Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 14 May 2004

Wawancara bersama Azlan Shan Ibrahim, Pengarah Teater Dia Yang Sepi

Saya mengenali beliau baru tiga minggu. Itulah tempoh masa yang AGE korbankan untuk menyiapkan teater Dia Yang Sepi ini. Ya, tiga minggu ! Saya selaku penonton berpuas hati secara kasar sebelum sesi bedah-siasat dilakukan satu-persatu ke atas produksi teater ini. Sebenarnya saya ingin menemubual beliau sewaktu dalam tempoh berpantang, tetapi memikirkan yang AGE kesuntukan masa saya mendapatkan beliau setelah selesai persembahan. Melihat hasilnya saya kagum dengan kreativiti dan idea beliau mengupas skrip ini menjadi seperti yang telah anda tonton pada 9 Mei yang baru lalu. Bukan calang-calang manusia yang mampu berfikir sedemikian rupa. Saya mengharapkan beliau menjawab soalan wawancara saya secara direct tetapi beliau tetap dengan style beliau lalu mengajak pembaca menjelajah jalan yang sama dengan beliau tanpa mahu memberi jalan singkat kepada anda. Soalan saya beliau jawab dengan pertanyaan. Ikuti wawancara saya bersama manusia bernama Azlan Shan Ibrahim(ASI) atau lebih dikenali sebagai Yan. ASI, bukan ISA !

Di Sebalik Tabir Yan
SM
Ceritakan pengalaman seni teater anda ?

ASI
Teater bermula dengan Pekan Teater 1995-2001. Dari Melaka ke Negeri Sembilan, Selangor, Kuala Lumpur melalui tepi-tepi jalan yang berTOL.

SM
Teater pertama yang anda tonton ?

ASI
Cindai di KBN.

SM
Pelakon yang anda kagumi ?

ASI
Eman Manan, Ida Nerina

SM
Pementasan terbaik anda setakat ini ?

ASI
Patung-Patung

Berkaitan Teater Dia Yang Sepi
SM
Saya kagum dengan kreativiti anda mengolah skrip berat ini menjadi sebuah satira politik. Itu yang saya tafsirkan. Penonton lain tentu mempunyai tafsiran yang berbeza. Ada yang akan metafsirkannya sebagai sebuah cerita kartun, atau sebuah komedi ala Charlie Chaplin dan sebagainya.

ASI
Terima kasih.

SM
Kenapa skrip ini ?

ASI
Susah !

SM
Ada pendapat umum mengatakan teater ini adalah ekspresi politik anda. Jika diteliti pada beberapa babak yang wujudnya simbolisme seakan-akan provokasi politik anda. Komen anda ?

ASI
Based on a true story. Cerita budak sakit.

SM
Ceritakan secara kasar siapakah Watak Satu, Sepi, Kekasih I, Kekasih II, Pemikir I, Pemikir II, Derita I dan Derita II yang ada di dalam kepala anda ?

ASI
Budak-budak spray yang sakit !!!

SM
Apakah perlambangan babak, adegan, set serta mannerism pelakon yang telah dilakonkan oleh pelakon. Contoh menutup mulut sambil mengangkat tangan, babak keretapi, bunga ros, bulatan pada lantai pentas dan terowong pada backdrop.

ASI
Itu semuanya yang biasa terjadi dengan orang-orang sakit. Entah apa-apa style/trademark yang dibuat sebagai pengganti salam.

SM
Idea tidak pernah kering. Sentiasa akan mengalir selagi kita masih berfikir. Terlalu banyak perubahan yang telah anda lakukan sehingga pelakon menjadi keliru dengan watak masing-masing. Komen anda ?

ASI
Dare to be different. Bukan saje tukar atau tambah. Untuk kebaikan jugak. Itupun banyak kali fikir. Semua OK baru OK.

SM
Reaksi penonton agak berbeza-beza berdasarkan taraf pendidikan mereka serta pilihan pendirian politik mereka. Mentaliti penonton teater Malaysia belum bersedia untuk teater sebegini. Komen anda ?

ASI
Takpe, pelan-pelan kayuh. Semuanya proses pembelajaran. Lambat laun Mati ! Atawa Dodadidodi, Tat Nenas, TEJA, LI PO tidaklah dipentaskan ke sekian 18 kali lagi.

SM
Apakah perkaitan di antara babak ke babak kerana setiap babak tiada sekuen dan tiada perkaitan antara satu sama lain. Ia sekan berdiri dengan sendirinya ?

ASI
Salah satu kelemahan pengarah. Gagal menjelaskan semuanya itu daripada HALUSINASI Watak Satu. Halusinasi (skizofenia) tidak berlaku dalam tidur. Ia bukan mimpi, tetapi anggapan, tanggapan dan andaian. Keretapi yang tak nampak itu alat penghubung kepada halusinasi Watak Satu. Apa nak buat kureng le.

SM
Apakah signifikan nombor 18 dalam banyak props dan reka produksi teater ini ? Perlambangan ? Apakah perlambangan yang ingin dimaksudkan ?

ASI
DIA YANG SEPI ni based on true story. Latar sekumpulan geng 18 (budak-budak spray) yang SAKIT.

Tidak ada lambang yang digunakan dalam teater ini melainkan keretapi dan longgok baju. Yang lain tu semuanya true story. Cantik dengan tidak cantik je.

SM
Genre absurd memerlukan teknikal yang mantap untuk menyampaikan mesej penceritaan. Komen anda ?

ASI
Teknikal, cahaya, muzik dan efek sebagai bantuan mengukuhkan teknik penyampaian dan penceritaan. Pelakon kita belum sampai tahap, sehingga tak perlu set, lighting, muzik dan efek untuk berlakon. Belum lagi, lambat lagi. InsyaAllah jika diberi peluang.

SM
Halusinasi Watak Satu kurang sampai kepada penonton kerana apa ? Teknikal atau lakonan ?

ASI
Pertama sekali pengarahan. Untuk bagi jelaskan halusinasi perlu ada pertambahan dan pertukaran sedikit besar/drastik. Dah nampak dah, nak tambah SM bising pulak nanti.

SM
Apakah relevannya Watak Satu dan Kekasih II membawa dua watak ?

ASI
Kedua-duanya menghadapi masalah sama.

SM
Apakah kesalahan yang dilakukan oleh Kekasih I dan Kekasih II hingga mereka melarikan diri ?

ASI
Boleh jadi vandalism, hisap ganja, mungkin juga bersekedudukan.

SM
Salah seorang penonton yang mengikuti perkembangan arahan anda mengatakan style arahan anda tidak banyak berubah sejak dulu. Komen anda ?

ASI
Mungkin kebetulan dan keterbiasaan. Bagaimanapun, bagus ada style sendiri daripada mengikut-ikut isme dan style orang lain.

SM
Adakah anda berpuashati dengan hasil teater ini ? Apakah aspek yang anda puas hati dan apakah yang masih boleh diperbaiki ?

ASI
Kerja pengarahan pun aku tak puas hati. Lagikan aspek yang lain seperti lakonan dan teknikal. Apa yang dirancang tak terjadual berlaku.

SM
Pengalaman paling manis sewaktu menyiapkan teater ini ?

ASI
1. Motor bocor 2 kali dalam masa tak sampai ½ jam.
2. Disaman pak polisi.

Terima kasih Yan ! Esok merupakan malam penentuan. Tahniah, budak sakit !

Nota: Ulasan Dia Yang Sepi akan menyusul selagi masa tidak mencemburui saya. Saya akan terangkan ada apa dengan bunga ros, yang mana halusinasi, yang mana bukan, latar yang digambarkan oleh ruang lakon, stesen keretapi, bilik, ruang tamu rumah, konsep tatacahaya dan beberapa aspek yang perlu saya terangkan.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger