Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 26 January 2005

Damailah AchehDamailah Acheh

Salah satu daripada filem terkenal yang pernah ditayangkan oleh Indonesia, Tjoet Nja' Dhien menceritakan mengenai kisah epik serikandi bangsa, Tjoet Nja' Dhien, yang mengetuai kumpulan gerilla melawan Belanda di pergunungan Acheh di Sumatera pada awal abad ke 20.

Mengikut sejarah Belanda, peperangan di Acheh ialah terlama jika dibandingkan dengan beberapa cubaan untuk menakluki sesebuah jajahan.

Sungguhpun terdapat kumpulan-kumpulan yang telah menjadi tali barut Belanda, sehingga beliau diburu oleh tentera Belanda, namun semangat nasionalisme yang dipunyai oleh Tjoet Nja' Dhien tetap menebal dan menjadi pemangkin kepada rakyat Acheh membela negara mereka.

Tjoet Nja' Dhien arahan Eros Djarot merupakan filem pertama yang dipilih ke Cannes dan juga telah memenangi 9 anugerah di Festival Filem Indonesia 1998. Filem ini diterajui oleh Christine Hakim, yang kini menjadi duta kepada UNICEF. Christine Hakim dilaporkan oleh Metro TV melawat Acheh 28 Disember selepas kejadian tsunami dan menangis kerana mengenang tempat-tempat yang pernah dilawati semasa membuat penggambaran filem ini.

Tjoet Nja Dhien isteri kepada mentor politik dan ketua strategis, Teuku Umar. Selepas kamangkatan suaminya kerana diserang hendap oleh askar Belanda pada Februari 1899, Tjoet Nja' Dhien mengambilalih kepimpinan suaminya.

Perjuangan Tjoet Nja' Dhien lalu diwarisi anaknya lalu menjadi sebuah model perjuangan luhur di dunia.

Perjuangan menentang penjajah tidak sahaja didominasi oleh kaum lelaki bahkan kaum perempuan juga memain peranan utama dalam memerdekakan Acheh ketika itu.

Seorang kanak-kanak perempuan berusia 7 tahun telah menghampiri Tjoet Nja' Dhien seraya bertanya "Tjoet Nja¹, kapan saya boleh ikut berperang?" tanya si gadis dengan logat Aceh.

"Subhanallah (Maha Suci Allah)," jawab Tjoet Nja¹ Dhien. "Jika kau dewasa kelak, tak akan ada lagi perang di Aceh," sambungnya.

Ketika itu sudah memasuki tahun-tahun pertama kemasukan Belanda ke Acheh. Pada ketika itu Acheh telah diamuk perang dahsyat selama hampir 30 tahun. Perang yang tidak hanya mengharu biru penduduk dan bumi Aceh saja, tetapi juga sangat melelahkan para jenderal Kerajaan Belanda.

Tjoet Nja' Dhien telah berjuang sehingga saat-saat akhirnya; dia buta, lumpuh kerana berada di pedalaman hutan Acheh beberapa tahun.

Perang Aceh yang berlangsung 40 tahun pada penghujung abad ke-19 dan ke-20 telah membunuh lebih daripada 10,000 rakyat pejuang Aceh, 100,000 rakyat kebanyakan, dan 8.000 tentera Kerajaan Belanda, termasuk pasukan elite marsose (marechaussee).

Selain akibat perang, kematian itu juga disebabkan serangan kuman kolera dan malaria. Seabad kemudian, seolah-olah masih tidak cukup penderitaan Acheh, perang terus berkecamuk di Aceh.

Presiden pemerintah ketika itu, Megawati Soekarnoputri dikatakan telah menyulitkan keadaan dengan menghantar pasukan TNI ke Aceh, sehingga dikatakan mencemari mahkamah pengadilan dan kemanusiaan di medan konflik
bersenjata.

Hakim perundangan antarabangsa Indonesia, Hikmahanto Juwono telah mengeluarkan pendapatnya mengenai isu Acheh. Beliau telah mengesyorkan agar aktivis-aktivis kemerdekaan Acheh dibawa kepada pengadilan PBB dan dilabelkan sebagai pengganas antarabangsa.

Katanya, "pemerintah bisa meningkatkan tekanan kepada GAM dan warga Swedia dengan memasukkannya (Hasan Tiro, seorang aktivis kemerdekaan Acheh) ke dalam UN Terrorist List (senarai pengganas PBB). Daftar ini bisa dibuat karena adanya Resolusi PBB Nomor 1373 (2001) yang memberi peluang kepada negara-negara terancam teroris internasional untuk saling bekerja sama menemukan tersangka teroris. Ini daftar yang menurut hukum kebiasaan internasional boleh begitu saja dibuat tanpa harus memerlukan putusan hukum lembaga pengadilan dulu."

Sweden sebuah negara yang sungguh bersimpati dengan isu Acheh yang sering menghulurkan dana bantuan ke negeri itu.

Hikmahanto lalu telah mencadangkan agar Sweden tidak lagi menjadikan negara mereka sebagai tempat perlindungan pejuang-pejuang Acheh .

"Jika tidak, Indonesia memiliki alasan yang cukup untuk memperkarakan Swedia ke Mahkamah Internasional di Den Haag, Belanda," tuturnya.

Presiden Susilo Bambang Yudhoyono pula telah sempat mengkaji kemungkinan untuk mengambil tindakan yang sama sebelum membuat keputusan menghantar tentera ke Acheh. Tetapi, beliau amat berhati-hati kerana mengikut pengalaman pahit berurusan dengan Mahkamah Antarabangsa, tindakan yang salah telah membawa Indonesia kehilangan wilayahnya, Pulau Sipadan dan Pulau Ligitan, setelah hakim Mahkamah Antarabangsa menyebelahi Malaysia.

Lantas, saya telah menjumpai sepotong sajak dan ingin mengongsikan dengan para pembaca:

Berkatalah Tjoet Nyak Dien
Selma W. Hayati

Berkatalah Tjoet Nyak Dien
Mestilah kita berteriak
Ketika bendera tak lagi berkibar
Layutertunduk, ragu

Bulan sabit enggan muncul
Digantikan kilatan desing peluru
Yang angkuh berbicara, menutup lubang jiwa

Kemana langkah hendak dituju?
Ketika hijau daun, birunya laut
Digantikan merah darah,
Kemana harapan hendak ditanam?
Ketika pekik ayam jago
Digantikan oleh pekik kesakitan
Perempuan malang korban perkosaan

Kabut cerobong asap minyak
Menghitamkan bendera dan bulan sabitku
Dimana tawa riang si buyung,
Dimana gelegar semangat perempuanku,
Dimana anak-anak angkatan mudaku,
Dimana keadilan,
Ketika tebasan senjata membabat habis pasukanku?
Dimana keadilan,
Ketika bom tanpa mata menghujam habis rumah papanku?
Dimana? Ke mana mereka semua?

Kapan kutersenyum,
Mendengarkan obrolan kopi pagi hari,
Wajah-wajah damai Acehku
Lunglai kuberkata:''teruskan langkah, kibarkan bendera sepenuhnya!''

London 120503

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger