Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 10 January 2005

Akademi : Tangkap Cintan

Sinopsis
Drama ini diarahkan oleh Rashid Sibir, ia mengisahkan tentang persahabatan antara Anding dan Kaer yang menerima seorang teman serumah yang baru iaitu Farid. Beliau baru datang dari kampung untuk sama-sama menuntut bersama mereka di sebuah kolej seni persembahan. Turut sama menuntut di kolej yang sama ialah Lisa. Lisa menaruh hati terhadap Farid. Dalam waktu yang sama Kaer turut sama menaruh hati terhadap Lisa. Setelah mengetahui hasrat Kaer, Anding dan Farid mengatur rancangan untuk mempertemukan Kaer dengan Lisa.

Pandangan
Pembukaan drama ini dengan lagu No Woman No Cry sudah cukup menggambarkan bahawa isi drama ini berkisar tentang dunia percintaan antara mereka. Sebuah tema yang cukup sinonim dengan dunia remaja.

Begitu mudah cinta Lisa dipertaruhkan kepada Kaer oleh Farid. Dalam satu episod selama 30 minit, cinta Lisa telah pun diarahkan kepada Kaer demi persahabatan. Mudah sekali !

Pada episod pengenalan ini, saya masih belum dapat menerima watak Lisa yang nampak terlalu dibuat-buat. Watak Farid memberikan elemen positif

Saya menyukai lakonan Anding yang lebih bersifat natural. Dia menjadi dirinya sendiri dan itulah sifat sebenarnya dalam realiti. Cara beliau membawakan wataknya adalah dengan bersahaja.

Emosi Kaer juga nampak menyerlah terutamanya sewaktu dirundung masalah. Lakonan beliau masih biasa dan masih terlalu awal untuk saya nilaikan keberkesanannya.

Adegan yang paling tidak masuk akal untuk episod ini ialah sewaktu Kaer membaling buku untuk menghalang Lisa dari menghampiri Farid dan Anding. Nampak macam bodoh sangat. Lisa pula boleh ambil buku tersebut dan meletakkannya semula di rak tanpa sedar yang Kaer berada di belakang rak buku tersebut. Buku-buku yang memenuhi rak tersebut bukanlah penuh sangat pun. Mustahillah tidak nampak Kaer di belakang dan mana mungkin buku boleh terbang dari langit.

Adegan yang paling saya suka untuk episod ini ialah adegan yang melibatkan Siti Andalusia. Tentunya Azean Irdawaty seorang anak dara lanjut usia yang punya perwatakan yang menarik untuk terus dikekalkan sehingga episod akhir. Saya mengharapkan Azean Irdawaty akan muncul lagi dalam episod seterusnya kerana lakonan dan wataknya agak unik. Perwatakannya serta lakonannya punya rentak tersendiri untuk mencorakkan serta menggerakkan mood drama ini.

Seperti kebanyakan drama arahan Rashid Sibir beliau lebih gemar untuk bermain dengan warna merah pada kameranya. Suasana menjadi begitu eksklusif pada adegan di dalam rumah. Penggunaan fast cut pada watak Azean Irdawaty juga menarik.

Sudah tentu saya menantikan jawapan tentang watak Lisa yang mana perasaannya telah diarahkan kepada Kaer oleh rakan-rakannya. Tentu saya mahu melihat bagaimana Lisa menangani perasaan cintanya terhadap Farid. Itulah antara lain isu yang bakal menjadi konflik dalam drama ini.

Sunday Nite Live Ning Baizura Planet Hollywood
Pelancaran Album EVO Akademi Fantasia I

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger