Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 01 March 2006

Tirai Akhir Puteri Gunung Ledang The Musical

Sekali lagi saya pergi menonton Puteri Gunung Ledang The Musical. Malam itu adalah malam terakhir PGLtM dipentaskan di Panggung Sari Istana Budaya setelah dua hari dilanjutkan tempoh pementasannya kerana sambutan yang hangat terhadap teater muzikal tersebut.

Ini adalah kali ketiga saya menonton teater muzikal tersebut. Kali pertama adalah sewaktu Malam Media PGLtM, kali kedua bersama ahli keluarga dan malam ini adalah kali ketiga. Tentunya setiap malam yang saya tonton berbeza pengalamannya.

Seperti malam ini, saya sebenarnya tidak mahu berada di rumah. Dari saya menonton muka sendiri di Tanya Linda, lebih baik saya bersantai bersama tenaga produksi PGLtM di Istana Budaya menyambut kemenangan mereka di malam akhir pementasan teater tersebut. Tanpa tiket yang telah kehabisan sejak minggu sudah, saya pergi dengan tangan kosong sekadar ingin menonton persembahan tersebut dari luar Panggung Sari yang didirikan sebuah skrin yang memancarkan pementasan dari dalam terus ke Ruang Legar Istana Budaya.

Saya sempat bertemu Fifi di Ruang Legar Istana Budaya. Sempat minum teh tarik sambil berbual-bual tentang nasib teater Melayu khususnya. Apakah formula yang menjadi kekuatan kepada PGLtM sehingga berjaya memenuhkan Panggung Sari ? Lebih mengejutkan apabila 95% daripada tiket yang terjual adalah tiket yang telah dibeli dan bukannya tiket yang diberikan percuma kepada kroni-kroni. Jika ada pun untuk kroni hanya 5% yang boleh saya anggap masuk akal dan berpatutan. Tidak salah memberikannya percuma untuk kawan-kawan. Ini membuktikan yang penonton teater telah sanggup untuk membelanjakan wang mereka demi menonton teater muzikal hasil kerja tangan Zahim Al Bakri dan Adlin Aman Ramlie.

Sempat juga mencelah topik hangat seperti penyelenggaraan Istana Budaya yang boleh saya ibaratkan seperti seekor kera mendapat bunga. Bangunan berjuta-juta ringgit tetapi tiada kepakaran yang bertauliah untuk menyelenggarakan bangunan tersebut. Masalah teknikal merupakan satu mimpi ngeri kepada produksi-produksi teater. Bukan mereka tidak kreatif kerana tidak menggunakan pentas hidraulik tetapi mereka khuatir yang peralatan teknikal tersebut rosak di pertengahan persembahan kerana kurangnya tenaga mahir yang tahu mengendalikan peralatan tersebut dengan baik.

Di Ruang Legar saya sempat juga bertemu dengan beberapa rakan media yang kepingin menonton reaksi pelakon pada malam terakhir pementasan tersebut. Antara yang kelihatan ialah Rudy Imran dan Abie dari Harian Metro, Dean dan Shazwan dari Kosmo, Wanda dari Utusan, Zul Husni dan Fairuz dari Berita Harian dan Suraya Alattas dari NST. Itu antara yang saya kenal nama-nama mereka. Ada juga yang saya tidak ingat nama mereka.

Antara selebriti yang hadir pada malam terakhir ialah Aznil Nawawi, Linda Jasmine, Normala Shamsudin dan suami, Tom Abang Saufi dan beberapa lagi. Afdlin Shauki membawa gerombolan kodoknya pada malam tersebut.

Ada juga beberapa pembaca blog yang menegur. Terima kasih Intanezly, KashEd dan Hansel.

Saya dan Fifi telah pun mengambil keputusan untuk duduk sahaja di Ruang Legar menonton dari skrin di luar dewan. Kami bernasib baik kerana dipanggil untuk naik ke Grand Circle menantikan kerusi-kerusi kosong untuk diisi. Mujur ada kerusi yang kosong. Mungkin ada dari kalangan VIP yang tidak hadir walaupun telah diberikan peluang untuk menonton pementasan tersebut. Maka kami mengisi kerusi-kerusi kosong tersebut walaupun pementasan telah pun bermula dalam masa 10 minit.

Nyata benih PGLtM yang tumbuh pada 7 Februari telah mekar menjadi bertambah masak pada malam akhir pementasannya. Buah PGLtM kini sedia untuk dieksportkan ke luar negara. Sebelum itu, ia perlu dibersihkan pada setiap bahagian yang perlu diperindah lagi agar hidangan tersebut menjadi lebih enak dan menyelerakan. Dalam tempoh tiga minggu, momentum pementasan semakin memuncak dan semangat besar yang tertanam pada akar tunjang pokok PGLtM menjadi semakin utuh.

Air mata Tiara Jacquelina tatkala beliau menghabiskan dialog terakhirnya di malam pementasan terakhir semacam satu ucapan selamat tinggal, bukan sahaja untuk Datuk Laksamana Hang Tuah, tetapi juga untuk para penggemar teater yang telah hadir memberikan sokongan. Lama juga penonton memberikan tepuk hormat. Merah jugalah tapak saya saya dibuatnya. Paling gemuruh adalah untuk AC Mizal dan Adlin Aman Ramlie. Satu penghargaan khas dan ucapan setinggi-tinggi tahniah buat Tiara Jacquelina dan Stephen Rahman-Hughes. Dengan kehadiran anda berdua teater Melayu kembali bersinar.

Setelah pementasan tamat, Ruang Legar kembali riuh dengan penonton berbicara dan berbual-bual tentang apa yang telah mereka saksikan. Pementasan ini telah menjadi satu aras tanda kepada industri teater tanah air. Ia masih boleh dibaiki dan dicantikkan lagi agar menjadi satu produk seni negara yang berkemampuan untuk dibawa ke luar negara.

Saya sempat bertemu dengan Pat Ibrahim yang telah bertanggungjawab mencipta koreografi untuk teater muzikal tersebut. Saya telah diperkenalkan kepada beliau oleh Zalfian iaitu Pembantu kepada Pengarah yang pernah bekerjasama dengan saya dalam OPS Ophelia. Menonton dari bahagian atas sebenarnya lebih sesuai untuk mereka yang benar-benar menghargai koreografi. Pandangan dari atas lebih menarik dan lebih menyeronokkan kerana setiap pergerakan dan formasi yang telah dibuat untuk penari dapat ditonton dengan lebih jelas. Itu yang saya rasakan apabila menonton pada kali kedua dan ketiga. Rasa itu hilang sewaktu saya menonton teater ini pada kali pertama kerana duduk di bahagian bawah.

Saat paling manis apabila saya dibawa oleh salah seorang kawan saya iaitu Mohd Azli yang bertugas di Istana Budaya untuk bertemu dengan Tiara Jacquelina, tunjang utama Puteri Gunung Ledang The Musical. Tiara menunjukkan reaksi terkejut dan mengangkat kedua-dua belah tangannya seperti mengangkat sembah. Oh Tuhan ! Mustahil beliau tahu saya sultanmuzaffar. Saya toleh ke arah Azli. “Macam mana mereka kenal ?” Saya benar-benar terkejut. Saya tidaklah begitu terkejut sekiranya mereka kenal blog saya kerana blog saya memang star (klubbkidd jangan jeles), tetapi saya lebih terkejut sekiranya mereka tahu saya ialah orang di belakang blog tersebut. Sempat juga saya menyerahkan kad perniagaan saya kerana saya sebenarnya amat terkilan melihatkan laman rasmi PGLtM yang jarang sekali dikemaskinikan. Dalam sibuk berbual, Afif yang memegang watak Raja Ahmad sibuk berceloteh mencelah perbualan kami. Comel dan nakal budak itu. Saya beritahu Tiara yang sekiranya beliau masih ingat, beliau sebenarnya mengenali bapa saya. Aduh ! Melihatkan kamu sahaja, sudah memberikan satu petanda yang saya sudah semakin tua. Saya beritahu nama bapa saya dan lokasi di mana mereka mengenali antara satu sama lain. Zaman kegemilangan Tiara di Kit Kats Club. Zaman anak dara. Zaman di Kumpulan Guthrie. Pantas beliau mengingatinya dan nama seperti Shameen Jalil turut disebut. Pantas benar waktu berlalu. Satu pengalaman yang tidak pernah saya bayangkan akan berlaku di depan mata. Secara jujur minat saya terhadap teater mula tumbuh apabila menonton teater Kelas 2020 arahan Datuk Rahim Razali. Tiara memegang peranan sebagai Cahaya/Safiah kalau tidak silap nama wataknya. Sekali lagi saya terpukau dengan lakonannya apabila beliau merealisasikan watak Tengku Seindahkuno atau T.Pinkie dalam teater Lantai T.Pinkie. Aura watak tersebut akan diberi nafas baru oleh Nasha Aziz dalam pementasan muzikal Lantai T.Pinkie pada bulan April dan Mei ini. Jom kita penuhkan Istana Budaya.

Saya sempat mengucapkan tahniah kepada Zahim Al Bakri pengarah teater ini. Beliau menceritakan kepada saya tenaga para pelakonnya. Saya yang menonton pertama kali pada malam media nyata kurang berpuas hati dengan hasil malam tersebut. Malam tersebut boleh dianggap seperti malam latihan penuh untuk produksi tersebut dan banyak kekurangan yang perlu dibaiki. Perkataan “Oh ! You’re the one !”, “Oh ! You lah sultanmuzaffar” adalah perkataan-perkataan biasa yang saya dengar. Macam riak lah pula. Untuk mendapat apa yang saya dapat sekarang bukan hanya dengan goyang kaki. Jadi apabila peluang untuk berdepan dan mengakui sayalah orang yang pernah mengkritik kerja-kerja seni anda bukan satu tugas yang mudah. Ada jenis pengkritik yang berani mengkritik tetapi tidak berani berdepan. Ada jenis pengkritik yang menggunakan platform nama samaran untuk tidak berani bertanggungjawab dengan setiap kritikan mereka. Saya berani untuk bertemu mereka dan mengakui kerja-kerja blog saya tanpa segan silu. Saya berharap suatu hari nanti, saya turut mahu melibatkan diri menjadikan kerja-kerja mereka seperti kerja-kerja saya dalam produksi mereka di masa akan datang. Saya tahu arah dan tujuan saya dan saya akan berusaha ke arah itu. Saya turut bertemu dengan Sultan Melaka yang sebenar-benarnya iaitu Adlin Aman Ramlie. Sekadar berbual-bual kosong dan tidak banyak maklumat yang dapat dikongsi.

Sebelum beredar pulang, saya bertemu dengan Roslan Aziz. Ini lagi seorang legenda. (klubbkidd, boleh ke guna legenda ?) Sehingga hari ini saya memang batak dengan kerja-kerja Roslan Aziz. Sejak zaman Sheila Majid, Zainal Abidin, Afdlin Shauki, Amir Yusoff dan senang cakap zaman RAP. Bila beliau buat susunan lagu untuk Konsert Siti Nurhaliza di London, dan buat pula muzik untuk Puteri Gunung Ledang The Musical, hasilnya memang mengagumkan. Pada saya, ruang muzik dalam teater muzikal ini banyak yang boleh dibaiki seperti contohnya penggunaan strings dalam orkestra yang sebenar-benarnya. Maka hasilnya akan lebih meletup. Secara peribadi, beliau seorang yang senang untuk berkongsi pendapat mungkin kerana beliau sekadar menganggap saya seorang peminat teater Melayu. Mujur bukan beliau yang mewakili pilihan juri untuk program Tanya Linda. Sempat juga saya mempromosikan alamat blog saya agar mereka dapat membaca pandangan saya serta komen-komen dari pembaca saya di blog sendiri. Selepas PGLtM beliau akan terlibat dalam P.Ramlee The Musical pula yang akan beraksi pada bulan Julai dan Ogos. Cuma saya agak terkilan kerana tidak dapat bertemu dengan Mac Chan yang bertanggungjawab mereka tata cahaya untuk persembahan muzikal ini.

Sekarang jam sudah hampir ke angka 4 pagi. Saya masih lagi leka menaip pengalaman indah saya di Tirai Akhir Puteri Gunung Ledang The Musical. Selepas ini ada M ! The Opera, Suzana@60, Lantai T.Pinkie Muzikal, P.Ramlee The Musical dan pelbagai jenis persembahan di Istana Budaya. Bagaimana pula dengan nasib mereka ? Apakah mereka mampu menarik bilangan penonton yang sentiasa memenuhi setiap kerusi di Istana Budaya ? PGLtM telah memberikan sinar baru kepada industri teater tanah air. Sinar tersebut perlu dikongsi bersama dengan produksi-produksi teater yang lain agar industri teater Melayu tidak malap. Pasukan pemasaran teater perlu digerakkan untuk mempromosikan teater sebagai salah satu cabang hiburan yang memberikan banyak manfaat kepada penonton. Budaya menonton teater perlu disemai dalam setiap rakyat Malaysia kerana teater memanusiakan manusia.

Hari ini saya bertemu beberapa orang kawan baru dalam bidang teater dan muzik. Mereka dari golongan yang arif dalam bidang muzik dan teater. Semoga persahabatan ini akan berkekalan.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger