Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 29 May 2004

Akademi Fantasia IITirai Akademi Fantasia I

Akhirnya yang anda tunggu muncul kembali. Malam ini akan muncul wajah-wajah baru yang akan menghantui mimpi anda saban malam. Akhir dua belas peserta ujibakat dalam rancangan Akademi Fantasia diperkenalkan kepada umum dalam rancangan Tirai Akademi Fantasia.

Sesi ujibakat yang telah dijalankan di 9 destinasi termasuk Sabah dan Sarawak telah menarik lebih 3,000 orang peserta. Masing-masing tampil dengan gaya tersendiri juga persediaan dan tanpa persediaan. Klip sesi ujibakat benar-benar mengundang ketawa.

Pelajar Baru Akademi Fantasia

Krew Akademi Fantasia telah pergi ke rumah Farah untuk memberitahunya tentang keputusan tersebut. Kononnya Farah tidak mengisi beberapa bahagian di dalam borang. Farah diserahkan salinan keputusan kemasukan ke Akademi Fantasia.

Farah Diana Anuar menggunakan nama FARAH berumur 19 tahun. Lahir pada 25 Januari 1985, berbintang Aquarius dan berasal dari Kuala Lumpur. Hobinya menyanyi, membaca majalah dan beriadah. Seorang yang periang, tidak sombong, dan pandai ambil hati sesiapa sahaja. Peminat setia Pasukan Hoki Lelaki Kebangsaan. Pengarang majalah idolanya ialah Mama Juwie. Berpendirian tegas dalam membuat keputusan dan mempunyai pandangan jauh dalam kehidupan. Anak ketiga daripada 6 orang adik beradik. Jika berseorangan di rumah, beliau akan berkaraoke sendiri. Beliau menyukai masakan ibu dan suka jus oren dan jus mangga panas. Beliau amat meminati filem-filem P.Ramlee, Sembilu dan Spinning Gasing. Lagu yang disukai olehnya adalah Mengapa. Pelakon pujaannya ialah Rosyam Nor dan Erra Fazira. Manakala penyanyi kegemarannya ialah Ziana Zain.

Sertai yahoogroup Farah

Untuk memberitahu Adam, pihak penerbitan Akademi Fantasia telah berpakat dengan rakan Adam untuk membawanya ke Pusat Perkhidmatan Pelanggan ASTRO di Kota Kinabalu. Adam telah diberitahu melalui tayangan video di peti televisyen.

Mohd Aizam b Mat Saman menggunakan nama ADAM berumur 21 tahun. Lahir pada 19 September 1983, berbintang Virgo. Beliau berasal dari Kota Kinabalu, Sabah. Hobinya menyanyi. Menurut biodata yang tertera pada Siaran Akhbar, sekali pandang, mungkin akan dianggap sebagai ‘playboy’ atau sombong. Playboy ? Please ! Namun, realitinya beliau seorang periang, penyayang dan berjiwa sentimental. Merupakan peminat fanatik KRU. Mempunyai kumpulan muzik sendiri yang diberi nama “Es d CO”, dan bercita-cita tinggi untuk berjaya dalam dunia hiburan. Anak pertama daripada 4 orang adik beradik. Berketurunan Bajau. Tidak mempunyai kekasih dan sedang mencari cinta sejati. Disclaimer confirmation ! Pandai menari dan menyanyi. Dia gemar penampilan yang segak dan ingin sentiasa nampak kemas. Beliau menyukai burger dan jus karot. Filem kegemarannya ialah AWAS. Gila punya has been filem ini ! Menggemari lagu Penjunjung Namaku. Pelakon yang digemari ialah Yusry KRU / Faizal Hussein / Afdlin Shauki. Penyanyi yang digemari ialah KRU. [baca: Yusry].

Sertai yahoogroup Adam

Cara yang digunakan untuk memberitahu Nurul agak Candid Camera. Beberapa pelakon berlakon kononnya wajah Nurul ada iras-iras Fauziah Latif dan Ella. Akhirnya Nurul membuka sampul surat pemberitahuan keputusan memasuki Akademi Fantasia.

Nurullah Abd Hamid menggunakan nama samaran NURUL berumur 22 tahun. Lahir pada 12 November 1982 dan berbintang Scorpio. Beliau berasal dari Kuching, Sarawak. Amat minat menyanyi. Wajahnya seiras Fauziah Latif, gayanya semanja Ella. Sekali pandang seolah-olah ‘mengada-ngada’ tetapi realitinya dia seorang yang lemah-lembut. Pakar memasak masakan ‘mee segera campur kari dan ikan.’ Menyimpan impian untuk menjadi penyanyi berjaya suatu hari nanti. Anak sulung daripada 6 orang adik beradik. Menggemari dalca dan ayam masak merah serta minuman laici dan soya bean. Filem kegemarannya ialah Kuliah Cinta. Lagu kegemarannya ialah Hapuslah Airmatamu. Beliau amat meminati lakonan Rosyam Nor dan Erra Fazira. Penyanyi kegemarannya ialah Fauziah Latif.

Sertai yahoogroup Nurul

Juga seperti rancangan Candid Camera, krew penerbitan ke lokasi tempat Fitri bertugas. Kononnya ada pelanggan ingin mendapatkan pandangan Fitri tentang rekaan pakaian. Lalu ditunjukkan keputusan masuk ke Akademi Fantasia.

Mohd Fitri Zainal Abidin menggunakan nama samaran FITRI berumur 25 dan lahir pada 25 Ogos 1979. Berbintang Virgo dan berasal dari Kuala Lumpur. Beliau minat melukis dan mendengar muzik. Seorang yang suka mengusik dan bergurau, serta mencuba sesuatu yang baru. Sayang pada binatang tetapi agak cerewet. Anak ketiga daripada 4 orang adik beradik. Mempunyai bakat dalam mereka pakaian, sehingga terpilih mewakili Malaysia ke Milan, Itali untuk kursus rekaan fesyen 2001. Walaupun nampak macho, beliau adalah peminat siri kartun anime Crayon Shin Chan. Gemarkan makanan India atau Jepun dan air Iced Peach Tea. Filem kegemarannya ialah Titanic dan lagu kesukaannya ialah First Love (Utada Hikaru). Pelakon kegemarannya ialah Rosyam Nor dan Nasya Aziz. Manakalah penyanyi kegemarannya ialah Kelly Minogue dan Marcell.

Sertai yahoogroup Fitri

AFChat Sekarang !: http://www.technerd.net/ircstats/channelspy.php

Cara memberitahu Edlin juga hampir-hampir sama dengan cara memberitahu Nija tahun lepas. Diserahkan sampul surat dan Edlin membukanya.

Edlin Abdul Rahim akan menggunakan nama EDLIN dalam pertandingan ini. Berumur 21 tahun dan lahir pada 23 Oktober 1983. Beliau berbintang Libra dan berasal dari Melaka. Minat menyanyi, bermain jet ski dan berenang. Beliau merupakan anak pertama daripada dua orang adik beradik. Seorang gadis yang lemah lembut, peramah dan penyayang. Awas! Walaupun nampak ayu dan sopan tetapi tersembunyi sifat panas barannya. Berasa bangga kerana mampu berdikari semasa melanjutkan pelajaran di Melbourne, Australia. Sangat sensitif dan mudah menangis terutamanya ketika hero atau heroin mati dalam filem. Beliau menggemari nasi daging merah dan karot susu. Filem kegemarannya ialah Mami Jarum. Lagu kegemarannya Mengapa. Beliau meminati lakonan Azhar Sulaiman dan Erra Fazira. Penyanyi kesayangannya ialah Dayang Nurfaizah.

Sertai yahoogroup Edlin

Yang ini juga masih menggunakan konsep Candid Camera. Bob yang hanya minum fresh oren terkejut menerima bil berjumlah RM350. Meminta bantuan pengurus restoran dan keputusan diserahkan kepada beliau. Secara tidak langsung kita telah dapat melihat perwatakan sebenar Bob.

Yusrizan Usop yang menggunakan nama samaran BOB berumur 23 tahun. Lahir pada 30 Julai 1981 berbintang Leo. Beliau berasal dari Limbang, Sarawak. Amat suka menari, menyanyi, menulis sajak, menonton tv. Beliau merupakan anak pertama daripada dua orang adik-beradik. Seorang yang agak ‘gila-gila’ sedikit, gemar bergurau dan sangat manja dengan ibu. Selain itu, beliau juga amat penyayang dan ‘simple’ orangnya. Moto hidupnya adalah ‘ceriakan hidup anda dengan senyuman.’ Pandai menulis puisi. Fobia dengan binatang reptilia terutamanya ular dan cicak. Berhasrat untuk menurunkan berat badan di Akademi Fantasia. Amat sukakan mee bandung dan sayur-sayuran dan minum horlick ais dan teh limau ais. Beliau meminati filem P.Ramlee. Manakala lagu kegemarannya ialah Keabadian Cinta. Pelakon kegemarannya ialah Rosyam Nor dan Ellie Suriaty. Penyanyi kesayangannya ialah Anuar Zain.

Sertai yahoogroup Bob

Memang sukar untuk sampai ke rumah Linda di Ranau, Sabah. Perjalanannya begitu jauh. Jauh meredah bukit dan tanah merah sebelum sampai ke situ. Cara pemberitahuannya agak biasa tetapi daya usaha yang diambil untuk sampai ke tempat itu sungguh luar biasa. Melihatkan keadaan hidup Linda di kampong dan susah payah beliau dating ke sesi ujibakat, saya akan pasti mengundi beliau.

Norlinda Nanuwil atau akan lebih dikenali sebagai LINDA berumur 20 tahun telah lahir pada 21 Mac 1984. Beliau berbintang Aries dan berasal dari Ranau, Sabah. Masa lapangnya beliau minat bermain gitar dan keyboard. Beliau merupakan anak ketujuh daripada 8 orang adik-beradik. Kemasukannya ke Akademi Fantasia disokong oleh seluruh penduduk kampung Tudangan Ranau, iaitu tempat asalnya. Berbangsa Dusun, pandai bermain gitar dan seorang yang periang, suka ketawa dan bergaul mesra. Beliau menyukai mee goreng dan nasi ayam. Minuman kegemarannya ialah nescafe dan teh tarik. Manakala filem kesukaannya ialah Lord of the Ring. Amat menggemari lagu-lagu berentak R&B, soul & pop. Pelakon kegemarannya ialah Jalaluddin Hassan dan Fauziah Nawi. Penyanyi idolanya ialah Celine Dion.

Sertai yahoogroup Linda

Beliau baru menyambut hari lahir. Sambutannya dibuat oleh rakan-rakannya. Mereka menyanyikan lagu Happy Birthday dan lagu terakhir ialah lagu Menuju Puncak. Masih tidak sedar sehingga sampul surat diberikan kepadanya.

Anding Indrawani Zaini akan lebih dikenali sebagai ANDING berumur 21 tahun telah lahir pada 25 April 1983. Beliau berbintang Taurus dan berasal dari Kuching, Sarawak. Masa lapangnya beliau suka berenang, bersenam, menari, menyanyi dan melayari internet. Anak ketiga daripada 5 orang adik-beradik ini sangat manja dengan ibunya. Seorang yang ceria, pendiam, mudah didekati, lurus dan kadang-kadang emosional. Beliau amat sensitif dengan persekitaran yang sejuk. Boleh menyanyikan lagu-lagu dalam bahasa Tagalog dan Spanish. Sikap buruknya suka bertangguh dalam melakukan kerja. Amat menggemari makanan barat dan jus buah-buahan. Filem kegemarannya ialah American History X. Manakala lagu kegemarannya ialah Careless Whisper, Lady dan Getaran Jiwa. Pelakon kegemarannya ialah Edward Norton dan Drew Barrymore. Penyanyi idolanya ialah Justin Timberlake.

Sertai yahoogroup Anding

Cara memberitahu Zahid agak biasa. Beliau terpilih untuk menyambung kontrak bekerja di tempat tersebut dan kemudian diserahkan keputusan untuk menyertai Akademi Fantasia.

Ahmad Zahid Baharuddin merupakan nama sebenarnya. ZAHID merupakan nama yang akan digunakan di Akademi Fantasia. Berumur 23 tahun dan telah dilahirkan pada 19 Disember 1980. Berbintang Sagitarius dan berasal dari Kuala Lumpur. Minat menyanyi, 'rapping', menari dan bermain bola sepak. "Rapper" yang bermula dengan dikir barat dan nasyid ini merupakan satu-satunya anak lelaki di dalam keluarga 4 beradik. Seorang yang peramah, periang, mudah bergaul dengan sesiapa sahaja. Seorang ahli muzik yang pernah menganggotai 'live band'. Hadiah harijadi paling ideal untuknya adalah seekor iguana. Beliau amat menggemari nasi goreng ayam dan milo ais. Filem kegemarannya ialah Young and Dangerous. Lagu kegemarannya ialah End of the Road, I'm Doing Just Fine. Pelakon idolanya ialah Will Smith dan Al Pacino serta P.Ramlee. Manakala penyanyi kegemarannya ialah Usher dan Jamal Abdillah.

Sertai yahoogroup Zahid

Menggunakan konsep Candid Camera, Mas telah didatangi oleh dua krew untuk membeli sate dalam kuantiti yang agak banyak. Mas masih menerima pesanan tersebut. Pesanan tersebut ditulis di atas keputusan kemasukan ke Akademi Fantasia. Mas kelihatan agak brutal dan ada ciri-ciri Nija dalam diri beliau.

Asma Ghani akan menggunakan nama MAS sewaktu di Akademi Fantasia. Beliau berumur 23 tahun dan lahir pada 15 Oktober 1981. Beliau berbintang Libra. Berasal dari Tawau, Sabah dan minat menari dan menyanyi. Suka bercakap, mesra, manja dan mengamalkan kesederhanaan dalam segala hal. Seorang yang pakar dalam bidang bakar-membakar sate kerana membantu bapanya berniaga sate. Anak bongsu daripada enam orang adik-beradik.Teringin untuk melakonkan watak-watak jahat dalam filem. Tidak suka orang yang suka tabur fitnah dan mengata orang lain. Amat menggemari bihun sup taugeh dan jus honey dew. Filem kegemarannya ialah Gerak Khas The Movie dan lagu kegemarannya ialah Sepi Sekuntum Mawar Merah. Beliau meminati lakonan Rosyam Nor dan Erra Fazira. Penyanyi kegemarannya ialah Ella.

Sertai yahoogroup Mas

Cara memberitahu Zarina agak grand. Mungkin kerana status Zarina yang agak berlainan dari yang lain. Krew penerbitan telah pergi ke satu acara sukan yang disertai oleh Zarina. Beliau tidak menyedarinya sehingga namanya dipanggil dan diumumkan beliau terpilih untuk menyertai Akademi Fantasia. Zarina orangnya agak pemalu. Agak comel orangnya.

Zarina Zainoordin atau lebih dikenali sebagai ZARINA berumur 20 tahun. Beliau telah lahir pada 15 Oktober 1984 dan berasal dari Johor Bahru. Berbintang Libra. Minat menyanyi dan jogging. Beliau berkebolehan menyanyikan lagu-lagu ghazal dan mempunyai asas dalam bidang kesenian tradisional. Seorang yang jujur, dan memendam rasa. Sesekali beliau keras kepala dan panas baran. Namun, beliau boleh bergaul dengan sesiapa sahaja tak kira usia dan jantina. Masa lapangnya diluangkan dengan bermain bowling dan menonton wayang. Makanan kegemarannya ialah tomyam campur dan minuman kegemarannya ialah milo ais tabor. Amat meminati filem Trauma dan Lord of the Rings. Lagu kegemarannya ialah Seksis, Menghitung Hari dan Jangan Kau Mimpi. Pelakon kegemarannya ialah Hans Isaac dan Sheila Rusly. Manakala penyanyi idolanya ialah Anita Sarawak.

Sertai yahoogroup Zarina

Forum Komuniti Online Sekarang !: http://www.afundi.com/komuniti
Weblog Afundi Online Sekarang !: http://www.afundi.com/weblog.php

Kaer dan kakaknya (the next Vanessa) datang ke pejabat bapa mereka. Di situ krew penerbitan telah siap memasang kamera untuk melakonkan adegan konon-kononnya syarikat arkitek bapa mereka terpilih untuk projek pengubahsuaian banglo pelajar Akademi Fantasia. Bapa Kaer menunjukkan contoh rekaan dan keputusan diserahkan kepada Kaer. Kaer yang demam masih blur dengan keputusan tersebut.

Wan Mohammad Khair Wan Azami atau akan lebih dikenali sebagai KAER berumur 19 tahun. Beliau telah lahir pada 30 Ogos 1985 dan berbintang Virgo. Beliau berasal dari Petaling Jaya, Selangor. Amat minat melukis, menyanyi dan membaca. Seluruh keluarganya berkecimpung dalam bidang Arkitek. Beliau tidak suka makan menggunakan tangan, dan seringkali ditemani bantal busuknya semasa tidur. Anak kedua daripada empat orang adik beradik. Manja dan tegas dalam keluarga. Juga seorang yang pemalu dan menghormati orang tua. Pernah menjadi johan dalam peraduan melukis ‘Malaysia International Japan.’ Makanan kegemarannya ialah sushi dan minum coke. Filem kegemarannya ialah 10 Things I Hate About You. Lagu kegemarannya ialah Bukan Untukku. Manakala pelakon kegemarannya ialah Ari Wibowo dan Sharifah Shahira. Penyanyi kegemarannya ialah Marcell.

Sertai yahoogroup Kaer

Kalau berdasarkan pandangan pertama, saya akan memilih Linda, Mas, Kaer, Zahid, Zarina dan Anding. Linda saya kagum dengan semangat beliau yang tinggal jauh di pendalaman dan datang ke sesi ujibakat. Beliau berbakat besar. Mas agak unik walaupun tidak jauh beza dengan Nija. Ada personaliti yang tersendiri. Nampak brutal. Kaer comel orangnya. Agak-agak blur. Zahid kalau diikutkan hanya lelaki yang boleh pakai dalam musim ini. Agak firm dan perwatakannya menarik. Begitu juga Anding. Masih cuba control dan saya kira personaliti beliau juga menarik. Zarina nampak lebih menonjol kerana kisah cintanya dengan Khai. Belum ada sesiapa yang mengesahkan hal ini, kita tunggu sahaja. Ini sekadar pandangan pertama, saya belum menilai bakat nyanyian mereka. Pandangan saya mungkin berubah.

Berdasarkan perbandingan dengan Akademi Fantasia musim pertama, saya lihat ada persamaan personaliti antara pelajar lelaki iaitu dari segi perwatakan dan fizikal. Zahid mempunyai sedikit persamaan dengan Adifashla. Anding mempunyai raut wajah yang agak menarik sama dengan Vince, cuma fizikalnya lebih kurus. Bob tentunya mengingatkan kita dengan Sahri. Perwatakan Fitri ada sedikit persamaan dengan Azizi. Kaer dan Khai mungkin hanya sama dari segi nama. Raut wajah Kaer jauh lebih menarik. Begitu juga dengan pelajar perempuan. Linda mengingatkan saya dengan Liza. Mas saling tak tumpah seperti Nija. Perwatakannya juga hampir sama. Agak tomboy sedikit. Saya nampak Zarina mempunyai wajah yang amat menarik berbanding yang lain-lain. Seperti AF1, Atie lebih outstanding jika dinilai dari raut wajah. Saya dapat merasakan Nurul hampir pasti menggantikan tempat Nana apabila menjadi pujaan ramai kerana kemanjaannya.

Nantikan Tirai Akademi Fantasia II

Nota SM: Mulai pada hari ini, saya berharap agar anda tidak terganggu dengan iklan-iklan kecil yang akan mengganggu kelancaran anda membaca artikel yang ada di sini. Saya menerima beberapa tawaran pengiklanan untuk diletakkan di dalam artikel-artikel tersebut. Harap maklum.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger