Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 11 September 2005

Reminiscence !

20 tahun yang lalu, 1985 (Saya berumur 11 tahun)
1. Sedang sibuk belajar untuk Peperiksaan Penilaian Darjah Lima. Exam penting yang pertama saya ambil. Masih hairan sehingga kini kenapa Sejarah dan Geografi mesti digabungkan.
2. Sibuk meronda kampung dengan basikal BMX dan lepak atas flat Kg. Kastam dengan Bacang dan Lobo. Siapa ada basikal BMX dulu kira macam hero kampung. Set-set anak Penghulu dalam filem Melayu lama.
3. Masuk Jawi (hahahahhaha, macam ler orang lain kisah pun !!)
4. Berjinak-jinak dengan komputer walaupun budak-budak lain sibuk main bola dan sepak takraw.
5. Mendapat keputusan Peperiksaan Penilaian Darjah Lima (4A1B), setahun kemudian pihak Kementerian Pelajaran menghubungi menyatakan ada kesilapan pada keputusan peperiksaan tersebut (5A). YAY !! I got my first computer !!

15 tahun yang lalu, 1990 (Saya berumur 16 tahun)
1. Saya mendapat keputusan Sijil Rendah Pelajaran (8A)
2. Saya menjejakkan kaki ke MRSM Beseri, Perlis dengan nombor matrik 90020. Kitorang berangan dulu panggil Semadong High. Konon-konon macam high school kat US. Air kat sekolah tu macam air kapur yang boleh menyebabkan rambut kejung. Landmark sekolah ini ialah Bukit Gondol yang berhantu.
3. Berulang-alik ke Arau dengan kabin Ekspres Langkawi. Best woo tidur dalam kabin keretapi. Bergoyang-goyang. Paling frust bila ada banjir di hadapan. Kena tukar naik bas di Kampar dan sambung semula perjalanan dengan keretapi.
4. Menyertai Demonstrasi Aman menentang Perang Teluk di MRSM Beseri. Terima kasih kepada Cikgu Azli Rahman (kini Dr. Azli Rahman) yang mengajar tentang erti kebebasan bersuara dan demonstrasi aman kepada kami. Kini beliau berada di Columbia University, New York City. Artikel "Learn from Perlis school kids" tulisan beliau yang tersiar di Malaysiakini bercerita tentang demonstrasi tersebut.
5. Mendapat kawan baru bernama Hasmizol Hashim(kini berada di Intel LA, US), Ungku Rafizal Ungku Abdul Kadir(lost contact. siapa yang kenal dan tahu di mana Gobotz berada, sila hubungi saya), Feisal Musa(menyiapkan Doctorate di Brisbane). Kami menjadi kawan rapat.

10 tahun yang lalu, 1995 (Saya berumur 21 tahun)
1. Mula kenal apa itu Internet. Seluruh dunia di depan mata. No Google masa tu.
2. Sibuk chatting di mIRC. Heaven gila bila tahu how to chat. Dulu guna BBS kejap then baru guna mIRC. Sekarang, saya tidak tahu bagaimana nak start mIRC.
3. Sibuk download gambar. Please don't ask gambar apa.
4. Ambil subjek Data Structure (satu subjek paling killer dan mesti pass untuk ambil subjek seterusnya)
5. Gemar ponteng kelas pagi untuk masuk ke Lab Macintosh. Lab Apple merupakan lab paling canggih dan tak ramai orang berani sentuh komputer Mac. Maka lab akan kosong selalu.

5 tahun yang lalu, 2000 (Saya berumur 26 tahun)
1. Berjaga di ofis pada 1 Januari 2000 untuk Team Y2K. Bosan betul tunggu serangga yang tak muncul-muncul.
2. Menjadi Ketua Multimedia Developer untuk Projek MUET CD. CD MUET tersebut sudah lama siap tapi tidak dijual. Ada berkotak-kotak kat stor. Jom Blame the Marketing people !
3. Berpindah ke bangunan yang lebih hebat di Segitiga Emas Kuala Lumpur. Dapat partition berlatar-belakangkan Twin Tower KLCC.
4. No life ! Hanya programming dan coding. Kira otai lah dulu.
5. Zaman kemuncak dalam bidang programming dan coding. Selepas itu, sudah malas untuk buat programming lagi. Otak sudah berkarat.

3 tahun yang lalu, 2002 (Saya berumur 28 tahun)
1. Menggunakan blog untuk pertama kali pada 26 Februari 2002. Dah dekat 4 tahun saya blogging rupanya.
2. Semakin seronok dalam dunia blog.
3. Bebas untuk bercerita tentang apa sahaja di blog.
4. Terlibat dengan ProjectX untuk sistem pertahanan ketenteraan Malaysia. Separuh jalan. Dengar cerita projek tersebut sudah siap dan boleh digunakan. Boys ! Can I handle your mouse ? Please open Google !
5. Otak sudah tepu dengan programming. Makro Excel sampai sudah tak dapat-dapat.

Tahun lepas, 2004
1. Muncul kali pertama di ASTRO untuk Imbasan Akademi Fantasia 2
2. Semakin seronok dalam dunia blog. More and more kawan baru. More and more pengalaman baru. Saya sungguh bertuah kerana mendapat sahabat-sabahat, kawan-kawan, musuh-musuh baru kerana Akademi Fantasia. Yang jujur, yang oportunis, yang hipokrit, yang talam dua muka, yang happening, yang kecoh dan pelbagai macam jenis lagi.
3. Berpeluang untuk menonton rough cut Sepet atas jemputan Yasmin Ahmad dan ditemubual untuk rancangan Melodi. Sepet akhirnya dinobatkan sebagai Filem Terbaik FFM18.
4. Menerima Anugerah Weblog Terbaik dari Geng Jurnal
5. Terlibat dengan satu projek tanztheater bertajuk OPS Ophelia : Sabuah Fesyen Opera

Tahun ini, 2005 (Saya berumur 31 tahun)
1. Sekali lagi muncul di TV untuk Imbasan Akademi Fantasia.
2. Masih lagi fanatik Akademi Fantasia.
3. Bertukar tempat kerja buat pertama kali setelah 7 tahun berada di UNITAR.
4. Masih merahsiakan tempat kerja yang dipilih.
5. Dapat makin ramai kawan dari pelbagai latarbelakang. Apabila ada yang bertanya apa yang saya dapat dengan mengikuti AF selama tiga musim. Saya jawab, saya dapat ramai kawan baru dan berkongsi pengalaman yang berbeza. Wang ringgit akan datang kemudian.

Tahun depan, 2006 (Saya berumur 32 tahun)
1. Berharap kerjaya baru ini akan lebih menjanjikan perjalanan karier yang lebih cerah.
2. Mengumpul lebih banyak pengalaman...
3. Mengumpul lebih banyak kawan...
4. Mengumpul lebih banyak wang...
5. dan wang...

10 tahun dari sekarang (Saya berumur 41 tahun) – Insya Allah
...

diinspirasikan dari blog MakAndeh, dan saya merasakan setiap orang patut melakukannya kerana kita dapat mengimbau kembali kenangan-kenangan lama kita sambil kita melangkah ke hadapan.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger