Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 24 December 2005

Ulasan Filem : Baik Punya Cilok
Ramai yang suka dengan filem ini, tetapi saya sebaliknya. Entah. Bila terbaca sinopsis filem ini sewaktu menonton previu filem ini beberapa minggu yang lalu, saya tertarik dengan ceritanya. Ringkas. Empat orang sahabat baik. Seorang Tauke Wong yang tamak haloba. Sepasang kerongsang. Apabila direalisasikan di layar ia semacam ada yang kurang. Mungkin kerana jenaka versi Afdlin dan rakan-rakan teaternya saya sudah biasa tonton. Maka filem ini semacam stand-up comedy versi lebih panjang.

Ada beberapa aspek yang saya suka dalam filem ini iaitu lakonan Awie sebagai Bob yang kental jiwa-jiwanya. Kalau sebelum ini Awie sering diberikan watak-watak mat rock juga hero filem bercorak romantis. Selain daripada itu watak Naa Murad yang tebal slang Kelantannya berbahasa Inggeris. Ia mampu membuatkan saya terjaga menonton lakonannya. Ada sesuatu yang penonton boleh dapat setelah keluar dari panggung wayang selain hiburan, mereka boleh mendapat sedikit pengajaran tentang makna “cilok”. Hidup kita sentiasa perlu awas dan bersedia dengan sebarang kemungkinan. Sekurang-kurangnya moral dari filem tersebut mengajar saya tentang keseluruhan hidup. Penggunaan tok dalang yang bercerita untuk adegan flashback sangat lawak dan ada kelainan. Begitu juga dengan suara ikan yang digunakan sebagai narration. Ia semacam filem ini dilihat dari pandangan seekor ikan. Mungkin.

Ada beberapa aspek yang saya kurang suka dalam filem ini iaitu suntingannya yang agak kelam-kabut. Saya jadi pening. Beberapa watak tidak dikembangkan dengan baik dan ada diantaranya seperti trying too hard macam watak Harith Iskandar dan Ida Nerina. Kedua-dua watak ini tidak berjaya menarik minat saya. Adegan pertarungan di penamat filem ini terlalu lama. Nyaris saya tertidur. Selain daripada itu kejutan-kejutan selamba yang ingin dicipta dalam filem ini semacam sudah boleh dijangkakan oleh saya. Tidak wajar untuk saya ceritakan di sini, nanti menjadi spoiler pula.

Kepada sesiapa yang masih belum menonton Baik Punya Cilok, anda tentu menyukainya kerana buat masa ini rata-rata kawan-kawan yang saya temui menyukai filem ini kecuali saya. Saya pun tidak faham mengapa kali ini selera saya jauh berbeza dari mereka, mungkin juga harapan yang tinggi saya berikan kepada Afdlin Shauki setelah menonton Buli. Anda tentu mahu mencari kelainan dalam filem ini yang tidak saya temui. Jom ke panggung ramai-ramai, jangan pedulikan ulasan saya !

Saya suka : lakonan AC Mizal (Jim Carrey Malaysia) dan Naa Murad (scene-stealer)
Saya tidak suka : Adegan pertarungan akhir yang terlalu lama

Ulasan Lain :
Sekadar Media Picisan
Mukeh
TontonFilem
Zeo
AriffSamani
Dari Kacamata Ku
Mat Jan

King Kong Pun Nak Join JU

Seawal satu jam filem ini saya tidur. Apabila terkejut dengan raungan King Kong baru saya terjaga. Entah. Mungkin kerana saya sudah lama tidak menonton filem Inggeris.

Menonton filem ini seperti menonton ulangan pelayaran dengan kapal dalam filem Titanic, kemunculan T-Rex dan velociraptor dalam Jurassic Park, memanjat bangunan tinggi dalam Spider Man, makhluk-makhluk pelik seperti dalam Alien, pengembaraan dalam Indiana Jones The Last Crusade dan juga adegan pemusnahan King Kong seperti adegan perperangan dalam Pearl Habour. Macam kapal terbang mainan kapal terbang tu. Dalam masa tiga jam, banyak filem dapat ditonton dengan hanya RM11.00. Bayangkan sekiranya ada remake filem King Kong oleh pengarah Malaysia. Tentulah King Kong akan panjat bangunan paling tinggi di dunia iaitu Menara Berkembar Petronas sampai ke Sky Bridge dan duduk bertenggek kat tengah-tengah jambatan itu. Jangan ada sesiapa yang bising saya kata bangunan itu masih paling tinggi di dunia. Kita sebagai Melayu kena bangga dengan bangunan itu. Itu kan identiti kita, towering Malay katanya.

Kalau bukan kerana Jiwang United, saya tidak akan pergi menonton filem ini. Lebih melonkolik, King Kong juga sudah ada aura-ura ingin memohon sebagai Ahi Kehormat Jiwang United.

Jika diberi pilihan lain, saya lebih rela menonton Baik Punya Cilok sekali lagi dari menonton King Kong. Cintailah filem Melayu. Tengok, jiwa Melayu saya masih kuat lagi.

Ulasan Lain :
Ruhayat X

Teater Lembah Semantan & B’Badi
Stor Teater DBP


Sesudah 50 tahun Wan Shamsiah sengaja dedahkan nama Wan Hakim kerana tidak mahu sejarah dibawa ke mati. Dia ada kerinduan terhadap masa silamnya. Dia dan arwah suaminya juga bertugas di Post Home Guard untuk mengawal ketenteraman kampung. Dialah yang menjahit bendera Persekutuan Tanah Melayu yang dihadiahkan kepada Wan Hakim. Dialah yang menyaksikan bagaimana pencalonan wakil rakyat bertukar daripada nama Wan Hakim kepada Tengku Long. Dialah yang menyaksikan pertarungan dua sahabat, Wan Hakim dan Mahadi, demi kebenaran. Dia amat tahu Wan Hakim hanya berjuang demi Kemerdekaan tanah air dan tidak berdendam dengan Tengku Long yang menikahi kekasihnya, Asmah.

Kesempatan yang ada pada Wan Shamsiah apabila cucunya ingin membuat tugasan pelajar Tingkatan 2 : Kajian Tokoh Tempatan, Tugasan Lapangan Luar telah mendedahkan siapa Wan Hakim. Malah, telah membabitkan nama Tengku Gafar. Tengku Gafar, usahawan yang berjaya, tetapi melupakan sejarah, jasa pejuang dan ayahnya, Tengku Long.

Saya sering mengikuti lakonan Sarina Aziz dalam beberapa teater terdahulu. Nampak ada kelainan dalam lakonannya kali ini. Kepelbagaian watak yang dibawa oleh beliau sebelum ini telah berjaya mematangkan beliau. Saya suka dengan variasi dan tidak stereotype.

Teater ini dibantu dengan latar bunyi yang baik. Para pemuzik telah mewujudkan ambience kepada teater ini serta menyampaikan sedikit rasa kepada penonton untuk menghayati teater ini.

Fakta yang betul adalah tunjang utama dalam penghasilan cerita yang bercorak sejarah dalam mana-mana skrip teater. Sedikit kesilapan tentunya mencacatkan naratif teater tersebut. Kewujudan bendera Malaysia dalam teater ini boleh dipertikaikan.

Saya paling suka dengan salah satu dialog dalam teater ini yang berbunyi, “Sejarah boleh ditutup dengan baju tetapi parut dari kesan sejarah akan dibawa sehingga ke mati.” Banyak kesan sejarah yang terpaksa kita tanggung sehingga ke mati. Tidak perlu saya senaraikan di sini, biarlah kita fikir sendiri dan mengenangnya satu-persatu sebagai salah satu kesilapan kita yang tidak dapat dibaiki lagi.



B’Badi menceritakan tentang Qori Cabang Empat Beris yang memang sudah lama berhajat untuk berdepan dengan Pok Nik Tok Che Leh. Selagi nama Pok Nik Man tidak jatuh selagi itulah nama Qori tidak akan berada di atas. Dia sedar bahawa Pok Nik Man adalah nama yang cukup besar. Daripada dia kecil lagi nama Pok Nik Man sudah disebut orang. Kehebatannya bukan sahaja diakui dalam negeri Kelantan, malah juga di Terengganu, Pahang dan selatan Siam. Ramai juga kaki-kaki samseng di Kuala Lumpur anak buah Pok Nik. Tapi Qori tidak kurang hebatnya berbanding Pok Nik. Walaupun jarak usia mereka ternyata jauh, tapi pengalaman Qori tidak boleh diperkecilkan.

Akhirnya mereka bertemu dalam satu peristiwa di mana tenaga dan pengaruh mereka diperlukan dalam menyelesaikan satu kes penculikan yang melibatkan seorang yang berpengaruh di Kelantan. Haji Rashid Tukang Emas dan telah diculik dan dibawa ke Siam. Pok Nik Man dan Qori dianggap orang yang layak untuk menjejaki Haji Rashid berdasarkan hubungan mereka dengan orang-orang di selatan Siam.

Cerita B’Badi bermula ketika mereka bertemu di sebuah pangkalan haram di tebing Sungai Golok. B’Badi (Berbadi) bermaksud suka berlumba-lumba (mengatasi satu sama lain)

Kekuatan utama teater ini adalah lakonan penuh berpengalaman dari Sabri Yunus dan Wan Hanafi Su. Kedua-dua mereka boleh saya sifatkan sebagai jagoh dalam bidang lakonan teater. Mereka bermula dari teater dan membawa mereka ke dunia drama serta filem. Pelakon yang baik akan bermula dari teater dan inilah yang telah dibuktikan oleh mereka.
Lakonan mereka bersahaja dan penuh dengan karektor. Dibantu oleh cerita yang baik, teater ini telah berjaya mengangkat satu nashkah yang ringkas tetapi penuh bermakna. Dengan menggunakan slanga Kelantan, setiap butir cerita yang ingin disampaikan telah berjaya hampir kepada penonton. Saya terhibur dengan sebuah cerita yang ringkas dan lakonan mantap dalam teater ini.

Perkembangan Terkini Teater
Masih ingat saya pernah bercerita tentang senario teater Malaysia yang agak lesu sejak akhir-akhir ini. Khabarnya, teater Lantai T.Pinkie The Musical akan menyusul pula setelah Puteri Gunung Ledang The Musical di Istana Budaya. Antara pelakon yang telah disunting untuk teater muzikal karya Datuk A.Samad Said itu ialah Erra Fazira, Nasha Aziz, Umie Aida dan Fauziah Ahmad Daud. Saya tidak sabar. Kalau ada kelapangan masa, saya mahu ke Istana Budaya untuk meninjau peluang-peluang ujibakat untuk diwar-warkan kepada pembaca blog saya.

Selamat Hari Natal
Saya mengucapkan Selamat Hari Natal kepada pembaca blog saya yang menganut agama Kristian di Malaysia. Semoga hari tersebut menjanjikan seribu satu kebahagian buat semua. Merry XMas !!

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger