Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 01 June 2005

Diari Akademi Fantasia Minggu 01 Episod 05
Hari ini kita dapat melihat latihan nyanyian mereka bersama Cikgu Adnan. Kesemua 12 pelajar dapat membuat latihan. Nyanyian Akma ada bunyi-bunyi Syura. Lebih-lebih lagi membawakan lagu Syura. Nyanyiannya biasa. Agak membosankan. Kosong sahaja nyanyiannya. Suara Kefli agak nyaring tetapi ada bunyi-bunyi sengau. Style nyanyiannya sama sahaja seperti sewaktu beliau membawakan lagu Dir. Susah untuk dibezakan.

Aidil pula tidak cukup nafas. Masih ada sumbang di sana-sini dalam lagu tersebut. Pada pendapat saya lagu ini sememangnya sesuai dengan Aidil. Range vokal lagu tersebut tidak banyak bezanya dengan vokal beliau. Nyanyian Reza agak baik. Sebutannya jelas. Amy menggunakan woo lagi untuk Falling. Kadang-kadang saya melihat gayanya sedikit over sewaktu membawakan lagu tersebut. Saya suka dengan lagu Percayalah oleh Idayu. Vokal Idayu agak kasar dan besar sedikit berbanding Siti Nurhaliza. Tonenya kedengaran agak berbeza.

Nyanyian Elliza masih belum dapat menyaingi penyanyi asal lagu tersebut, Azharina. Kedengaran agak kasar dan tidak sempurna. Beliau perlu lebih kreatif untuk melancarkan bunyi yang keluar dari mulutnya. Amylea mempunyai masalah tempo. Beliau gagal mendapatkan tempo lagu tersebut. Vokal beliau agak bagus. Saya nampak beliau agak kreatif dalam lagu tersebut. Yazer terlalu rock nyanyiannya. Bunyinya agak kasar dan lagu tersebut sememangnya lagu rock.

Lagu Pop Ye Ye ada banyak harmoni dalam lagu tersebut. Vokalnya masih biasa sahaja. Kurang harmoni dengan suara latar lagu tersebut. Felix gagal membawakan lagu Tiada Lagi Kidungmu. Korusnya sampai pada bahagian pertama, tidak untuk bahagian kedua. Beliau perlu mengawal pernafasannya dengan baik lagi. Lagu Maya Karin memang sebuah lagu yang membosankan tetapi Ekin berjaya memberikan nyanyian yang baik. Penggunaan tekniknya untuk lagu tersebut saya kira berjaya. Beliau perlu memperbetulkan sedikit falsetto di beberapa bahagian lagu tersebut. Vokal Ekin juga sesuai dengan lagu-lagu seperti Maya Karin dan Camelia yang jenis keluar tak keluar itu.

Yazer mendapatkan bantuan Cikgu Fatimah untuk lirik lagunya. Sementara itu Cikgu Fatimah mendapatkan Ekin untuk bertanyakan masalahnya. Perasaan rendah diri merupakan perkara biasa untuk minggu pertama kerana masing-masing belum mengetahui kekuatan lawan masing-masing. Strategi yang digunakan oleh Ekin juga bagus. Merasa rendah diri dan secara tidak langsung pengundi akan merasa kasihan dengannya. Tumpuan kamera terfokus ke arahnya tanpa diminta dan memberikan beliau sedikit coverage.

Kelas Tarian melibatkan semua pelajar hari ini meneruskan latihan untuk lagu Menuju Puncak. Koreografi Menuju Puncak tahun ini mempunyai makna yang tersendiri. Setiap gerakan mempunyai makna dan simbolik. Sebuah tarian yang menarik cuma perlu dilakukan dengan lebih kemas. Formasi pelajar perlu disusun dengan betul agar tidak nampak kelam-kabut.

Sewaktu Kelas Bahasa Inggeris, setiap pelajar berpeluang mendapatkan pasangan masing-masing dan memperkenalkan diri mereka berdasarkan watak yang diberikan. Yazer dan Amy melakukannya dengan penuh ekspresi. Mereka bersungguh-sungguh. Yang lain nampak seperti tiada beza.

Encik Askrul yang serius telah menegur para pelajar. Menurutnya pelajar tidak serius. Memang betul. Banyak yang suka gelak-gelak. Silap sedikit gelak, tidak dapat tahan nafas, gelak. Semuanya gelak. Elliza terutamanya. Felix pun sama juga kadang-kadang. Reza selaku yang paling tua memberikan pendapatnya tentang hal tersebut. Pelajar merasa terlalu seronok kerana dapat berada di Akademi Fantasia lalu terlupa akan hal disiplin.

Diari Akademi Fantasia Minggu 01 Episod 06
Koreografi untuk Aidil ciptaan Linda Jasmine agak baik juga. Nampak seksi. Kawan-kawan Aidil turut membantu. Aidil terpaksa menjalani latihannya pada waktu malam kerana kesuntukan masa.

Latihan untuk Menuju Puncak juga berlangsung dengan baik di bawah kelolaan Cikgu Ee. Kamera banyak terfokus ke aras Felix, mungkin kerana Felix antara pelajar lelaki yang agak kayu sewaktu menari. Memang saya perhatikan Felix agak lambat ½ step bila menari. Beliau masih terpandang-pandang gerakan kawan-kawannya. Beliau kena minta pertolongan dari rakan-rakannya. Inilah masa untuk enterframe. Minta tolong dari Reza kerana Reza di dalam kelompok sebelah kiri juga. Elliza telah ditegur oleh Cikgu Ee kerana banyak ketawa. Sememangnya Elliza seorang yang tidak begitu serius. Sekejap-sekejap ketawa. Silap sikit ketawa. Melihat Felix saya teringatkan Burn. Sekurang-kurangnya Felix baik sedikit dari Burn.

Cikgu Ee meminta mereka memberikan sepenuhnya kepada koreograf tersebut. Mereka harus menjiwai tarian itu. Sama seperti menyanyi. Sehingga hari ketiga, aktiviti pelajar masih sekitar di dalam kelas. Tidak pernah kita dapat melihat aktiviti mereka di luar kelas sewaktu sedang lepak-lepak di ruang tamu atau sebagainya. Masa-masa inilah masa yang sesuai untuk belajar secara extra dengan kawan-kawan sendiri. Menurut Cikgu Ee lagi, Felix, Fuad dan Yazer merupakan antara pelajar yang perlu belajar lebih lagi dalam kelas tarian.

Dalam Kelas Seni Persembahan mereka telah diminta untuk melakukan Hakka “Warrior Dance”. Mereka telah dibahagikan kepada dua kumpulan. Masing-masing harus bertempur dan membuat muka ganas di penghujungnya. Saya melihat kuda-kuda Felix macam tidak berapa kukuh. Memang Felix mempunyai masalah kaki agaknya.

Cikgu Marlia meminta mereka memberikan mesej-mesej dalam lirik lagu masing-masing. Felix lagi. Apakah makna Tiada Lagi Kidungmu. Beliau meminta Felix memberikan ekspresi muka kepada lagu tersebut. Felix sehabis cuba untuk membuat ekspresi sedih walaupun dalam senyum. Ekspresi marah pun tidak menjadi, apatah lagi ekspresi sedih.

Untuk lagu Percayalah, Idayu berusaha keras untuk meyakinkan Cikgu Marlia. Memang tidak dinafikan vokal Idayu dan Felix sememangnya bagus sekali. Ekspresi juga penting untuk menyampaikan mesej lagu.

Entah mengapa saya merasa kurang suka dengan Kelas Nada Suara. Makin membosankan pula. Semalam memperkenalkan teknik, hari ini memperkenalkan alat pula. Sekali lagi, buat hissing dan bubbling sahaja. Itu sahaja ilmu yang termampu diajar oleh Pembantu Cikgu Siti Hajar ini agaknya. Sesekali saya terdengar Reza melatah.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger