Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 20 June 2004

Novel Bersiri Akademi Impiana: Bahagian 10



“Eh, Kak Nita atas stage ke?” jerit Gundutz ketika Konsert Akademi Impiana disiarkan.

“Kak Nita mana ni? Dia mana ada!” sambut Timah. Dia merenung ke dalam kaca TV untuk memastikan agar Anita Sarawak sememangnya tidak menghoskan rancangan konsert Akademi Impiana ini.

“Eh sorry. Bukak Kak Nita, Tapi Akaq Azmil der atas stage.” Gundutz ketawa sendiri sebelum dia menambah lagi. “Ye lah, diva-diva veteren ni makin tua makin serupa plak rupa mereka, ye tak? Dengan rambut blond bagai...”

Timah tidak menjawab. Lebih-lebih lagi apabila para Akademia menyanyikan lagu tema Akademi Impiana sambil memperkenalkan diri mereka.

Timah menjadi resah apabila mikrofon yang digunakan oleh pelajar kesayangannya, Fyrul rosak. Bukan sekali, tetapi dua kali.

“Konspirasi ke nok?” tanya Gundutz sengaja mahu mencucuk jarum. “Ye lah, ala-ala takut suara kepitz dia yang telah dijantankan tu takleh maintain. Baik off kan jer mikrofon dia tu!”

“Pandailah kau!” itu sahaja yang dijawab oleh Timah. Mereka kemudian terus menumpukan perhatian mereka kepada konsert ini. Timah seperti tidak sabar lagi untuk menyaksikan persembahan dari dua pelajar yang paling diminatinya, Khir dan Fyrul.

Ketika Boboy mempersembahkan lagunya, nampaknya Gundutz tidak senang duduk. Meremang bulu tengkuknya apabila Boboy meluahkan kalimah “Mesraaaaaaa!” seraya mengimbaskan tangannya ketika bersalaman dengan Azmil.

Gundutz seboleh-bolehnya mahu mencari kesilapan dari Boboy, tetapi sukar rasanya. Lebih-lebih lagi apabila Boboy memberikan persembahan yang baik.

“Nok... kesiannya Nur. Ala-ala mak ayam besar tu nak couplekan dia dengan Boboy! Kejis teramatz!” ujar Gundutz dengan wajah yang sengaja dibuatnya bimbang apabila melihat Azmil mengusik-usik Boboy.

“Alah, apa salah? Kan romantik!” ujar Timah. Timah menganggap perkara ini romantik, walaupun kita dapat melihat wajah Nur berubah sama sekali. Terkejut. Sukar menerima.

“Hello nok! Sejak bila pulak Nur ni chub chaser? Azmil ni sengaja tau nak nayakan anak dara orang!”

“Eh, suka hati dia lah nak couplekan Nur dengan Boboy! Tahun lepas kesian si Sahrul tak dapat couple dengan sesiapa. At least tahun ni, Boboy ada pasangannya!”

“Choiii lah kau ni. Very der salah one!”

“Apa choii, choii???”

“Ye lah... Kalau ko, nak ke dicouplekan dengan Boboy, ke?”

“Takmoh lah!”

“Apasal tak nak?”

“Boboy bukan taste I”

“Kenapa bukan taste ko?”

“Dia... Gemuk lah. I suka lelaki yang badan tough... Yang macho... Macam Rahmat.”

“Hah, tahu pon! Sah-sah lah Nur tu ada taste dia sendiri. Lagipun nyehhhhhh, Boboy tu kan kawan seperjuangan dia yang ala-ala sekaum gituh. Ko hengat ala-ala sitcom Friends ke? Last-last kawan couple sesama kawan! Very der recycle gituh. Koser lah!” Gundutz menjeling. Timah pula tidak menjawab. Malas agaknya dia melayan kerenah Gundutz yang suka meleter itu.

**


Kakak Besar: I think it's about time kita introducekan sedikit element of drama and surprises ke dalam konsert Akademi impiana.

Abang Besar: Betul tu. Tapi you nak introducekan drama macam mana?

Kakak Besar: Well, first we will try to inject the element of romance in the show?

Abang Besar: Tak cukup-cukup lagi ke?

Kakak Besar: The more the merrier.

Abang Besar: Siapa akan jadi mangsa rancangan you kali ini?

Kakak Besar: You know what? Boboy has been so irritating lately. Nur pula... I don't know lah. She reminds me so much of Ramlah Ram. And you know lah, I mana ada minat dengan Ramlah Ram. Apa kelas Ramlah Ram! So, lets pair them together!

Abang Besar: Damn! You are sooooo cruel!

Kakak Besar: Apa salah? This is what you call, a strategic positioning. Lagipun, people are saying that Boboy is so akaq! Well, we all know that he's a “lelaki lembut”, but we have to create this illusion that he's not. Come on lah, even Azmil was married once and all are forgiven!

Abang Besar: Lagi, apa strategic positioning yang you ada...

Kakak Besar: You know how Dara is so talented, yet with very few SMS votes?

Abang Besar: So... Apa you nak buat?

Kakak Besar: We give her a pet.

Abang Besar: Don't tell me you going to give her another cat!

Kakak Besar: No lah... Lets give her a pair of goldfish. Ye lah, good feng shui and all that. She needs that. Let's assume dua-dua ekor ikan tu jantan dan betina lah. Kalau dua-dua ikan jantan atau dua-dua ikan betina... Lain pulak jadinya kan?

Abang Besar: In that case... Lets name the fish, Said and Minah. Kalau ada Said dan minah ni... Banyak SMS yang boleh si Dara ni jual.

Kakak Besar: ...

Abang Besar: Now... You look like you have something else you are keeping from me. Spill it out!

Kakak Besar: Remember the biggest secret we have about Sia?

Abang Besar: Oh, that... What about that? I thought we want to keep it a secret?

Kakak Besar: I don't think we can keep this a secret any longer. People will talk. Lagipun, people are not stupid. You ada perasan tak? Bila dia nak nyanyi kat Konsert Akademi Impiana, cara dia betul-betul macam Fantasi Berrino. Mesti nak nangis!

Abang Besar: Mungkin sebab diorang tu single mothers kot.

Kakak Besar: Mungkin lah kot. That's my first guess.

Abang Besar: Jadi apa you nak buat sekarang? Nak expose kan dia ke?

Kakak Besar: I think we have to... Baik kita exposekan sahaja, before it blew out of propotion.

Abang Besar: And the consequences are?

Kakak Besar: Well... I think people in Malaysia can accept single mothers. They won't question anything if we pakage it well. It is all about pakaging afterall.

Abang Besar: Betul tu... Kalau kita buat drama, people will not question a thing. Walaupun in real life, macam-macam stigma yang terpaksa single mothers lalui. You tahu lah mulut-mulut orang kita.

Kakak Besar: So... To shut them off, we will orchestrate something sad and teary. Apa kata kita jemput her children to the concert. Lepas dia perform kita bawak anak-anak dia on stage together with her mother. Sure sedih kan? I bila pikirkan idea ni pun I sebak.

Abang Besar: Wah, sejak bila you ada perasaan? I ingat you ni winter queen.

Kakak Besar: Eh, jahat lah you ni. You ingat I takde perasaan ke?

Abang Besar: Eh... While we are on the subject of strategic positioning... I dah dapatkan footage “girl loving” budak-budak tu--

Kakak Besar: Now, what did you ask them to do???

Abang Besar: Nothing much... I suruh Dara dan Adlina gunakan rambut untuk korek telinga. Very erotic kan? I mean, girls doing that to themselves with no obvious purpose but pleasure. I can get a hard on just thinking about it!

Kakak Besar: And then, we can get Azmil to say silly things like: “Korang berdua ni... Apa lagi korang korek agaknya!”

Abang Besar: Isk... One of these days, I think I should put a soap into your dirty mouth lah!

Kakak Besar: Sex sells dear! And you should know this better than me...

**


Azam dengan sedaya mungkin cuba membawa lagu ala padang pasir yang telah diberikan kepadanya. Dia merasakan apa yang telah dipersembahkan agak baik. Lagipun, ramai yang menjerit-jerit dan bertepuk tangan di kalangan penonton.

Kini Azam hanya perlu mendengar pendapat Juri Profesional. Juri Profesional pertama, Jusoh Hafsham adalah pengarah kegemaran Azam. Beliau cukup-cukup meminati filem-filem arahan Jusoh. Banyak kali agaknya Azam menyimpan angan-angan untuk berlakon dalam filem Jusoh di samping anggota-anggota kumpulan KRU. Mungkin satu hari nanti, dia akan menjadi lebih baik dan lebih popular dari kumpulan KRU... Itu juga telah diangankan sekali.

“Saya rasa persembahan awak hari ini menarik...” Ujar Jusoh dengan tenang. “ Tapi saya nak awak bawa kan style lebih lelaki.”Jusoh seperti biasa akan berhenti sebentar dengan mengangguk perlahan sebelum menambah lagi: “Lebihkan kelakian!”

Azam terkedu sebentar. Wajahnya jelas berubah. Dia tidak faham mengapa peserta-peserta lain yang jelas lembut tidak diberi komen begitu. Dia tidak tahu apa salah dan silapnya.

Wajah Azam pucat. Kini jelaslah kepadanya mungkin beliau mempunyai wajah yang lembut yang layak dipanggil jambu. Mungkin sebab itulah agaknya abang-abang senior di sekolahnya dahulu sering mahu berkawan rapat dengannya...

**


Bagaimana untuk penonton memahami maksud sebenar Juri Profesional (JP) yang selalunya tidak jujur ketika mengkritik para peserta Akademi Impiana:

(JP): Awak mesti tambahkan feel!

(Maksud Sebenar): Bila awak nyanyi, awak macam baca berita

(JP): Penampilan anda perlu dijaga. Penampilan perlu menarik

(Maksud Sebenar): Face it! Kat Malaysia ni mana nak pentingkan bakat. Sini rupa sahaja yang penting.

(JP): Dah lama menyanyi ke!

(Maksud Sebenar): Dan lama menyanyi pun masih tak boleh menyanyi dengan betul

(JP): Dengan bakat yang awak ada... Dengan sokongan peminat yang dapat kita lihat menyokong awak di dewan. Saya rasa awak akan memenangi Akademi Impiana

(Maksud Sebenar): Awak hanya boleh menang jika pengundi dari Sabah hendak awak menang

(JP): Awak keliru di antara hidung dan tekak awak

(Maksud Sebenar): Suara awak memang sengau dan tidak patut menjadi peserta Akademi impiana

(JP): Anda beliau terlalu profesional untuk berada di Akademi Fantasia.

(Maksud Sebenar): Akademi Impiana ini telah diadakan untuk budak-budak yang tak ada bakat tapi ada rupa...

(JP): Bawakan style lebih lelaki lagi. Lebihkan kelakian!

(Maksud Sebenar): Minggu lepas awak macam KRU, minggu ni kenapa bila awak bawak lagu irama padang pasir, saya tengok awak macam Waheeda versi tak bertudung pulak?

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger