Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 17 June 2004

Novel Bersiri Akademi Impiana: Bahagian 9



“Nok, mak tak suka lah diorang kena kumpul reramai pastu ala-ala ucapkan terima kasih macam anak-anak yatim. Macam kesian pulak mak tengok.” Kata Gundutz sewaktu dia melihat para pelajar Akademi Impiana, diketuai oleh Khir berdiri di hadapan kamera dan mengucapkan terima kasih kepada Restoran Putera Sulong yang telah menaja makanan mereka selama ini. Menurut Khir, mereka suka kepada makanan yang telah disajikan, tetapi merungut kerana makanan terlalu pedas.

“Alah apa salahnya. Kita orang Melayu. Kena selalu berterima kasih. Itu dah budaya kita!” tegas Timah.

“Tapi nok, hem buatkan ko kek... Bagi ko tengok TV hem ni. Jarang-jarang ko nak ucapkan terima kasih.”

Timah mengambil sedikit masa untuk menjawab. Dia mula sedar akan sifatnya sendiri yang jarang-jarang mengucapkan terima kasih kepada Gundutz walaupun Gundutz banyak membantunya dalam kehidupan sehariannya. Ketika dia mengalami masalah kewangan, Gundutz lah yang telah menolongnya apabila kawan-kawannya yang lain cabut lari. Gundutz lah yang telah mendapatkannya di tengah-tengah malam apabila bekas kekasihnya Razi menempeleng mukanya dan meninggalkannya di tengah-tengah Lebuhraya Persekutuan menghala ke Kuala Lumpur apabila Timah bertengkar dengannya setelah dia mendapat tahu bahawa bekas kekasihnya itu telah curang kepadanya. Gundutz juga lah satu-satunya kawan yang dia ada yang sanggup mendengar segala masalah dan suka-dukanya mencari nafkah di Kuala Lumpur apabila keluarganya berada di Tapah. Timah cukup sedar tentang hal ini. Dia rasa bersalah kerana ada kalanya dia akan berkasar dengan Gundutz tanpa sebab...

“Alah, restoran tu kan dah taja, jadi kenalah ucapkan terima kasih!” Timah mendegus. Kemudian dia tidak meneruskan lagi. Dia ingin menoleh ke arah Gundutz, tetapi dia membatalkan sahaja niatnya itu. Dia terus diam. Di datapinya Gundutz juga terus diam sehinggalah Azmil memberitahu tentang Fyrul yang telah mengajar pelajar-pelajar Akademi cara yang betul untuk berjalan sebagai model di pertunjukan fesyen.

“Haiyoh pecah lobangs! Hem dah agak dah!” Ujar Gundutz dengan seronok.

“Dah agak apa ni?” tanya Timah dengan wajah yang terganggu. Timah cukup benci jika Gundutz memberi komen yang bukan-bukan terhadap Fyrul yang diminatinya itu.

“Alah, dia kan bagus dalam hal-hal ni semua. Adik-adik kan selalu verengens nak jadi model der fashion designer bagai. Harus ler pandai jalan lenggangs der atas runaway! Patutlah badan dia nak ala-ala slim macam Kate Moss!”

“Alah kau ni? Apa salah? Yang jadi model kan macho-macho.”

“Eh, koser ler! Model lelaki ramai adik-adik okay! Kawan hem ramai yang ala-ala part-time model gituh!”

“Hek elleh!”

“Eh perlu ke nak iklankan kotak tisu dengan minuman ringan tu? Motif teramatz!” Getus Gundutz yang cepat sahaja menangkap apa yang dia lihat di kaca TV.

“Mana ada iklan! Kau ni over lah!” kata Timah, kemudian dia meneguk air Koka Kola. Bibirnya terasa basah, terus dia mengambil kertas tisu Prime untuk mengelap mulutnya itu.

Timah dan Gundutz kini nampaknya seronok menonton segmen “Asyik Aku aku aku” di dalam kelas kelolaan Puan Ogy Nawawi. Dalam kelas ini, para pelajar di minta melakonkan lima buah sketsa berlainan dengan hanya menggunakan perkataan “Asyik Aku aku aku” dengan emosi yang berbeza-beza.

Keadaan rumah Gundutz menjadi gegak gempita apabila Fyrul di suruh berlakon. “Kan mak dah cakap, dia pecah lobangs!”

“Pecah lobang apa ni?”

“Ko kan tengok dia berlakon ala-ala patah! Tiga lakonan dia pulak tu ala-ala patah!”

“Mana ada!” Timah menegaskan. Dia tidak paham apa yang dimaksudkan oleh Gundutz. Dia tidak mampu nampak apa yang dapat dilihat oleh Gundutz melalui kaca matanya itu...

**

Indra duduk di posisi yang sesuai untuk dirinya. Sebelum pergi berjumpa dengan Adlina, dia telah memastikan agar rambutnya kelihatan kemas dan tetap tercacak. Dia sengaja mencari tempat duduk yang strategik agak pencahayaan yang menarik akan jatuh ke wajahnya.

“I sebenarnya nak mintak maaf!” ujar Adlina dengan suara yang manja.

“You datang sini untuk apa? Untuk jadi penyanyi kan?” tanya Indra. Meremang bulu tengkuknya apabila Adlina kemudian menjelaskan bahawa beliau ada menyimpan perasaan terhadap dirinya.

“Focus on your goal, lah!” pinta Indra bersungguh-sungguh.

“Indra I nak minta maaf jika I menyinggung perasaan sesiapa.” Ujar Adline tersenyum-senyum.

Indra menunggu masa sahaja untuk Adlina melelehkan air matanya. Tetapi Adlina hanya tersenyum dan nampak manja. Indra keliru...

**

Abang Besar: Kreatif sungguh you ni!

Kakak Besar: Kreatif apa? I tak paham...

Abang Besar: Product placement kita lah. You pandai suruh budak-budak tu buat free advert... Ala-ala fashion show pulak tu!

Kakak Besar: Dah budak-budak tu suka... Diorang buat je lah. Macam you lah, suruh budak-budak tu kumpul depan kamera lepas tu suruh advertise Restoran Putera Sulong--

Abang Besar: Well... I thought it would be fun until they start asking for demands. Makanan tak nak pedas ler. Nak low carbs meal lah. Nak makanan vegitarian lah...

Kakak Besar: Eh... By the way, do you know how to attract the waning interest amongst the boys to watch AI? Yang tengok this show nowadays... ramai perempuan dan adik-adik jer. Tak ramai penonton lelaki!

Abang Besar: I know when you ask me question like this... You dah ada jawapannya!

Kakak Besar: You ni memang ler. Semua benda dalam kepala otak I you dah paham. Creepy lah!

Abang Besar: Creepy, meepy... So apa idea you?

Kakak Besar: You know how guys are so into lesbian chick cat fights and all that?

Abang Besar: Do I have to answer that?

Kakak Besar: Ye lah... I tahu you baik. Tapi ramai lelaki are into this kan? So apa kata kita buat some of our girls to peluk-peluk. Main kejar-kejar. Main tarik-tarik rambut. Sure you all seronok kan?

Abang Besar: ...

**

“Comelnya Khir!” Mata Timah bulat memandang ke kaca TV. Dia betul-betul meminati Khir walaupun dia sendiri sudah berboyfriend. Padanya, Khir adalah lelaki yang diidamkan walaupun Rahmat boyfriendnya sekarang mempunyai wajah yang agak kacak dan bertubuh agak tegap. Susah untuk kita meramal jika Timah akan memandang Khir dua kali jika Khir bukan seorang pelajar Akademi Fantasia.

“Haiyoh suara dia... Sesuatu one!” tempelak Gundutz.

Pada waktu itu, Khir menggunakan suara falsettonya. Bukan calang-calang orang yang boleh buat suara falsetto. Pada satu masa dahulu di Eropah, suara-suara falsetto ini selalunya datang dari lelaki-lelaki yang telah dikasi sejak kecil yang dikenali dengan nama “castrato”. Mereka telah dikasi agar suara mereka tetap halus dan tinggi ketika menyanyi. Antara penyanyi castrato yang paling terkenal adalah Farinelli.

“Nok... Hazami pon boleh buat suara ala-ala falsetto kan?” tanya Gundutz.

“Anuar Zain pon--”

“Ye lah... Dan penyanyi-penyanyi yang sewaktu dengannya.”

“Ish ko ni!”

“Hem punya suara pon falsetto apa!” ujar Gundutz bersungguh-sungguh.

“Ye lah...” Timah menjeling benci. Malas dia mahu melayan Gundutz yang mempunyai suara seakan Situ Nurhaliza itu. Timah terus melihat gelagat Khir yang membantu kawan-kawannya yang lain menyanyi. Dia terus meminta beberapa orang rakannya agar menyanyi menggunakan suara falsetto yang mampu dilakukannya dengan mudah. Timah kini pasti bahawa Khir mempunyai peluang besar untuk menjadi juara Akademi Impiana kali ini. Tanpa banyak soal, Timah terus mengSMS AIUNDI untuk mengundi Khir, agar peratusannya naik ke tahap yang lebih tinggi...

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger