Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 22 September 2004

Ramalan Anugerah Era 04

Beberapa hari ini aku agak sibuk menyiapkan tugas-tugas pejabat yang semakin banyak. Hari semakin dekat dan semakin banyak yang perlu aku selesaikan dalam masa yang agak singkat. Seperti biasa, tahun ini Anugerah ERA datang kemali. Ini hanya ramalan aku, mungkin juga ia tidak menjadi kenyataan. Jika aku mengundi, aku akan undi pilihan SM. Masalahnya aku tidak mengundi.

Artis Harapan Pilihan

1. Adi Fashla
2. Dia Fadilla
3. Haizi Rani
4. Khai
5. Vince

Muncul sebagai Juara Akademi Fantasia belum tentu berjaya menggondol anugerah kategori ini. Aku kenal Vince, Khai dan Adi Fashla. Dia Fadilla kenal sikit-sikit. Haizi Rani siapa ? Aku ingatkan Haizi Rani ini lelaki tetapi setelah terbaca akhbar Berita Harian baru aku tahu dia seorang perempuan rupanya. Faktor utama anugerah ini ialah undian populariti. Rasanya populariti Khai mengatasi semua calon yang lain. Dalam banyak-banyak calon, hanya Adi Fashla sahaja yang belum memiliki album. Kalau aku mengundi, aku akan undi Adi Fashla walaupun beliau tiada album. Tapi rasanya rakyat Malaysia akan undi Khai kerana albumnya popular. Tiba-tiba aku teringat kat Mat Dylan bila bercerita tentang album Khai. Apa khabar Mat Dylan, harap sihat sentiasa.

Pilihan SM : Adi Fashla
Pilihan Malaysia : Khai

Vokal Wanita Pilihan

1. Dayang Nurfaizah
2. Liza Hanim
3. Misha Omar
4. Siti Nurhaliza
5. Ziana Zain

Menilai populariti serta kontroversi yang melanda, tidak mustahil Siti Nurhaliza bakal menggondol semula anugerah ini. Walaupun saingannya sengit, agak sukar untuk Misha Omar mengatasinya. Lebih-lebih lagi apabila namanya turut dikaitkan dalam pengedaran email layang yang heboh diperkatakan sekarang. Aku akan undi Siti Nurhaliza kerana bersimpati ke atas nasib malang yang bertimpa-timpa yang melandanya. Itu pun kalau aku mengundi. Lagipun aku rasa rakyat Malaysia yang lain akan undi Siti Nurhaliza. Kalau-kalau Siti Nurhaliza bertanding Ketua Puteri UMNO, agak-agak dia menang atau tidak ?

Pilihan SM : Siti Nurhaliza
Pilihan Malaysia : Siti Nurhaliza
Pilihan Perwakilan UMNO : Siti Nurhaliza

Vokal Lelaki Pilihan

1. Anuar Zain
2. Nassier Wahab
3. Vince
4. Yusry
5. Zamani

Nassier Wahab ? Rasa macam tahun 1980an sahaja. Tiba-tiba saja nama Nassier Wahab naik kembali pada tahun 2004 ini. Anuar Zain bakal mengekalkan gelarannya pada tahun ini. Sukar untuk digugat populariti beliau ini sekarang. Kalau aku undi, aku akan undi Anuar Zain juga. Sama macam rakyat Malaysia.

Pilihan SM : Anuar Zain
Pilihan Malaysia : Anuar Zain

Vokal Duo/Berkumpulan

1. Achik & Siti Nordiana
2. KRU
3. Nora & Vince
4. Mirwana
5. Ruffedge & VE
6. Too Phat & Yassin

Saingan yang sengit antara Ruffedge & VE dan Too Phat & Yassin. Lagu-lagu nyanyian mereka nyata popular dan lebih sedap didengar. KRU sudah macam has been. Lagipun sudah tahun 2004. Sebagai penyanyi, KRU semakin sukar memberikan saingan kerana industri muzik tempatan sudah banyak berubah selera. Lagu Alhamdulillah yang popular dendangan Too Phat & Yassin boleh menjadi taruhan terbaik mereka. Bezanya Ruffedge & VE mempertaruhkan banyak lagu dalam beberapa album.

Pilihan SM : Ruffedge & VE
Pilihan Malaysia : Ruffedge & VE

Band Pilihan

1. Exists
2. Jinbara
3. Sheila on 7
4. Spider
5. OAG

Aku tetap dengan Sheila on 7. Aku lebih suka muzik jenis Indonesia. Exists mengekori dekat Sheila on 7. Tahun lepas Exists menang. Tahun ini rasanya ia bakal berpihak kepada Spider. Lagu mereka pun popular di Carta ERA sekarang. Sekarang ini mesti punya Spider yang menang pasal dia tengah popular. Sheila on 7 pun mungkin boleh menang pasal lagu Berhenti Berharap pun berhantu juga.

Pilihan SM : Sheila on 7
Pilihan Malaysia : Spider

Lagu Global Pilihan

1. Bergendindangdong (Tan Sri S.M Salim & Siti Nurhaliza)
2. Dua Dalam Bahtera (Waheeda)
3. Entahkan Jadi Entahkan Tidak (Tan Sri S.M Salim & Sheila Majid)
4. Hatinya Tak Tahan (Noraniza idris)
5. Seloka Cak Kun Cak (Tan Sri S.M Salim & M. Nasir)

Kalau ada Siti Nurhaliza sahaja, sudah tentu kemenangan menjadi miliknya walaupun lagu itu tidak lah sedap mana. Saya lebih suka lagu Seloka Cak Kun Cak nyanyian Tan Sri SM Salim dan M.Nasir. Lagu tersebut lebih bermesej. Kalau aku mengundi, aku akan undi Seloka Cak Kun Cak. Lagu Tan Sri dengan Siti Nurhaliza tidak lah sedap mana pun.

Pilihan SM : Seloka Cak Kun Cak (Tan Sri SM Salim & M.Nasir)
Pilihan Malaysia : Seloka Cak Kun Cak (Tan Sri SM Salim & M.Nasir)

Lagu Nasyid Pilihan

1. Allahu (Raihan)
2. Bisikan Nurani (In-Team)
3. Demi Cinta Suci (UNIC)
4. Epik (Rabbani)
5. Hikmah Kembara (Mirwana)

Macam mana aku nak ulas kalau aku pun tidak tahu lagu-lagunya. Oleh itu, lebih baik aku diam. Aku kenal Raihan, Rabbani, UNIC dan In-Team. Tapi lagu-lagu mereka aku tidak dengar sangat.

Pilihan SM : Allahu (Raihan)
Pilihan Malaysia : Bisikan Nurani (In-Team)

Artis Inggeris Tempatan Pilihan

1. OAG
2. Reshmonu
3. Ruffedge
4. Too Phat
5. VE

Semua best gila. Aku sendiri pun tidak tahu mahu pilih yang mana satu. Setiap satu ada keunikan masing-masing. Kalau aku disuruh pilih, aku suka Too Phat. Tetapi Reshmonu sudah membuktikannya di dalam Anugerah Industri Muzik yang baru lalu. Pilihan populariti nyata berpihak kepada Ruffedge. Aku lebih senang dengan muzik Too Phat berbanding Ruffedge.

Pilihan SM : Too Phat
Pilihan Malaysia : Ruffedge

Lagu Rock Pilihan

1. Melompat Lebih Tinggi (Sheila on 7)
2. Mencari (Giegiel & Waheeda)
3. Pria Terhebat (Sheila on 7)
4. Relaku Pujuk (Spider)
5. Sudah-sudahlah (Jinbara)

Aku suka lagu Melompat Lebih Tinggi oleh Sheila on 7. Tetapi lagu Relaku Pujuk sedang popular. Sukar untuk Sheila on 7 mengatasi populariti lagu Relaku Pujuk.

Pilihan SM : Melompat Lebih Tinggi (Sheila on 7)
Pilihan Malaysia : Relaku Pujuk (Spider)

Lagu Pop Pilihan

1. Bukan (Ziana Zain)
2. Dialah di Hati (Siti Nurhaliza)
3. Jangan Kau Mimpi (Sarah)
4. Ku Teruskan (Liza Hanim)
5. Paling Comel (Achik & Siti Nordiana)
6. Pulangkan (Misha Omar)

Aku hairan kenapa kategori ini ada enam calon akhir. Aku harap pengundi pilih lagu Pulangkan oleh Misha Omar. Lagu itu lebih berhantu dari lagi Dialah Di Hati oleh Siti Nurhaliza. Harap-harap Siti Nurhaliza tidak menang untuk kategori ini kerana ada lagu lain yang lebih kuat pengaruhnya kepada penonton.

Pilihan SM : Pulangkan
Pilihan Malaysia : Pulangkan

Pilihan Kaki Wayang Era

1. Buli
2. Gila-Gila Pengantin Remaja
3. Jutawan Fakir
4. Kuliah Cinta
5. Pontianak Harum Sundal Malam

Aku mahu Pontianak Harum Sundal Malam menang. Kalau bukan Pontianak pun, mungkin filem Buli. Itu sahaja yang boleh dikategorikan sebagai filem. Kalau dinilai pada suka atau tidak aku kepada dua filem itu, memang aku kurang menggemarinya. Kalau populariti menjadi ukuran, filem seperti Kuliah Cinta mungkin mengetepikan calon-calon yang lain. Mungkin juga salah seorang pengundi Kuliah Cinta ialah seorang pemanggil perempuan yang pernah memberikan Kuliah Cinta 4.9/5 bintang. Hebat sungguh filem itu.

Pilihan SM : Buli, Pontianak Harum Sundal Malam
Pilihan Malaysia : Kuliah Cinta

Muzik Video Pilihan

1. Dialah di Hati (Siti Nurhaliza)
2. Hatinya Tak Tahan (Noraniza idris)
3. Ku Teruskan (Liza Hanim)
4. Pulangkan (Misha Omar)
5. Seksis (Anita Sarawak)

Sudah bertahun-tahun KRU masuk dalam calon akhir kategori ini dan tidak pernah menang. Seksis oleh Anita Sarawak merupakan sebuah muzik video yang berkualiti. Kerja-kerja grafik dan videonya sungguh mengkagumkan. Aku tidak faham dengan pengundi Malaysia. Kategori Muzik Video tetapi populariti artis juga yang diambil kira. Seperti beberapa tahun yang dulu, muzik video Bidadari punyalah hebat tetapi lagu Siti Nurhaliza juga yang menang. Kalau populariti lagu diambil kira rasanya mesti lagu Pulangkan yang menang. Aku lebih suka kalau lagu Seksis saja yang menang.

Pilihan SM : Seksis (Anita Sarawak)
Pilihan Malaysia : Pulangkan (Misha Omar)

Anugerah Carta ERA
Jangan terkejut sekiranya lagu Dambaan Pilu oleh Khai berjaya menggondol anugerah Carta ERA pada tahun ini. Aku akur lagu Dambaan Pilu besar kesannya kepada penonton, baik yang menonton rancangan Akademi Fantasia ataupun yang tidak mengenal apa itu Akademi Fantasia.

Macam tidak best pula Anugerah ERA 04 tahun ini. Calon-calon yang terpilih ke peringkat akhir macam kurang power. Aku harap persembahan malam itu tidak membosankan. Lebih-lebih lagi aku bakal duduk seorang diri sambil mencatatkan nota.

Cemburu
Aku tidak pernah menghalang sesiapa untuk terus mendewa-dewakan Anwar Ibrahim atau Hishamudin Rais. Berjuang bermati-matian semata-mata untuk pembebasannya. Lalu, apa hak orang lain untuk menghalang aku dari terus meminati Akademi Fantasia serta mempunyai kalangan pembaca fanatik yang meminati Akademi Fantasia jika tidak Malaysian Idol.

Semalaman aku menghadap coding haloscan mendapatkan jalan penyelesaian terbaik untuk mengambil semula hati-hati yang telah terasa kerana tindakan melulu aku semalam. Walaupun aku tahu yang ruangan Sembang bakal menerima populariti yang hebat berbanding ruangan Pendapat Anda, sekurang-kurangnya inilah jalan terbaik yang aku dapat beri.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger