 50 email yg bagitau sekali baca, dah boleh tahu itu tulisan & idea saya
sultanmuzaffar: kalau nak rujuk sebagai bahan pun, takkan ler turutan keluar di majalah pun boleh sama dgn turutan di weblog
sultanmuzaffar: itu yg ajaib
sultanmuzaffar: kalau di Barat, editor perlu bertanggungjawab
sultanmuzaffar: tapi tak tahu lah kat malaysia
sultanmuzaffar: malaysia kan Malaysia Boleh
sultanmuzaffar: saya akan pastikan seluruh malaysian bloggers tahu akan hal ini
sultanmuzaffar: terutama di www.petalingstreet.org
sultanmuzaffar: kerana sesiapa saja boleh jadi mangsa
sultanmuzaffar: itu komuniti bloggers malaysia
sultanmuzaffar: dah ler suratkhabar pun ciplak
sultanmuzaffar: itu yg perasan
sultanmuzaffar: yg tak perasan...tak tahu

Isu plagiat merupakan satu isu besar yang sekaligus menidakkan etika kewartawanan Malaysia. Tanpa memberi kredit kepada penulis asal, saya merasakan tindakan tersebut lebih saya sifatkan sebagai seorang perompak. Lebih menyedihkan mereka inilah yang giat memperjuangkan isu lanun cetak rompak tetapi tanpa mereka sedari mereka turut berkelakuan seperti seorang lanun. Di Barat, isu plagiat merupakan satu isu besar yang turut mempertikaikan kredibiliti seorang editor. Editor New York Times turut diambil tindakan kerana perilaku anak didik mereka sendiri. Seorang Editor seharusnya bertanggungjawab terhadap apa yang disiarkan sebagaimana seorang penulis di weblog bertanggungjawab terhadap tulisannya.

Artikel "Changes at the New York Times"

Changes at the New York Times
New York Times reporter Jayson Blair shocked many with his admission of plagiarism and faked reports. Further investigation has raised questions about the culture of the New York Times and lead to the resignation of editor Howell Raines and managing editor Gerald Boyd on June 5. Here is collection of articles and commentaries on the story.


Saya amat berharap agar isu ini dapat diselesaikan dengan pemikiran yang rasional. Tiada gunanya kemerdekaan yang kita kecapi jika pemikiran kita masih dijajah dan kita masih berada di takuk yang lama. Merdekakah Kita ?

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger