Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 04 August 2005

AF3

Diari Akademi Fantasia Minggu 10 Episod 07
Berkerut-kerut muka Marsha membawakan lagu Untuk Terakhir Kali. Vokalnya kedengaran agak ketat dan tidak jelas serta lancar. Terlalu banyak alasan yang diberikan. Bukan itu yang penonton hendak dengar. Bukannya Marsha tidak boleh menyanyi lagu tersebut cuma kedengaran tidak begitu jelas. Saya mendengar dari demo cd tersebut yang dinyanyikan oleh Siti Nurhaliza. Memang tidak adil membandingkan Siti Nurhaliza dengan Marsha. Memang terlalu jauh, macam langit dengan bumi. Marsha boleh menggunakan lontaran vokalnya agar lebih jelas. Marsha perlu lebih relaks. Nampak sangat berkerut.

Felix perlu memperbaiki teknik pernafasannya. Beliau perlu lebih fokus untuk melontarkan vokalnya ke hadapan. Membawakan dua baris lirik dalam satu pernafasan tentulah sesuatu yang mustahil bagi penyanyi baru sepertinya.

Marsha dan Tipah Tipah
Walaupun terlalu seperti Farah, tetapi masih memadai. Adegan mengelap Tipah Tipah tetapi masih seperti biasa. Farah siap menangis. Marsha lebih banyak berbual-bual dan melayan kehendak Tipah Tipah.

Ulang Tayang Felix Akma
Dapat juga ditonton adegan ulang tayang Felix dan Akma yang dilakonkan oleh Cikgu Marsha dan Cikgu Fatimah. Siap diulang tayang dalam gerak perlahan. Tergelak-gelak mereka melihat adegan tersebut. Sekali sekala dapat melihat adegan ini tentunya mengingatkan kembali kenangan antara Felix dan Akma. Banyak juga cadangan yang meminta Amylea ditukar dengan Akma. Saya bersetuju jika Akma ditukar dengan Amylea. Lebih menarik dan feel Felix tentunya berbeza.

Jika Menjadi Bintang Di Langit, Jangan Lupa Rumput Di Bumi
Di meja makan mereka mengimbas kembali apa yang telah mereka lalui selama sembilan minggu. Sekiranya sudah menjadi seorang bintang di langit, jangan lupa rumput di bumi. Felix pernah menjadi seorang penoreh getah. Cikgu Siti Hajar menasihatkannya agar janganlah lupa kepada penoreh getah dan tidak lupa tentang pokok getah. Jangan berlagak.

Pengenalan Diri
Pengenalan pada minggu ini agak unik apabila setiap pelajar membawakan lagu-lagu yang mereka nyanyikan sewaktu ujibakat. Felix membawakan lagu Cinta Seorang Teman, Marsha dengan Ingin Bersamamu, Mawi dengan Pantun Budi. Berserta ucapan yang beliau anak peneroka yang mempunyai impian dan kini impiannya menjadi kenyataan. Sebuah ucapan yang manis.

Pakaian Marsha yang berwarna hitam agak simple dengan bunga-bunga biru di bahagian lengan. Kain pada bahagian tubuhnya berwarna hitam dan tidak ada corak yang banyak. Manakala baju keduanya berwarna merah jambu dan hijau. Kombinasinya lebih menarik dan kena dengan kulit Marsha.

Pakaian untuk Mawi juga penuh dengan style. Nampak penuh elegan dan maskulin. Hanya ukuran yang diperbaiki dan perubahan pada ukuran dilakukan. Pakaian sebenarnya hanya akan disiapkan beberapa hari lagi. Tentunya ia akan jadi lebih mengejutkan kepada para penonton.

Diari Akademi Fantasia Minggu 10 Episod 08
Masing-masing menggayakan aksi-aksi yang mempersonakan untuk diperagakan kepada penonton. Masing-masing tampil dengan gaya tersendiri.

Gaun Amylea berwarna merah jambu yang agak terang. Merah jambu ? Memang warna yang terlalu garang untuk Amylea yang berkulit agak gelap. Digandingkan dengan tali-tali hitam di bahagian dada menyerlahkan lagi ketidak seimbangan warna pada pakaiannya. Saya merasakannya adalah satu kombinasi yang tidak kena. Tata gaya untuk rambutnya pula tidak saya ketahui. Bayangkan rambutnya yang mengerbang kerinting itu menutup sebahagian dari tali-tali hitam itu. Tentunya lebih serabut. Bergaun malam seperti ini Amylea harus mendandan rambutnya dengan lebih rapi lagi. Menurut Amylea, warna gaunnya akan ditukar kepada satu warna baru. Lebih sesuai.

Pakaian untuk Felix nampaknya agak simple. Dengan seluar warna krim dan jacket warna coklat tua nampak kena kedua-duanya. Dino turut mengenakan corak-corak denim pada bahagian kiri jaket Felix. Sekiranya corak denim itu digayakan pada jaket tidak mengapa tetapi sekiranya corak denim itu dijadikan semacam selendang tentunya tidak kena langsung.

Latihan Depan Pengetua
Gaya Amylea menyanyi lebih kurang sama seperti minggu lepas menurut Pengetua M.Nasir. Amylea harus lebih kreatif untuk mencantikkan lagi persembahannya. Ekspresi merayunya tidak begitu menyerlah. Nyanyian Amylea untuk lagu Ke Berserah ini banyak terpotong-potong. Baru hendak feel tiba-tiba lirik terpotong dengan cubaan vibratonya. Beliau perlu ada style apabila berjalan. Menurut M.Nasir tidak perlu ikut rhythm.

Mawi perlu melebihkan ekspresi dalam persembahannya. Beliau perlu menunjukkan emosi yang lebih. Sekiranya emosi dalam lagu Pupus dapat dimasukkan dalam lagu ini tentunya lebih baik. Lagu ini juga ada emosinya dan perlu diserlahkan lagi. Tarik nafas juga perlu dibunyikan dengan spontan bukan dengan dibuat-buat. Biar semuanya berlangsung secara spontan dan tidak direncanakan.

Marsha tidak berjaya menyampaikan mesej lagu tersebut dengan jelas. Dari ke hari saya semakin menyukai lagu Untuk Terakhir Kali. Nampaknya tidak banyak masalah pitching dalam lagu tersebut. Tonenya yang perlu dibaiki agar tidak terlalu nasal. Menurut Marsha beliau akan cuba menyanyikannya di head tone. Menurut M.Nasir pula beliau tidak peduli head tone atau apa janji sedap. Emosi dalam tonenya perlu diserlahkan dengan lebih lagi.

Lagu untuk Felix juga semakin baik. Dari segi tone, ada peningkatan terutamanya bahagian tinggi. Masalah lirik masih merupakan masalah utamanya. Begitu juga untuk Marsha. Pengetua M.Nasir memberikannya cadangan untuk memerhatikan penonton dan sekeliling. Beliau perlu mempunyai artist movement. Setiap pergerakannya perlu ada citarasa yang tersendiri.

Belum puas dengan Analisis Akademi Fantasia ? Di sini ada pelbagai pandangan bernas dari kawan-kawan saya yang telah memberikan analisa yang baik untuk setiap finalis. Anda boleh membaca pandangan Fiqarash di Mandat Dari Hati : Finalis Akademi Fantasia Musim Ke-3 dan pada minggu ini Najmie atau lebih dikenali dengan nama Elkapitan telah memberikan analisa terperinci beliau tentang setiap finalis dari kaca matanya di Akademi Fantasia-Coretan Seorang Rakyat Jelata. Oleh itu, undi dengan bijak ! Rancang strategi anda dengan teratur, nescaya pelajar pilihan anda menjadi Juara !

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger