Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 11 July 2005

Diari Akademi Fantasia Minggu 07 Episod 01
Komen saya hanya berkaitan dengan ucapan M.Nasir sebelum jamuan makan. Saya agak terkilan kerana beliau menyamakan cabaran meniti titian siratul mustaqim dengan cabaran meniti perjalanan menjadi seorang artis. Memang jauh beza cabaran titian siratul mustaqim dengan cabaran menjadi artis. Lebih mengeruhkan keadaan apabila beliau menyebutnya sebagai titian siraturrahim.

Majlis kenduri yang diadakan ini memang bagus, tetapi biarlah sekadar konsepnya sahaja. Apabila melibatkan sedikit aktiviti keagaaman seperti yang dipertontonkan seakan menafikan sensitiviti terhadap Felix dan Marsha. Bagaimana pandangan penonton sekiranya majlis tersebut dibuat seperti Majlis Thanksgiving, tentunya akan menimbulkan kemarahan penonton kerana tidak mengambil kira sensitiviti pelajar beragama Islam.

Bagaimana pula dengan meraikan sambutan Hari Lahir ? Saya ok aja. Apa-apa pun tidak mengapa.

Sememangnya menarik apabila dapat melihat pelajar dan Tenaga Pengajar makan bersama makanan kampong serta berkain pelikat dan berkain batik.

Ulasan selanjutnya, sila ke Akademi Fantasia-Coretan Seorang Rakyat Jelata.

Diari Akademi Fantasia Minggu 07 Episod 02
Kerja Encik Hasrul, selain mengambil berat badan adalah menjalankan jarumnya untuk pelajar. Bila masalah sudah menjadi terlalu berat seperti yang berlaku kepada Amylea minggu sudah, beliau akan mengugut untuk memberitahu Pengetua. Jijiknya perangai. Apa ingat budak-budak ke nak main ugut-ugut panggil Pengetua macam takutkan budak-budak kecil pula.

Encik Hasrul telah terlibat lama dalam Akademi Fantasia di sebalik tabir pada musim-musim lepas. Secara tidak langsung beliau berpengalaman untuk melihat perkembangan cerita dalam Akademi Fantasia. Berbekalkan earpiece yang pernah dipanggil wahyu oleh Atie, beliau berhubung dengan Bilik Kawalan untuk mendapatkan arahan tentang apa yang seharusnya dilakukan.

Lagu Baru Minggu 07
Akma - Bertahta Di Hati oleh Faradhiya
Felix - Fantasia Bulan Madu oleh Search
Ekin - Maafkan Kepergianku oleh Ruth Sahanaya
Yazer - Nazraku oleh Spider
Amylea - Penawar Rindu oleh Datin Orkid Abdullah
Mawi - Oh Fatimah oleh A Ramlie
Marsha - Jambatan Tamparuli
Kefli - You To Me Are Everything
Anekaragam - Black Dog Bone

Mesyuarat Tenaga Pengajar
Antara isu yang dibangkitkan adalah tentang sikap pelajar yang tidak memberikan seratus peratus sewaktu sesi latihan. Ada di antara mereka yang seakan-akan merahsiakan corak persembahan mereka pada hari Khamis dan juga hari Jumaat. Ini amat berkait rapat dengan disiplin sebagai seorang penghibur. Saya melihat taktik mereka itu sebagai disiplin sebagai seorang yang bertanding. Tentunya mereka mahu merahsiakan kekuatan yang mereka ada dan hanya dipertontonkan pada malam konsert.

Cikgu Ee turut membangkitkan isu tentang sesuatu yang masih belum mereka mampu gali dari dalam diri Akma dan kemudiannya mereka berbincang tentang Ekin. Secara tiba-tiba melompat.

Masalah utama Ekin adalah tidak serius dan pasif di dalam kelas. Ekin tidak mahu melibatkan diri dalam kegiatan kelas dan tidak mahu mencuba. Saya melihat tiada peningkatan yang ditunjukkan oleh Ekin. Persembahannya masih belum ada yang membanggakan. Sebuah persembahan yang senang dilupakan. Ini membuktikan yang beliau merupakan seorang yang tidak bersungguh-sungguh dalam melaksanakan tugasnya. Amat sayang sekali sekiranya ini berlaku kerana beliau mempunyai mutu vokal yang bagus tetapi telah tidak menggunakannya semaksima yang mungkin.

Mawi Dipanggil
Mawi telah dipanggil oleh Pengetua untuk melaporkan tentang apa yang berlaku semalam. Secara keseluruhan beliau memberitahu tiada masalah dengan pelajar lelaki tetapi pelajar perempuan agak senang terasa. Apabila diketawakan akan cepat merajuk. Sebagai ketua saya tidak nampak kekurangan yang ada pada diri beliau. Beliau merupakan seorang Ketua yang agak disenangi oleh pelajar lelaki dan perempuan. Cara beliau mungkin agak kasar kerana persekitaran beliau yang sememangnya begitu.

Sewaktu bermain galah panjang, Mawi telah tertampar muka Ekin dan beliau menangis. Sekarang semuanya telah diselesaikan dengan baik. Pengetua telah menasihatkan beliau agar lebih menggunakan diplomasi daripada mengarah.

Perkara sekecil ini turut dibawa ke pengetahuan Pengetua ? Apa gunanya Penasihat Residen sekiranya perkara sekecil ini tidak mampu diselesaikan oleh mereka ? Sewajarnya Pengetua tidak terlibat dengan perkara sekecil ini dan hanya merugikan masa beliau. Sebagai Pengetua beliau harus memberikan perhatian kepada isu-isu yang lebih besar dan mencabar. Ada lapan bakat yang perlu digilap untuk menjadi penghibur seperti yang pernah kita dengar pada awal-awal kemunculan beliau di televisyen beliau menyatakan “What it takes to be a performer !” Hal-hal picisan ini boleh diselesaikan oleh Encik Hasrul. Mungkin agaknya Encik Hasrul terlalu sibuk mencipta gossip dan juga menjalankan jarumnya untuk memasangkan pelajar.

Penilaian Lagu
Akma mendapat lagu yang sesuai dengan vokalnya. Beliau perlu memberikan seratus peratus kepada lagu tersebut dan cuba melarikan diri daripada menjadi klon kepada Faradhiya. Pertama kali saya mendengar latihan beliau, ia kedengaran seperti Faradhiya termasuk stail nyanyiannya. Felix mendapat lagu rock lagi setelah Tiada Lagi Kidungmu. Rasanya lagu ini boleh dibawakan oleh Felix dengan baik beserta showmanship yang jauh lebih memberangsangkan. Ekin harus memberikan perhatian dari aspek penghayatan untuk lagu ini. Lagu ini besar jiwanya dan Ekin harus menyampaikannya dengan penuh perasaan. Saya tidak begitu risaukan akan mutu vokalnya kerana sudah bagus. Beliau perlu meningkatkan ekspresi dan penghayatannya.

Yazer mendapat lagu makanannya. Lagu pop rock versi Spider tentunya dapat dibawakan oleh Yazer dengan baik. Beliau kembali ke dunia asalnya setelah diuji dengan pelbagai rentak beberapa minggu yang sudah. Amylea mendapat lagu irama Malaysia. Memang sedap lagu ini. Amylea bertuah kerana mendapat lagu-lagu lama yang berhantu. Lagu Penawar Rindu nyanyian Datin Orkid Abdullah sememangnya evergreen. Cabaran besar untuk Mawi pada minggu ini ialah menari. Vokal tidak menjadi masalah. Apabila ada menari, maka lagunya rancak. Untuk yang merisaukan kerana apabila Mawi menari, liriknya hilang. Marsha mendapat lagu rakyat kampuungnya. Tentunya lagu tersebut merupakan lagu kegemarannya. Marsha akan lebih dapat memperkenalkan kampong halamannya kepada penonton. Minggu ini Kefli dicabar dengan sebuah lagu Inggeris. Lagu tersebut memang sedap. Saya menantikan stail pembawakan Kefli untuk lagu tersebut.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger