Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 27 December 2005

Dunia Blog Yang Padat

Apakah tandanya bila anda diberikan peluang untuk melibatkan diri atau menyertai aktiviti-aktiviti blog sebegini. Mungkin itu adalah tandanya anda semakin tua. Saya cuba untuk memberikan sepenuh kerjasama sebaik mungkin kepada pihak-pihak yang ingin mendapatkan pandangan dan bantuan mereka tentang dunia blog. InsyaAllah.

Blogger Focus Group

Sudah agak terlewat untuk bercerita tentang Blogger Focus Group yang diadakan sewaktu proses persiapan untuk Projek Rumah Kaca Nikki. Antara yang hadir pada malam itu ialah Rudy Bluehikari, Nizam Zakaria, Joe Klubbkidd, BadrulAfterSix, Sekadar Media Picisan dan saya sendiri.

Majlis tersebut telah dirancangkan oleh Javard untuk salah satu kajiannya tentang komunikasi menjurus kepada dunia blog secara amnya. Perbincangan lebih terbuka kepada sudut ilmiah dan jawapan-jawapan yang diterima agak memadai.

Antara bahagian-bahagian menarik yang berlaku sewaktu perbincangan tersebut ialah kata Nizam Zakaria, blog saya dan beliau dimulakan sebagai terapi setelah berhadapan dengan hubungan cinta yang gagal. Poyo ! Rudy menyatakan yang beliau akan kembali menulis blog pada tahun hadapan. Tentu ramai yang tertunggu-tunggu ianya menjadi kenyataan.

Sesuatu yang menarik tentang kumpulan yang terpilih ini adalah mereka terdiri daripada dua kumpulan yang boleh saya bahagikan kepada pertama adalah mereka yang menjadi pencetus minat saya untuk blog dan kedua adalah mereka yang timbul minat untuk blog setelah berkongsi keseronokan melalui blog saya. Kedua-dua kumpulan ini semacam ada kaitan yang amat rapat dengan diri saya sendiri. Kami berkongsi minat yang sama dan dai minat tersebut kami meneroka atau menjelajah ke satu bidang yang lebih besar.

Seperti kebiasaan, saya kurang gemar memberikan jawapan secara langsung kerana otak saya sudah perlu sampai masanya untuk menjalani proses overhaul kerana sudah terlalu berkarat. Malam Tahun Baru nanti saya overhaul. Tiga tahun sekali, apa salahnya.

Salah satu persoalan yang menarik perhatian saya adalah tentang pengaruh blog yang boleh menyebabkan berlakunya perubahan aliran sesuatu pendirian. Pengaruh menyebabkan ramai pembaca takut kepada seseorang blogger. Menurut mereka, pengaruh yang dibawa oleh seorang blogger bisa untuk mengubah pendirian pembaca yang lain. Maka, mereka perlu melakukan sesuatu untuk mendapatkan sokonga blogger untuk berpihak kepada mereka. Apabila ini berlaku, pandangan yang diberikan sudah menjadi tidak telus. Ini yang menakutkan saya. Pandangan blogger sudah menjadi tidak penting kerana menurut mereka sokongan dari blogger adalah lebih penting lebih-lebih lagi yang memihak kepada mereka.

Nasihat saya cuma satu, jangan cepat terpengaruh dengan tulisan blogger. Tonton, dengar atau saksikan sendiri dan buat keputusan sendiri ikut kata hati anda. Itu lebih sesuai.

Wawancara Untuk Portal WAP Maxis

Saya telah pun menyiapkan setiap jawapan untuk wawancara yang disiapkan oleh Malique. Banyak juga soalan-soalan yang panas daripada 31 soalan yang perlu saya jawab. Keseluruhan wawancara tersebut boleh dibaca di Portal WAP Maxis apabila ia telah dinaikkan kelak. Oleh itu, adalah tidak wajar untuk saya menyiarkannya di blog ini sebelum ia disiarkan oleh penulis portal tersebut.

Sebagai teaser kepada keseluruhan wawancara tersebut, saya menyiarkan satu soalan untuk tatapan pembaca saya. Selebihnya, anda perlu melayari Portal WAP Maxis untuk keseluruhan wawancara tersebut.

26.Adakah anda pernah digoda oleh pembaca yang telah jatuh cinta dengan anda? Kalau ada, adakah anda menerimanya atau mengambil kesempatan?
(ketawa)

Soal-Selidik “Bloggers writing strategy survey” oleh Zany

Saya turut menerima satu email berkenaan soal-selidik “Bloggers writing strategy survey” yang saya kira adalah berkaitan dengan blog Bahasa Inggeris. Maka secara tidak langsung, soal-selidik tersebut adalah tidak relevan dengan blog saya.

Saya menyiapkan soal-selidik tersebut dalam bentuk pautan ini untuk dimuat-turunkan oleh pembaca saya yang mempunyai blog Bahasa Inggeris dan kemudiannya dihantarkan kepada pengirim email tersebut.

Muat-Turun Soal Selidik

Questionnaire About Akademi Fantasia, Malaysian Idol and Mentor oleh Nor Rosmawati

Soal-selidik yang kedua adalah berkaitan dengan Akademi Fantasia, Malaysian Idol dan Mentor yang telah dikirimkan oleh Nor Rosmawati melalui email.

Saya menyiapkan soal-selidik tersebut dalam bentuk pautan ini untuk dimuat-turunkan oleh pembaca saya yang meminati program-program tersebut. Mudah sahaja ! Jika anda ingin menjawab soalan tersebut, anda hanya perlu boldkan jawapan anda dan hantar semula jawapan tersebut kepada pengirim email tersebut.

Muat Turun Soal-Selidik

Wawancara bersama Radio MMU

Tahun 2006 bakal bermula tidak berapa lama lagi. Tahun tersebut saya bakal mulakan dengan sebuah wawancara yang telah dirancang bersama Radio MMU pada 5 Januari 2006. Wawancara tersebut boleh didengar melalui internet di Radio MMU. Khabarnya ia akan berkisar tentang blog dan pengaruhnya kepada masyarakat. Pengaruh lagi.

Saya tidak pasti sama ada siarannya adalah secara langsung atau dirakamkan terlebih dahulu seperti ERA. Yang pasti ia menggerunkan saya kerana saya memang fobia siaran secara langsung walaupun melalui medium radio.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger