Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 12 May 2004

Di Sebalik Pembikinan Teater Dia Yang Sepi

Bahagian ini akan memaparkan shot pembikinan Teater Dia Yang Sepi. Tenaga Produksi telah dijana untuk menyiapkan hasil teater ini ke pentas. Dari pereka busana ke pereka tatarias, dari pemuzik ke tukang buat props, semuanya telah bekerjasama dengan baik untuk teater ini. Artikel ini penting untuk tujuan dokumentasi pembikinan teater ini.

Bahagian seterusnya akan memaparkan "technical rehearsal" Dia Yang Sepi di Panggung Seni UKM. Bahagian seterusnya akan dipaparkan shot pada malam pementasan. Ulasan teater Dia Yang Sepi akan dilampirkan bersama. (Mungkin ada 2 bahagian) Ia berkisar tentang rasa hati saya tentang teater ini secara keseluruhannya. Saya akan menyentuh aspek arahan, olahan skrip, lakonan, kupasan watak, tatacahaya, muzik, busana dan tatarias, poster, semangat kerjasama kumpulan, idea dan kreativiti, disiplin pentas, karenah urusetia dan pengalaman saya sendiri mengendalikan pementasan ini.

Saya telah pun menghantar beberapa helaian soalan wawancara untuk Tuan Direktor Dia Yang Sepi, menyentuh beberapa aspek pementasan yang perlu penonton baca untuk mendalami cerita di sebalik Dia Yang Sepi.

Bahagian akhir akan memaparkan hasil post-mortem teater ini. Ada cerita suka, ada cerita duka, ada cerita cemburu, ada cerita cinta. Seperti penamat Survivor All-Star, teater Dia Yang Sepi turut mempunyai kejutan.


Backdrop sebelum ditegakkan !

Keletihan menyiapkan lantai pentas

Memastikan backdrop tegak kukuh !

Kerja menjahit di saat-saat akhir

Persiapan tatacahaya

Mengecat backdrop

Bahan Uji untuk test tahap cahaya

Main pakau ! Adakah ini termasuk dalam peraturan disiplin pentas ?

Busana telah siap diatur sebelum pementasan bermula

Persiapan tatacahaya

Penyesuaian alatan muzik

Tatacahaya Fantasi

Persiapan tatacahaya

Props telah siap disusun di tepi pintu masuk

Pemasangan poster-poster provokasi

Tatarias

Keretapi Misteri

Run Through

Run Through

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger