Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 01 August 2006

Diari Akademi Fantasia 10 03&04

Tepat jam 7.30 malam, saya menerima satu SMS. "Minta Astro check balik lirik lagu utk Faizal. Takut jadi isu." Dapat SMS waktu Maghrib ! Mula-mula saya macam malas nak ambil pusing dengan SMS tersebut pasal yang hantar boleh tahan antinya terhadap Faizal.

Saya pergi laman web AF. Memang ada lirik lagu di situ. Saya klik dan baca.

Tajuk: Lihatlah
Artis: Faizal
Pelajar: Faizal
Lagu : M.Nasir Lirik : Loloq

Kepadamu Tuhan aku berserah
Rinduku untuk kau terima
Kerana jiwa tulus bukan syarat bertakhta cinta

Biarpun seluruh nafasku
Menjunjung namamu selalu
Meskinya ruang hatiku hanya ada wajahmu

Bukan ku tak percaya
Kau kasihku
Bukan ku berputus asa
Pada kasihmu yang bisa merubah segalanya

Lihatlah hujan yang turun putih berkilau
Masih berdebu
Inikan lagi kejujuranku
Insan berpalu
Tangisan pilu

Lihatlah
Lihatlah di sebalik zahirku
Lihatlah
Lihatlah ke dalam batinku
Lihatlah
Lihatlah kebenaran tersirat
Lihatlah dengan mata halus, siapa diriku
Baca sekali lalu, fikiran saya terbayang kau yang kedua adalah merujuk kepada kekasih penyanyi lagu tersebut. Bila dua kali saya baca, subjek pada rangkap pertama ialah Tuhan dan kau pada baris kedua secara tidak langsung merujuk kepada Tuhan. Begitulah seterusnya pada rangkap kedua, dan seterusnya. Ia tetap merujuk kepada Tuhan. Mana mungkin seorang penyanyi boleh membayangkan tentang wajah Tuhannya. Ini merupakan satu isu yang agak serius.

Tanpa berlengah, saya terus bertemu dengan Penerbit memaklumkan tentang kepincangan lirik lagu tersebut. Tiga minit perbincangan berlangsung. Tidak lama. Memang lirik yang ada dalam laman web adalah lirik yang saya dapat dari produksi. Panggilan telefon dibuat terus kepada Loloq. Loloq tanya siapa yang buat aduan. Saya cakap saya tidak kenal pengirim SMS tersebut. Dibacakan lirik lagu yang tertaip di atas kertas satu-persatu. Dengan pantas, Loloq mengesan kesilapannya.

Rupanya tertinggal sukukata "ku" selepas perkataan Tuhan.

Lirik sebenarnya,
Kepada Tuhanku aku berserah
Rinduku untuk kau terima
Kerana jiwa tulus bukan syarat bertakhta cinta

Biarpun seluruh nafasku
Menjunjung namamu selalu
Meskinya ruang hatiku hanya ada wajahmu
Ini secara tidak langsung mengubah makna lirik lagu tersebut. Ia bermula dengan permohonan penyanyi kepada Tuhannya agar rindunya kepada kekasihnya diterima. Dan seterusnya ia merujuk kepada kekasih penyanyi tersebut sebagai subjek.

Lihatlah ! Chewah ! Macam tajuk lagu Faizal pulak. Bagaimana satu sukukata mampu untuk mengubah keseluruhan cerita dalam lagu tersebut. Bagaimana pula dengan satu tingkah laku yang tentunya boleh merungkai pelbagai persepsi untuk ditelah oleh kita selaku penonton. Makna zahir, makna batin hanya kita sendiri yang tahu. Lihatlah dengan mata halus bukan dengan pandangan rambang.

Juga, bagaimana saya mengambil serius satu komen yang membina agar perubahan kepada lirik tersebut dapat dilakukan. Saya anggap ia satu komen yang membina. Benar-benar membina. Kalau setakat komen yang menghancurkan serta bersifat mencerca, saya sekadar membakul-sampahkannya.

Terima kasih pengirim SMS kerana berjaya melakukan satu perubahan yang positif.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger