Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 08 October 2003

SENI TEATER TERKINI

Teater Bulan Menangis
Mini Auditorium Pusat Pelancongan Malaysia (MTC), Kuala Lumpur
Arahan Siti Rohayah Atan
Lakonan Erma Fatima, Norzizi Zulkifli, Juhara Ayob, Shariza Mahmud, Rosman Ishak dan Sharul Mizad
9 - 12 Oktober 2003
Tiket RM20

Sekutu Teater Indi-Melayu
Teater Saksi
17 - 19 Oktober 2003
8.30PM
Dewan Bahasa Pustaka
Tiket RM20
Pelakon Adlin Aman Ramlie, Melissa Saila, Khir Johari

Di Mana Bulan Selalu Retak
Di Mana Bulan Selalu Retak
oleh akmalakhlaken

Seminggu sebelum pementasan, saya telah menerima sepucuk surat berwarna merah dan di dalamnya terdapat satu pamplet dari Anjung Seni Production. Terdapat beberapa sampul yang tertera nama saya tetapi naluri ingin tahu membuat saya memilih untuk membuka surat itu terlebih dahulu. Saya agak tertarik dengan bentuk promosi yang dilakukan dan secara tidak langsung timbul keinginan untuk menonton hasil kreatif siswa UiTM Shah Alam Fakulti Seni Persembahan pada 4 dan 5 Oktober 2003 bertempat di Auditorium Muzium Negara. Jika dilihat dalam konteks pemasaran, promosi yang dilakukan dalam bentuk 'TEASER' dan berjaya menimbulkan persoalan dan keinginan untuk mengetahui 'product' atau hasil yang akan dipertontonkan kepada khalayak. Strategi ini akan memberi kesan kesedaran atau 'AWARENESS' terhadap 'product' tersebut. Konsep pengiklanan atau promosi dalam bentuk 'TEASER' ini boleh dilihat dalam iklan televisyen seperti PERODUA 'DVVT' dan yang terkini pelancaran kereta baru, CHEVROLET.

Di Mana Bulan Selalu Retak karya Dato' A Samad Said arahan Kipli Abdul Rahman secara amnya memaparkan konflik perjalanan hidup manusia yang di warnai dengan kekecewaan, dendam, ego, cabaran dan harapan. Watak Zuraidah lakonan Siti Nurbaya lebih menggambarkan keadaan atau situasi zaman tersebut dan saya melihat watak tersebut sebagai pencerita. Zuraidah sebagai perempuan joget juga saya lihat sebagai tragedi sekaligus menimbulkan konflik pada akhir drama ini. Perempuan joget atau secara amnya industri pelacuran merupakan salah satu perniagaan tertua didunia dan ini dijadikan sebagai latar bagi drama ini. Watak Falel, adik kepada Zuraidah lakonan Farid Kamil lebih tertumpu pada emosi dan kekacauan dalam diri. Faktor-faktor dari luar seperti kesempitan hidup, pandangan serong masyarakat setempat, dendam pada arwah bapanya, ego seorang lelaki dan harapan untuk menjaga kakaknya juga ada sedikit sebanyak memberi sumbangan kepada konflik yang diterbitkan dalam diri Falel.

Pujian diberikan kepada warga Anjung Seni Production kerana usaha menganjur dan mementaskan drama tersebut. Saya sedia maklum bahawa bukan kerja mudah untuk mementaskan sebuah teater kerana ia memerlukan pengurusan secara terancang. Bermula dengan pembikinan kertas kerja, pemilihan skrip, tarikh dan tempat persembahan yang sesuai, juga kerja-kerja promosi serta mendapatkan tajaan. Seterusnya, kerja-kerja produksi akan mula digerakkan dengan pemilihan pelakon, muzik dan rekaan set. Ini semua memerlukan komitmen, kerjasama dalam kumpulan, tenaga kerja yang ramai dan masa yang agak panjang.

Usaha bersama dalam satu kumpulan yang besar harus ada 'memberi dan menerima' dan hasilnya bukanlah dari sebelah pihak sahaja. Pemilihan naskhah sasterawan negara untuk pementasan merupakan percubaan berani
Anjung Seni Production dan hasilnya perlu setanding dengan kualiti naskhah. Ada ketika penonton agak resah dengan penampilan watak Yazid lakonan Hasnor Wan Zarifi yang kelihatan seperti memuntahkan semula dialog yang telah
dihafalnya. Aksi menceritakan bagaimana kawan-kawannya mati di hutan semasa peperangan tidak menampakkan emosi sedih dan pilu. Keserasian atau 'energy' antara pelakon perlu ada dalam naskhah ini dan perlu memberi nyawa
pada setiap dialog yang dilontarkan. Setiap watak perlu diisi dengan jiwa dan ekspresi pelakon serta dibantu oleh pencahayaan, bunyi dan ruang pentas. Watak Falel boleh dikatakan berjaya dalam memberi ekspresi tetapi lontaran emosi setiap dialog tidak dirasai oleh penonton sepenuhnya dan bijak bermain ruang di atas pentas. Pengucapan dialog Siti Nurbaya agak monotanus dan mendatar seperti pemidato memberi ucapan di atas pentas tetapi dia berjaya memaparkan ekspresi muka yang menampakkan kesedihan dan rasa kasih kepada adiknya, Falel.

Di Mana Bulan Selalu RetakKebanyakan khalayak merasa lucu pada aksi di babak terakhir di mana Yazid membaca surat yang ditujukan kepada Falel mengenai tidak ada kekosongan kerja dibandar pada ketika itu. Sebelum itu, Falel menyatakan
pada Samiah bahawa bukti yang menyatakan bapak Samiah, Pakcik Murad telah menyebabkan kematian kakaknya dan bayi yang dikandung kakaknya juga adalah hasil perbuatan bapaknya terkandung dalam surat tersebut. Harapannya untuk kembali dan meneruskan perjuangan hidup tidak tercapai dengan kematian kakaknya dan pada masa yang sama keinginan untuk bekerja di bandar tidak kesampaian. Masyarakat sekeliling masih memandang rendah pada keluarganya, dendam kepada arwah bapanya masih lagi belum padam dan egonya sebagai lelaki perlu dijaga. Akhirnya, Samiah yang menjadi mangsa keadaan kacau.

Adakah pembohongan yang dilakukan Falel itu secara sengaja? Perlukah kita ketawa atau merasa sedih dengan nasib Falel?

Perasaan dan jiwa Di Mana Bulan Selalu Retak tidak hadir sepenuhnya pada malam persembahan. Masih banyak lagi ruang untuk diperbaiki dan aktiviti ini boleh dijadikan sebagai asas untuk menghasilkan sesuatu persembahan bermutu. Anjung Seni Production perlu menumpukan perhatian pada pembentukan pelakon yang akan bermain di atas pentas. Warga pengurusan dan produksi Anjung Seni Production rata-rata amat memuaskan dan memperlihatkan kesungguhan untuk menjayakan aktiviti ini. Gabungan aspek-aspek pengurusan yang cekap, perancangan awal dan kualiti persembahan yang baik akan menjadikan sesuatu kumpulan itu berdaya saing dalam industri ini. Syabas!

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger