Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 01 October 2004

Malaysian Idol - Final 3
Malam itu diserikan lagi dengan kehadiran Siti Nurhaliza sebagai panel juri. Paul Moss turut tersipu-sipu malu apabila berpeluang untuk duduk di sebelah Siti Nurhaliza. Di penghujung rancangan, Siti Nurhaliza membawakan lagu Lagu Rindu. Ini kemunculan beliau yang pertama sejak tertangkapnya penulis email layang dan SMS layang menfitnah beliau.

Dina - I Turn To You oleh Christina Aguilera
Best ! Cara Dina membawakan lagu ini memang mengkagumkan. Agak lembut vokalnya dan betul-betul mencapai kemuncaknya pada nada yang betul. Saya nampak perkembangan yang dibawa oleh Dina amat besar. Banyak perubahan yang dapat kita lihat. Keyakinannya juga berada pada tahap paling maksimum.

Vic - I Believe oleh Fantasia Barino
Persembahannya sekadar ingin membuktikan yang penyanyi lelaki boleh membawakan lagu penyanyi perempuan. Persembahannya baik tetapi tidak cukup penghayatan. Vic punya kelebihan dalam falsetto tetapi tidak menggunakan kelebihan itu. Betul kata Roslan, membawakan lagu mudah lebih sesuai untuk pertandingan dan tidak bermakna lagu mudah tidak sesuai untuk pertandingan. Lagu I Believe hanya dapat melihat Vic sengsara membawakan lagu tersebut. Beliau seboleh-boleh berusaha mendapatkan mood untuk lagu tersebut. Baik tetapi belum outstanding.

Jac - Teringin oleh Shima
Jac duduk sambil memulakan lagu ini. Fantasia juga pernah melakukan aksi yang sama untuk lagu Summertime. Tiada kreativiti yang ingin ditonjolkan olehnya. Kawalan vokalnya baik. Beliau punya daya penarik untuk memikat penonton mendengar persembahannya sehingga tamat dan merasa risau apabila tiba di bahagian tinggi. Cuma lagu ini menurut Paul Moss agak tipikal balada Melayu yang masih belum mampu menyerlahkan kehebatan vokalnya. Jac agak over-confident pada minggu ini. Cara beliau menjawab komen dari Siti Nurhaliza agak memualkan. Beliau seharusnya menerima komen yang diberikan dengan positif dan berusaha memperbaikinya.

Dina - Seksis oleh Anita Sarawak
Persembahannya ada attitude. Penguasaan pentasnya bagus. Tetapi mesej lagu Seksis tidak sampai kepada penonton. Saya lebih sukakan cara Mas membawakan lagu tersebut iaitu lebih attitude dan penghayatannya menyerlah dari mimik muka beliau. Walaupun lagu itu dipendekkan, nampak Dina agak kurang stamina membawakan lagu yang agak rancak itu. Saya mengharapkan beliau membawakan lagu yang lebih sesuai dengan identitinya.

Vic - Belaian Jiwa oleh Innuendo
Sebuah nyanyian yang tiada identiti. Saya mahu melihat Vic membawakan lagu ini dengan stailnya yang sendiri bukan sekadar meniru gaya Innuendo. Ia tidak ubah seperti Adam membawakan lagu Awas dan Babe. Kelebihan vokal falsetto yang ada pada beliau tidak dipergunakan dan divariasikan untuk mencantikkan lagi lagu tersebut. Penghayatan beliau untuk lagu ini juga biasa sahaja.

Jac - If I Ain’t Got U oleh Alicia Keys
Superb ! Ini antara persembahan terbaik di Malaysian Idol. Saya suka dengan cara Jac membawakan lagu ini. Walaupun lagu ini berentak perlahan tetapi beliau cemerlang mengekang minat penonton untuk terus mendengar lagu tersebut. Penamatnya hebat.

Ranking Persembahan Terbaik
Jac - If I Ain’t Got U oleh Alicia Keys
Dina - I Turn To You oleh Christina Aguilera
Jac - Teringin oleh Shima
Vic - I Believe oleh Fantasia Barino
Dina - Seksis oleh Anita Sarawak
Vic - Belaian Jiwa oleh Innuendo

Keputusan Finalis ke Grand Final Malaysian Idol
Jac dan Dina akan beraksi di Grand Final Malaysian Idol. Mujur bukan Vic. Memandangkan Grand Final jatuh pada hari bekerja dan saya telah pun memilih untuk bercuti pada Pakaman Rumah Terbuka Akademi Fantasia dan Dari Studio Satu Akademi Fantasia II, maka saya akan menontonnya di rumah sahaja bersama kawan-kawan. Lagipun bukan best sangat pun, tiada elemen kejutan macam Akademi Fantasia.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger