Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 05 June 2005

Konsert 01 Akademi Fantasia 3 : Penyerapan Mawi dan Marsha ke Akademi Fantasia
Kredit Foto : http://gambar.blogspot.com

Apakah ini satu kejutan ? Ramai yang telah menjangkakan. Apakah anda berpuas hati ? Saya kurang berpuas hati dengan persembahan pelajar yang telah berada di Akademi selama seminggu berbanding 8 pelajar yang telah tersingkir dari Konsert Prelude. Nyata ada kekuatan vokal yang telah kita lupakan sewaktu penilaian Konsert Prelude. Konsert Akademi Fantasia paling lama dalam sejarahnya, menyaksikan kembalinya Mawi dan Marsha ke dalam Akademi Fantasia.

Rekaan Pentas & Montaj
Menontonnya di televisyen dan di stadium, pengalamannya agak berbeza. Saya menyukai rekabentuk pentas dan tatacahaya yang digunakan pada Konsert kali ini. Elemen bujur menguasai pentas. Penggunaan perabut berwarna putih sedikit sebanyak memantulkan cahaya sehingga agak silau di layar televisyen. Rangka besi yang berada di belakang pentas dan kiri kanan pentas memantulkan cahaya memberikan sedikit elemen milennium. Cara beg dibawa masuk ke atas pentas juga agak menarik. Ada unsur-unsur kapal angkasa. Seperti juga backdrop di belakang pentas. Ada elemen-elemen simbol Signs oleh M. Night Shyamalan.

Pengkritik Mingguan : Kudsia Kahar, Prof Madya Abdul Razak Mohaideen dan Aishah. Saya mengharapkan Aishah akan dipanggil kembali untuk menjadi Pengkritik pada minggu-minggu akan datang. Komen-komen beliau agak bernas. Komen dari Prof Madya Abdul Razak Mohaideen juga agak baik dengan memberikan sedikit sentuhan dari aspek persembahan dan gaya. Pada beberapa pelajar, komen Prof Razak lebih baik dari komen Kudsia Kahar. Dalam banyak-banyak pengarah filem, beliau telah melaksanakan tugasnya dengan baik. Mamat Khalid sekadar menyuntik elemen lawak ke dalam Konsert Akademi Fantasia. Datuk Yusof Haslam dijemput untuk menjadi Pengkritik hanya sekadar untuk membuat sesi ujibakat untuk filem terbarunya.

Kedudukan Sebelum Persembahan Konsert
Felix 14%
Amy 9%
Ekin 9%
Aidil 8%
Idayu 8%
Elliza 8%
Akma 8%
Yazer 8%
Fuad 8%
Kefli 8%
Reza 8%
Amylea 7%

Persembahan Pelajar

Konsert 01 AF3

Fuad - Pop Ye Ye (5.5/10 bintang)
Fuad mempunyai vokal yang baik disertakan dengan penguasaan pentas yang bertenaga. Beliau bijak berinteraksi dengan penyanyi latar dan ada keserasian antara mereka. Sayangnya beliau banyak melakukan gerakan yang keterlaluan sehingga nampak agak tidak begitu natural. Beliau mempunyai style beliau yang tersendiri. Persembahan beliau mantap dan dibantu oleh rakan-rakan untuk penyanyi latar. Tetapi dengan melibatkan Aznil agak memualkan kerana ia dilakukan dengan bersebab dan bukannya secara spontan.

Beliau perlu memperbaiki sifat lupa dirinya. Beliau juga harus memperbaiki gaya persembahannya agar tidak terlalu keterlaluan.

Konsert 01 AF3

Elliza - Elegi Sepi (7/10 bintang)
Saya menyukai vokal beliau. Tetapi di dalam Akademi Fantasia, yang dinilai oleh penonton bukan sekadar vokal tetapi juga personaliti. Beliau telah berjaya membawakan lagu tersebut mengikut lenggoknya yang tersendiri. Penghayatannya kekal sehingga penamat lagu tersebut dan ini dapat dilihat dari ekspresi wajah beliau. Tugas beliau kini adalah develop personaliti beliau agar dapat disukai oleh penonton. Terdapat sedikit kesilapan teknik dari aspek pencahayaan sewaktu persembahan Elliza.

Beliau harus memperbaiki personalitinya di dalam Akademi. Grow up ! Itu nasihat yang pernah diberikan oleh Ramli MS untuk Farah.

Konsert 01 AF3

Yazer - I’m Ready For Love (8/10 bintang)
Saya tertarik dengan gaya persembahannya walaupun meniru aksi-aksi Bo Bice. Dinilai dari aspek vokal, nyata banyak yang perlu diperbaiki. Banyak sebutannya yang kurang jelas kerana tidak yakin dengan lirik tersebut. Beliau nyata gagal menghayati lirik tersebut dengan baik. Beliau ada style di atas pentas. Interaksinya dengan kamera juga bagus. Persembahan sebegini amat sesuai untuk penonton secara langsung. Persembahan beliau mampu menghiburkan tetapi belum cukup sempurna dari aspek vokal.

Beliau harus memperbaiki teknik berkomunikasi dengan betul. Cara beliau berkomunikasi adakalanya terlalu meleweh. Sekiranya beliau mahu menjadi penghibur serba boleh, beliau harus mempelbagaikan teknik persembahan.

Konsert 01 AF3

Amylea - Inikah Cinta (4.5/10 bintang)
Sebuah persembahan yang over-confident. Membuat persembahan bukan sekadar menyanyi. Beliau harus pandai mengawal diri dan tidak lupa diri di pentas. Persembahan vokal masih biasa dan bukannya seperti yang diharapkan oleh penonton. Saya mengharapkan persembahan vokal yang lebih baik daripada beliau. Memang jelas sebutannya tidak seperti yang diharapkan.

Amylea harus cuba membuang sifat terlalu yakinnya. Sifat itulah yang telah merosakkan persembahannya. Keyakinannya perlu dibina semula setelah mengetahui beliau antara pelajar yang paling rendah kedudukannya.

Konsert 01 AF3

Kefli - Nur Kasih (5/10 bintang)
Persembahan vokal beliau kurang kemas terutama pada bahagian rendah. Hanya sekadar sebuah persembahan biasa yang gagal menambat hati saya. Tidak begitu mengkagumkan. Kesilapan teknikal apabila cd jump telah sedikit menggoyahkan keyakinannya tetapi beliau bijak menutup kelemahan tersebut. Keupayaan muzik dan pengalaman beliau sahaja yang mampu menutup kesalahan sedemikian. Beliau beraksi secara profesional.

Beliau perlu memperbaiki teknik vokal agar dapat menyerlahkan lagi keupayaan vokal beliau. Saya nampak imej Khai di dalam persembahan-persembahannya di minggu-minggu awal. Masih tercari-cari identitinya yang tersendiri.

Konsert 01 AF3

Ekin - Erti Cinta (7.5/10 bintang)
Ternyata beliau mempunyai vokal yang mampu menyerlah di minggu-minggu akan datang. Beliau berjaya membawakan lagu tersebut dengan teknik dan lenggoknya yang tersendiri. Saya terpaku dengan teknik vokal beliau. Ia secara tidak langsung menyerlahkan lagi keunikan vokal beliau. Cara beliau mengawal vokalnya amat baik. Persembahan vokalnya memang menarik tetapi dari aspek spektakular masih boleh diperbaiki.

Beliau harus bijak memperbaiki corak persembahannya. Beliau perlu berfikir lebih kreatif untuk menambat hati penonton untuk menyukai dirinya bukan sekadar vokalnya.

Konsert 01 AF3

Akma - Nazam Berkasih (6.2/10 bintang)
Memang beliau nampak profesional di atas pentas. Persembahan vokalnya bagus tetapi beliau tidak menekankan aspek persembahan secara keseluruhannya. Beliau harus bijak untuk menambat hati penonton. Masih sebuah persembahan yang biasa untuk persembahan makan malam. Memang saya akui beliau mempunyai vokal yang baik tetapi masih gagal untuk membuatkan penonton menyukai persembahannya.

Sama dengan Ekin, Akma juga harus bijak memperbaiki corak persembahannya. Beliau harus mencipta aura agar penonton menyukainya. Personaliti unik harus dibentuk. Masalah ini adalah masalah pelajar perempuan yang nyata tiada personaliti unik di antara mereka.

Konsert 01 AF3

Reza - Roman Picisan (2/10 bintang)
Kononnya Ahmad Dhani turun ke Stadium Malawati Shah Alam untuk bertemu Reza. Katanya artis kegemaran, tetapi sayang beliau tidak mengenali genius muzik Indonesia itu. Poyo lah ! Memang nampak sangat tahap kebijaksaan beliau diperkotak-katikkan di atas pentas semalam. Sudahlah hancur lagu Roman Picisan dibuat oleh Reza. Persembahan Reza merupakan persembahan terburuk di dalam konsert setakat ini. Sebutannya nyata cuba meniru gaya penyanyi Indonesia tetapi tidak sedar yang vokalnya telah keluar dari hidung. Beliau tidak bijak mengawal vokalnya dengan baik. Beliau cuba menyelitkan gaya persembahan dengan menampilkan gerak tari yang kreatif. Silapnya, sesebuah persembahan bukan sekadar aspek showmanship tetapi juga aspek vokal. Itu yang kurang dalam persembahannya.

Beliau harus belajar melihat diri sendiri dahulu dan menilai persembahannya. Beliau harus meminta pendapat adik-adiknya untuk belajar menerima pandangan yang berbeza untuk persembahannya.

Konsert 01 AF3

Amy - Falling (6/10 bintang)
Masalah over-confident sekali lagi. Beliau tidak memulakan lagu tersebut mengikut nada yang betul. Selepas itu beliau membawakan persembahannya mengikut gayanya yang tersendiri. Kegagalannya adalah pada peringkat awal lagu. Saya melihat beliau ada attitude dan cuba mencipta identitinya yang tersendiri tetapi agak merimaskan. Adakalanya terlalu berlebihan.

Masalah yang sama dengan Amylea, kelebihan Amylea hanyalah pakej yang sedikit sempurna. Beliau harus memperbaiki tumpuannya dan tidak merasa terlalu yakin dengan persembahannya.

Konsert 01 AF3

Aidil - Semua Orang Tahu (3/10 bintang)
Persembahan vokalnya gagal dihayati oleh penonton. Saya agak mual dengan aksi tarian poyonya itu. Tidak ada yang baik di dalam persembahannya. Vokal agak biasa dan tidak begitu menyerlah.

Aidil harus memperbaiki teknik vokalnya terutamanya teknik lontaran suara. Saya demand agar Cikgu Siti Hajar kembali mengambil-alih kelas Cikgu Shahrul yang nyata tidak memberikan apa-apa hasil.

Konsert 01 AF3

Idayu - Percayalah (8.5/10 bintang)
Saya menyifatkan beliau antara pelajar yang mempunyai mutu vokal yang baik di dalam Akademi Fantasia. Beliau harus diberikan peluang untuk membawakan pelbagai jenis lagu untuk menyerlahkan lagi kebolehannya. Saya telah menikmati persembahan vokalnya dengan asyik. Beliau setidak-tidaknya telah berjaya membuktikan untuk tidak terlalu mengikut gaya Siti Nurhaliza dalam lagu tersebut.

Idayu harus memperbaiki gaya penampilannya. Ini Akademi Fantasia. Tidak dapat dinafikan, personaliti pelajar turut memainkan peranan yang penting dalam membuatkan penonton mengundi pelajar kesukaan mereka.

Ada komen mengatakan sewaktu persembahan Idayu tertulis AFUNDI FARAH instead of AFUNDI IDAYU. Apakah benar ? Saya tidak berpeluang untuk menonton siaran ulangan kerana berada di stadium. Jika benar, pihak Astro harus melakukan sesuatu untuk memperbaiki kesilapan tersebut. Harap ianya tidak berulang. Perkara yang sama pernah terjadi sewaktu American Idol, undian telah dibatalkan.

Konsert 01 AF3

Felix - Tiada Lagi Kidungmu (8.3/10 bintang)
Saya tertunggu-tunggu bagaimana agaknya penampilan dan persembahan beliau secara langsung. Nyata beliau tidak mengecewakan. Kekuatan utama yang ingin penonton seperti saya melihat persembahannya adalah keupayaan vokal beliau menyampaikan nada tinggi lagu tersebut. Sebuah lagu yang sukar tetapi telah berjaya dibawakan oleh Felix dengan bersahaja.

Felix harus berani meluahkan pendapatnya demi kebaikannya juga. Beliau harus open up untuk mendapatkan idea-idea kreatif dalam mencantikkan lagi pergerakan beliau di atas pentas. Beliau harus lebih bersungguh-sungguh di dalam kelas tarian. Hasilnya sudah mula kelihatan tetapi saya mahukan lebih lagi.

Menuju Puncak
Saya menyukai koreograf Menuju Puncak pada tahun ini. Cuma masih belum betul-betul menyukainya. Nampak agak kelam-kabut di atas pentas tetapi ada keseimbangan di antara semua pelajar. Susunannya nampak sama rata antara pelajar. Persembahan pelajar agak baik kecuali Fuad yang beberapa kali lupa diri dan terlupa stepnya. Sayang, ia tidak dirakamkan di televisyen. Persembahan Felix yang agak kayu di dalam Akademi juga baik di atas pentas. Ini membuktikan yang beliau ingin belajar dan berusaha untuk memperbaikinya, berbeza dengan Fuad yang nampak main-main di atas pentas.

Saya mengharapkan perubahan pada koreografi Menuju Puncak pada setiap minggu. Sekiranya ada keberanian, susunan muzik lagu Menuju Puncak harus ditukar setiap minggu. Ada pelbagai jenis muzik yang boleh diketengahkan seperti reggae (telah pun dicipta oleh pelajar Akademi Fantasia sendiri), broadway (Akademi Fantasia I), acapella (Akademi Fantasia I), etnik kreatif, klasikal (boleh diterapkan elemen tarian balet dalam koreograf) dan juga versi perlahan (muzik penyingkiran pelajar).

Kejutan Keputusan
Seluruh dewan berdebar-debar menunggu keputusan diumumkan. Apakah ada penyingkiran pada minggu pertama ini ? Beg pelajar muncul di tengah-tengah pentas. Bukan satu tetapi dua buah beg. Apakah ini bermakna dua pelajar akan tersingkir dari Akademi Fantasia ? Atau pun dua pelajar diserap masuk ke dalam Akademi Fantasia. Keputusan hanya diumumkan setelah siaran Astro News. Pengetua M.Nasir telah naik ke pentas dan mengumumkan bahawa tiada penyingkiran pada minggu ini dan penyerapan semula dua orang pelajar akan dibuat menerusi satu persembahan konsert mini yang akan dinilai Tenaga Pengajar Akademi Fantasia. Apakah benar ada penilaian dibuat ataupun sekadar berdasarkan untuk memenuhi kehendak peminat yang inginkan Mawi dan Marsha diserap semula ke dalam Akademi Fantasia. Sekiranya dinilaikan berdasarkan persembahan, nyata Marsha bukan pilihan saya untuk diserap kembali ke Akademi Fantasia. Tetapi sekiranya saya menilai keupayaan beliau serta berdasarkan klip video sesi ujibakat, maka Marsha merupakan taruhan terbaik yang layak kembali meneruskan sesi pembelajaran di Akademi Fantasia.

Konsert Mini Kemasukan Semula
Konsert 01 AF3

Diana - Pilihlah Aku (5.3/10 bintang)
Dinilai dari aspek vokal, nyata beliau lebih berkeyakinan pada kali ini. Saya nampak kesungguhan dalam diri beliau untuk memperbaiki kesilapan dahulu. Nyata pemilihan lagu merupakan elemen penting dalam menilai keupayaan diri.

Konsert 01 AF3

Haider - I Live My Life For You (6.5/10 bintang)
Haider telah memberikan persembahan yang bertenaga dengan imej rock yang selamba. Kekuatan utama persembahan beliau ialah mutu vokal beliau yang nyata lebih baik dari beberapa pelajar lelaki.

Konsert 01 AF3

Marsha - Awan Yang Terpilu (4/10 bintang)
Dengan berbekalkan tahap kesihatan yang hanya 70% baik, Marsha telah memberikan sebuah persembahan yang masih banyak untuk diperbaiki. Keunikan vokal nyata menjadi aset utamanya. Gaya beliau mencorakkan teknik vokalnya begitu baik. Beliau agak tidak bersedia dengan lagu tersebut dan memegang lirik lagu.

Konsert 01 AF3

Azlif - Mengapa Perpisahan Yang Kau Pinta (3.6/10 bintang)
Masih belum mempelajari kesilapan yang dahulu. Beliau nampak bersahaja dan masih selamba membuat persembahan. Tidak nampak bersungguh-sungguh ingin masuk ke Akademi Fantasia.

Konsert 01 AF3

Shiha - Andai (4.7/10 bintang)
Shiha juga mempunyai vokal yang agak baik. Lagu tersebut disampaikan dengan bersahaja. Namun lagu tersebut mungkin belum cukup kuat untuk pertandingan dan diadili.

Konsert 01 AF3

Isa - Katakan (6.8/10 bintang)
Vokal Isa nyata lebih baik dari sesetengah pelajar di dalam Akademi Fantasia. Kali ini nampak beliau lebih berkeyakinan membawakan lagunya. Beliau banyak belajar membina keyakinannya. Lagu yang dipilih juga berupaya menyerlahkan lagi vokalnya.

Konsert 01 AF3

Rina - Dia (3.5/10 bintang)
Rina tidak begitu serius kali ini. Membawakan lagu yang mudah dan tidak begitu sesuai untuk menyerlahkan lagi kehebatan vokalnya. Namun demikian, beliau berani mencorakkan persembahannya mengikut gayanya tanpa perlu terikut-ikut dengan gaya penyanyi asal.

Konsert 01 AF3

Mawi - Kekasih Awal Dan Akhir (8.2/10 bintang)
Memang besar harapan peminat yang perlu ditanggung oleh Mawi. Kegugupannya menjejaskan sedikit awal persembahannya. Mampu diselindungi kesilapan tersebut dengan baik dan persembahan vokalnya nyata hebat. Beliau membuatkan saya terpaku di hujung kerusi menantikan persembahannya selesai. Beliau telah membuktikan yang beliau sememangnya layak untuk Akademi Fantasia. Saya menantikan personaliti beliau di dalam Akademi Fantasia.

Keputusan Kemasukan Semula
Konsert 01 AF3

Mawi dan Marsha telah terpilih untuk meneruskan pengajian mereka di Akademi Fantasia bersama 12 orang pelajar lain. Puas hati ? Saya kurang berpuas hati dengan penyerapan semula Marsha kerana jika dinilai berdasarkan persembahannya pada Konsert Mini dengan lagu Awan Yang Terpilu nyata masih lemah berbanding persembahan Diana dengan lagu Pilihlah Aku atau pun Shiha dengan lagu Andai. Saya berpuas hati dengan penyerapan semula Mawi ke dalam Akademi Fantasia kerana beliau telah memukau penonton dengan lagu Kekasih Awal Dan Akhir. Antara persembahan yang layak dinilai untuk Konsert Mini Penyerapan Semula ini ialah persembahan Mawi, Isa, Haider, Shiha dan Diana. Sekurang-kurangnya konsert mini ini menjadi satu lagi penilaian kepada penonton untuk menilai pelajar yang telah tersingkir. Selama ini mereka hanya dinilai berdasarkan Konsert Prelude. Ia secara tidak langsung memberikan sedikit markah bonus kepada mereka.

Ranking sultanmuzaffar (Konsert 01)
Idayu - Percayalah 8.5/10
Felix - Tiada Lagi Kidungmu 8.3/10
Yazer - I’m Ready For Love 8/10
Ekin - Erti Cinta 7.5/10
Elliza - Elegi Sepi 7/10
Akma - Nazam Berkasih 6.2/10
Amy - Falling 6/10
Fuad - Pop Ye Ye 5.5/10
Kefli - Nur Kasih 5/10
Amylea - Inikah Cinta 4.5/10
Aidil - Semua Orang Tahu 3/10
Reza - Roman Picisan 2/10

Ranking sultanmuzaffar (Konsert Mini)
Mawi - Kekasih Awal Dan Akhir 8.2/10
Isa - Katakan 6.8/10
Haider - I Live My Life For You 6.5/10
Diana - Pilihlah Aku 5.3/10
Shiha - Andai 4.7/10
Marsha - Awan Yang Terpilu 4/10
Azlif - Mengapa Perpisahan Yang Kau Pinta 3.6/10
Rina - Dia 3.5/10

Ranking sultanmuzaffar Keseluruhan
Idayu - Percayalah 8.5/10
Felix - Tiada Lagi Kidungmu 8.3/10
Mawi - Kekasih Awal Dan Akhir 8.2/10
Yazer - I’m Ready For Love 8/10
Ekin - Erti Cinta 7.5/10
Elliza - Elegi Sepi 7/10
Isa - Katakan 6.8/10
Haider - I Live My Life For You 6.5/10
Akma - Nazam Berkasih 6.2/10
Amy - Falling 6/10
Fuad - Pop Ye Ye 5.5/10
Diana - Pilihlah Aku 5.3/10
Kefli - Nur Kasih 5/10
Shiha - Andai 4.7/10
Amylea - Inikah Cinta 4.5/10
Marsha - Awan Yang Terpilu 4/10
Azlif - Mengapa Perpisahan Yang Kau Pinta 3.6/10
Rina - Dia 3.5/10
Aidil - Semua Orang Tahu 3/10
Reza - Roman Picisan 2/10

Kedudukan Terkini (3.00 pagi)
Felix 16%
Ekin 9%
Yazer 8%
Amy 8%
Idayu 7%
Reza 7%
Kefli 6%
Akma 6%
Elliza 6%
Mawi 6%
Fuad 6%
Amylea 6%
Aidil 6%
Marsha 1%

Kedudukan Terkini (1.50 petang)
Felix 16%
Mawi 9%
Ekin 8%
Yazer 8%
Amy 7%
Idayu 7%
Reza 7%
Kefli 6%
Elliza 6%
Akma 6%
Fuad 6%
Aidil 6%
Amylea 6%
Marsha 4%

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger