Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 16 June 2005

Diari Akademi Fantasia Minggu 03 Episod 07
Diari tengahari ini macam cepat betul habis. Mula-mula ditayangkan Marsha tengah tidur. Agak bosan bahagian ini kerana klip ditayangkan tanpa apa-apa makna. Apa sebab ditayangkan pun tidak tahu. Nak gelak pun tak tahu.

Latihan Vokal Cikgu Adnan
Latihan Kefli agak baik. Tapi Kefli bunyi-bunyi sengaunya masih jelas. Pada pendapat saya Kefli tidak banyak masalah untuk lagu ini kecuali beliau harus menjaga staminanya dengan betul. Lebih-lebih lagi apabila perlu menari dan menguasai seluruh pentas dengan rakan-rakannya.

Nyanyian Mawi memang superb. Lagu tersebut jadi sedap didengar. Mawi harus mengekalkan tempo persembahannya pada keseluruhannya lagu tersebut. Pada bahagian pertama memang sudah cukup baik. Secara teknikal, sudah agak sempurna. Kecuali pada bahagian kedua apabila tenaganya semakin menurun, lagu tersebut agak kelam-kabut. Lagu ini juga beliau harus menari. Beliau perlu menjaga staminanya juga seperti Kefli.

Menggunakan susunan muzik yang agak rancak pada lagu Curiga, secara tidak langsung Idayu harus mengawal teknik pernafasannya dengan berkesan. Curiga memang lagu yang sukar tetapi amat bersesuaian dengan vokal Idayu. Lagu ini mampu menyerlahkan lagi keupayaan vokalnya. Oleh kerana lagu ini temponya agak pantas, Idayu perlu mengawal pernafasannya.

Yazer telah dapat menghayati lagu Suatu Masa dengan berkesan. Kali ini yazer hanya perlu berdiri tanpa perlu menguasai pentas dengan imej rocknya. Ini secara tidak langsung penonton akan memberikan tumpuan kepada persembahan vokal beliau. Dalam latihannya tadi, vokalnya masih belum cukup sempurna. Sebutannya masih kurang jelas.

Felix harus berusaha bersungguh-sungguh untuk menghayati lagu ini. Pada hari keempat, beliau masih belum menghafal lirik lagu tersebut sepenuhnya. Lirik lagu tersebut perlu dihayati dengan sebetul-betulnya. Persembahan vokal juga masih kurang kemas. Banyak yang perlu dibaiki dan dibuat secara bersungguh-sungguh.

Kelas Tarian
Saya menyukai koreografi tarian yang dibuat oelh Cikgu Linda Jasmine untuk lagu Keindahan Pantai ini. Nampak menyeronokkan dengan Kefli siap dijulang oleh rakan-rakannya. Persembahan ini perlu banyak latihan kalau tidak pasti nampak kelam-kabut. Kefli harus membuat koordinasi dengan pelajar lain agar persembahannya lebih teratur. Latihannya nampak kacau. Persembahan vokal tidak dapat dinilai kerana Kefli masih belum menghafal lirik lagunya. Kunci utama lagu ini ialah stamina penyanyinya. Dengan persembahan yang perlu menguasai pentas, maka stamina Kefli harus ditingkatkan. Jika tidak, pasti beliau semput di pentas. Gemuruh dijulang campur gemuruh pentas, pasti menyebabkan vokalnya sumbang. Semasa tunjukajar dari Cikgu Linda, beliau telah meminta Mawi dan Aidil mengangkat beliau untuk demonstrasi bagaimana untuk mengangkat Kefli.

Kelas Seni Persembahan
Kali ini kelas tersebut dilakukan di Ruang Aktifkan Hotlink. Aspek permulaan persembahan Ekin cuba diperbaiki oleh Cikgu Marlia. Ekin memulakan persembahannya dengan berbicara kepada penonton dalam keadaan mendesah. Apa yang dilakukan oleh Ekin itu mendesah ? Macam bukan sahaja. Mendesah lain. Tabiat Felix mengeluarkan lidah ditegur lagi. Memang sukar untuk membuang tabiat tersebut tetapi ia perlu dikurangkan. Amylea nampak bersungguh-sungguh membuat latihan lagunya. Beliau nampak fokus dalam latihannya. Beliau tahu apa yang akan dibuat. Teguran dari Cikgu Marlia juga kurang kerana berpuas hati dengan persembahannya. Marsha dibantu oleh Felix dalam persembahannya. Felix sudah pasti menjadi tumpuan penonton. Felix berdiri sahaja sudah cukup untuk menambat perhatian penonton. Idayu juga nyanyiaannya sudah agak baik dan latihannya tidak banyak ditegur oleh Cikgu Marlia.

Kamera yang dipasang di asrama lelaki berfungsi hari ini. Kita dapat melihat Fuad memasak magi. Bukan satu tetapi tiga. Mawi berkain pelikat muncul di ruang dapur. Setelah selesai bersembahyang atau pun sebelum sembahyang. Felix mengacau Kefli macam kaki buli sebelum masuk bilik bersama Mawi.

Apabila Cikgu Ee tiada di dalam Diari rasa macam sempurna Diari hari ini. Jika tidak, rasa macam tension sahaja. Patutlah sekejap sahaja Diari hari ini.

Diari Akademi Fantasia Minggu 03 Episod 08
Setibanya pelajar di Akademi, mereka dikejutkan dengan nota yang tergantung di kamera. Masing-masing cuba untuk mengambil nota tersebut. Felix, Fuad, Marsha, Reza, Akma, Mawi dan Yazer tidak dapat menggapai nota tersebut. Kamera hanya membenarkan Amylea menggapai nota tersebut.

Tugasan untuk mereka ialah mendapatkan nama yang paling sesuai untuk diberikan kepada kamera tersebut. Nama-nama tersebut perlu diberikan sebelum makan malam. Setiap pelajar harus memberikan satu nama. Kamera untuk di tingkat bawah memerlukan nama seorang perempuan. Nama untuk kamera tingkat atas pula perlu disediakan nama lelaki.

Latihan Asmaradana
Apa pendapat anda tentang latihan untuk lagu Asmaradana ? Sudah alang-alang kita semua memerhatikan tarian Mawi. Apa kata saya bercerita tentang tariannya. Saya mengatakan Mawi tidak serius. Pergerakan tarian rakan-rakannya lebih bersungguh-sungguh. Sepoyo-poyo Fuad pun, beliau menari dengan bersungguh-sungguh. Walaupun dalam persembahan sebenar, bukan mereka yang menari bersama Amy tetapi kesungguhan untuk belajar itu perlu ada. Beberapa pelajar turut sama mencuba menarikan lagu tersebut.

Dalam latihan untuk Lagu Rindu juga terdapat beberapa pelajar cuba untuk menari bersama-sama Akma.

Menuju Puncak dengan formasi yang baru juga nampak kesungguhan semua pelajar menari dengan rentak lagu tersebut. Gerakan-gerakan asal masih dikekalkan kecuali rekaan formasi dan kedudukan pelajar yang sedikit diubah.

Puteri Gunung Ledang ke Akademi Fantasia
Kemunculan Tiara Jacquelina ke Akademi Fantasia disambut dengan meriah oleh para pelajar yang lain. Beliau menceritakan perasaannya tentang lagu Asmadana. Beliau bercerita agar nyanyian dalam lagu tersebut lebih kepada bercerita tentang lagu tersebut.

Menurut beliau lagi, setiap persembahan boleh dinilai berdasarkan jangka masa latihan yang dibuat serta kesungguhan yang dicurahkan. Dengar ! Sama ada latihan yang cukup telah dibuat atau tidak boleh diketahui apabila melihat persembahan tersebut. Minggu lepas persembahan Ekin dikatakan tidak cukup latihan. Persembahan Mawi cukupkah latihannya ? Bagaimana pula dengan persembahan Amylea ?

Dalam kepala Tiara sejak kecil lagi beliau sudah mempunyai angan-angan untuk melakukan yang terbaik dalam apa-apa sahaja bidang. Jika ingin menjadi pelakon, beliau mahu menjadi pelakon yang terbaik. Jika ingin menjadi penyanyi, beliau ingin menjadi penyanyi yang terbaik. Jika ingin menjadi peniaga, beliau ingin menjadi peniaga yang berjaya. Jika mahu menjadi penghibur, seseorang penghibur perlu mempunyai tenaga yang dapat dipersembahkan kepada penonton. Tenaga itu yang mampu membuatkan penonton terpaku menonton persembahan kita.

Pengalaman bekerja dengan M.Nasir dalam Puteri Gunung Ledang merupakan antara pengalaman yang paling berharga buatnya. M.Nasir seorang yang dedikasi dan serius dalam kerjanya. Pencapaian terbaru apabila filem Puteri Gunung Ledang berjaya menembusi pasaran United Kingdom, Greece, Taiwan, Thailand dan Germany.

Beliau turut mempertontonkan sedikit gaya Puteri Jawa untuk Amy. Puteri Jawa seorang yang lembut tetapi tegas, menyerah tetapi menang, depannya lembut tetapi dalamnya cekal. Amy harus mempunyai sifat-sifat kesopanan seorang wanita Melayu. Caranya berjalan menjadi tontonan.

Bijak taktik Puteri Gunung Ledang ini. Yang seorang keluar muka hadapan surat khabar, seorang lagi keluar televisyen. Good publicity !

Ekin Disengat
Ekin disengat. Beliau turun ke bawah untuk mendapatkan minyak angina sponsor. Bukan kotak yang besar di tepi televisyen. Tetapi yang botol kecil.

Kelas Nada Suara Cikgu Siti Hajar
Cikgu Siti Hajar agak tegas pada hari ini. Menurutnya kelemahan utama industri muzik apabila pemain-pemainnya tidak tahu notasi muzik. Beliau nampaknya tidak suka mereka yang tahu muzik dari hati. Beliau mahu penyanyi yang tahu dan pandai baca muzik. Ada di kalangan pelajar yang tidak tahu nota muzik.

Beliau meminta Aidil dan mengajarnya tentang nota asal lagu tersebut dan cara menyanyikannya.

Forum Perdana
Berhasilkah forum perdana tersebut ? Mereka bertemu untuk melepaskan apa yang terbuku di hati mereka. Forum tersebut telah dimoderatorkan oleh Fuad selaku ketua. Fuad mengakui beliau selalu melakukan kesilapan pada semua orang. Menurut Akma, adakalanya kita tidak perasan yang kita melakukan kesilapan. Apabila ditegur perlulah menerima teguran tersebut. Jangan bermuka-muka, di depan cakap lain dan di belakang cakap lain. Adakalanya kita terlebih apabila bergurau

Apa yang ditegur oleh Yazer kepada Marsha agak sukar untuk ditafsirkan. Tidak banyak maklumat yang dapat dikumpul. Jelas marsha menangis. Mungkin lebih sesuai sekiranya menonton Diari Xtended. Amylea pula merasa agak sedih apabila mengetahui yang hampir semua pelajar lelaki tidak menyukainya. Hampir semua lelaki ini tidak diketahui siapa. Sedangkan Amylea menyangka mereka menyukainya. Sewaktu melakukan One Shot, Amylea semacam tidak rela melakukannya. Mungkin masih ada lagi yang beliau tidak puas hati. Macam-macam !

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger