Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 06 March 2005

SepetGathering Sepet Photo Album

Hari : Jumaat
Masa : 9.20 malam
Tempat : Dewan 8, TGV KLCC

Peserta :
sultanmuzaffar
badrul
shonny
nart
waiem
ijinkiut
kak aidid
abg is
sahri
wink
cikanosweet
orgkampung
rose
nhk
nana
sempoii
adifashla
linb
rudi bluehikari
hemo hemo
iffa
abg salim
meesua
shaznilam
kak ainon
jolyn
ean
scov
aizad
faiz
dan nuarkiut

Sejak akhir-akhir ini, kita didedahkan kepada debat forum oleh Ku Seman Ku Husin dam kolumnya dan kemudian dijawab oleh Aziz M. Osman, pengarah filem Melayu yang mula mencipta nama melalui filem Fenomena. Dalam Pancaindera tersiar wawancara beliau bertajuk Itu Agenda Jahat.

Filem komersial, filem serius
Aziz M. Osman jawab tulisan Ku Seman
Itu agenda jahat - Aziz M. Osman

Malaysia dan Filem, Ke Mana Arah Tujunya ?
oleh Azmi (mot) 3F Club

Kenapa saya meletakkan tajuk sedemikian? Kenapa tidak saya letakkan `Ke mana arah tuju filem Melayu' atau `Ke mana arah tuju filem Malaysia'? Ini kerana Malaysia tidak harus ada filem Melayu sahaja dan saya tidak namapk filem Malaysia yang sebenar sehinggalah munculnya SEPET yang memberikan harapan baru untuk melihat Filem Malaysia di mana mungkin satu bentuk yang filem yang dapat kita banggakan. Ini juga bukanlah promosi percuma untuk filem SEPET kerana setiap orang berhak mempunyai pendapat, luahan dan flem kesukaan masing-masing.

Dalam soal filem ini nampaknya samada penggiat, pengusaha atau pun penonton masing belum begitu terbuka dalam menangani atau melihat filem itu secara total. Walaupun ada yang bersifat terbuka namun bukanlah kesemuanya. Mungkin semua sudah bosan dengan topik ini, namun hal yang sama, kalau tidak di ingatkan selalu, kita akan terus lupa dan lalai dengan apa tujuan filem itu sebenarnya.

Kenapa saya bahagikan kepada 3 bahagian utama? Penggiat filem adalah yang kita panggil sebagai karyawan atau orang-orang filem yang kerjanya untuk menghasilkan filem yang terbaik – bagi fikiran mereka. Mereka tidak kisah kalau filem mereka tidak laku atau mendapat pengiktirafan kerana mereka melakukannya tasa dasar seni dan ia adalah yang terbaik bagi mereka walaupun tidak bagi orang lain. Mereka tidak payah memikirkan sangat soal pulangan kerana itu adalah kerja pengusaha-pengusaha filem. Siapa mereka?

Pengusaha filem, adalah golongan-golongan penerbit atau orang yang cuba mengeluarkan filem secara berterusan atas landasan survival, komersil, pulangan dan pengiktirafan. Bagi mereka, filem adalah perniagaan yang perlu dipasarkan dan mendapat pulangan daripadanya. Mereka tidak akan mengeluarkan filem yang tidak laku atau rugi di pasaran kerana mereka bukan melakukan atas dasar tanggungjawab sosial. Bagi mereka, kalau rugi di pasaran, lebih baik tak payah buat filem. Itu dalah realiti yang harus difahami semua. Dan mereka selalunya akan melihat pasaran di mana peminat filem akan menentukan apakah genre yang mereka minati untuk menarik mereka ke pawagam.

Peminat filem pula terdiri daripada pelbagai golongan dan meraka termasuklah dua jenis yang di atas kerana untuk menjadi penggiat dan pengusaha filem, meraka haruslah menjadi peminat filem itu sendiri. Selera peminat-peminat filem ini susah untuk di fahami dan susah untuk di puaskan kerana setiap orang mempunyai selera dan citarasa masing-masing. Jadi kedua jenis manusia di atas akan memilih genre atau jenis filem yang paling banyak disukai ramai dan mendatangkan keuntungan. Maka timbullah filem-filem seperti Sembilu, Maria-Mariana, Gerak Khas, Kuliah Cinta, Mami Jarum, Cinta Kolesterol, KL Menjerit dan pelbagai lagi (sekadar menyebut beberapa filem yang tinggi rating).

Kalau dilihat, kebanyakan filem di atas mempunyai landasan Cinta atau berkisar tentang kisah cinta. Kenapa semuanya berkisar perihal cinta? Adakah peminat filem Malaysia ini suka bercinta ataupun asyik dengan cinta atau sudah tiada pilihan genre yang lain di Malaysia ini kerana pengusaha dan penggiat filem masih berpegang dengan formula lama di mana kisah cinta tidak pernah gagal di pasaran?

Jawapannya – YA! Kebanyakan filem cinta memang laris di pasaran ditambah dengan tambah nilai pelakon-pelakon komersil yang berjaya melariskan filem walaupun ia hanyalah filem biasa yang kadangkala hanya layak di tayangkan di televisyen. Malaysia sepatutnya mempunyai saluran seperti HBO di mana filem-filem sebegini boleh dibuat hanya untuk siaran TV tanpa perlu ke pawagam. Dengan itu tiadalah soal lambakan VCD murahan dek kerana keghairahan pengusaha filem VCD melayan nafsu peminat-peminat genre ini. Dan ada setenagahnya memang layak dicetak rompak kerana adalah merugikan untuk membeli sebuah VCD berharga RM19.90 padahal initpatinya hanya
layak dengan harga RM7.90.

Peminat filem tidak harus disalahkan seratus peratus kerana filem dibuat untuk di tonton dan hanya peminat yang wajib menilai filem mana yang baik, bagus dan sesuai untuk mereka. Jadi ketiga-tiga golongan ini haruslah bekerjasama untuk menghasilkan filem yang bermutu tinggi, bukan hanya untuk tontonan tempatan malahan boleh menerjah ke pasaran luar negara tidak kiralah luar negara itu bermaksud Thailand dan Indonesia sahaja (bagi sesetengah pihak).

Dalam pada era globalisasi ini, filem Malaysia haruslah bersifat global tanpa meninggalkan nilai-nilai tempatan agar oran boleh tahu ini adalah filem dari Malaysia. Kita masih tidak mempunyai identity yang solid sebagai filem Malaysia. Apakah acuannya? Apakah coraknya? Apakah intipatinya? Itu adalah soalan yang harus kita jawab bersama. Dialog-dialog dan bengkel-bengkel filem boleh dilakukan selalu agar peminat dapat memahami filem dan penggiat filem dapat memahami kehendak peminat dalam masa yang sama meningkatkan kualiti filem kita.

Tidak guna kita bergaduh, bertengkar, saling tuduh-menuduh sesama sendiri walhal ia tka akan ke mana. Tidak guna kita mengatakan filem ini tidak bagus, filem itu sampah tetapi tidak ada usaha yang kita lakukan bersama untuk mengatasinya. Saya sendiri sudah agak bosan melihat komen-komen yang menjatuhkan (bukan membina) walaupun saya
sedar komen-komen itu harus untuk meningkatkan kualiti filem. Namun ia haruslah di susuli dengan cadangan, usulan untuk kita memperbaiki ketidakpuasan (kerana tidak ada kesilapan dalam kerja seni, kata guru saya).

Filem adalah kerja seni. Sebagaimana lagu, lukisan, sajak, novel dan lain-lain, filem termasuk dalam golongan seni dan seni itu indah. Indah itu cantik dan kecantikan itu adalah amat subjektif bagi setiap orang. "beauty lies on the eye of the beholder", kata bijak pandai. Setaip orang mempunyai penilaian terhadap kecantikan dan keindahan. Kalau Prof Razak mengatakan Kuliah Cinta itu cantik, maka cantiklah baginya. Kalau Mansor Putih mengatakan filem pendek itu tidak sesuai baginya, maka buruklah sesuatu seni itu baginya. Semuanya amat subjektif dan ini haruslah difahami oleh semua orang.

Saya respek dengan tindakan Aziz M.Osman yang mengatakan kalau beliau tidak suka sesuatu filem itu, beliau akan keluar terus dari panggung tanpa menungu penamatnya. Itu pendirian beliau dan kita semua harus respek denga pendirian beliau. Lagipun buat apa kita menyiksakan diri menunggu penamat filem yang kita rasakan buruk dan sampah sifatnya. Dan kalau anda rasa rugi, maka anda haruslah menahan sabar sehingga akhir cerita kerana bukan semua orang mempunyai sifat setegas itu. Saya juga respek dengan Datuk Yusuf Haslam (sekali lagi dengan pendirian beliau, bukan filem) kerana
beliau tetap tegas dengan prinsip yang filem2 beliau bagus di pasaran walaupun orang lain sebaliknya.

Jadi setiap filem punya aliran tersendiri dan pengikut-pengikutnya. Kalau seseorang itu telah jatuh cinta denga filem Razak Mohaideen, maka setiap filemnya akan ditonton dan dengan sendirinya khalayak itu telah terbina. Jadi tidak payahlah kita bercakap-cakap kosong sedangkan `cakap tak serupa bikin'. Ia semua adalah berkenaan dengan pilihan. Kalau suka tengok, buat, tak suka jangan tengok, jangan buat. Pilihlah filem anda sendiri, genre yang anda sukai, pengarah yang anda gemari, pelakon yang anda cintai, dan tontonlah filem kerana filem Malaysia harus terus hidup dan kembali ke zaman kegemilangannya.

p/s: "don't stereotype people la", kata Keong dalam SEPET

Jom tengok Sepet lagi dan lagi dan lagi.
Next Gathering : Gathering Adifashla, Sahri & Burn (20 Mac 2005)
Maklumat lanjut sila dapatkan di YG Adi dan YG Sahri

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger