Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 05 August 2006

Konsert Akhir Akademi Fantasia 4 : Faizal Juara Baru AF4 !
Siapa bakal Juara Baru Akademi Fantasia 4 ? Mungkin Faizal, atau Velvet, boleh jadi Farhan, mana tahu Lotter dan tidak mustahil Haziq ! Semuanya di tangan anda. Di tangan saya, saya meletakkan Faizal sebagai Juara Baru, mungkin di tangan anda Velvet, atau Haziq, mungkin juga Lotter dan tidak mustahil Farhan.

Inilah harinya. Semalam saya tidak berpeluang untuk menonton rehearsal kerana terlalu sibuk menyiapkan Media Q&A yang perlu mendapatkan kelulusan peringkat atasan. Anda masih boleh terus mengundi, begitu juga saya. Persaingan antara Faizal, Lotter dan Farhan nampaknya semakin menjadi-jadi. Kata hati anda perlu membuat keputusan segera.

Malam ini bakal menjadi malam yang panjang buat saya. Hingga ke pagi saya akan terus memerah keringat bekerja. Ahad adalah hari untuk bersantai bersama Juara Baru Akademi Fantasia 4, finalis dan bekas pelajar AF4. Tak pergi Konsert Fantasia Mawi ? Apa tu ? (ketawa...)

Saya menonton konsert memang dalam keadaan keletihan. Memang dari jam 10 pagi bekerja. Pagi menguruskan persiapan gerai-gerai Kelab Peminat. Bermula petang, perlu menyelenggara persembahan Showcase. Perlu menculik Zila sekejap untuk ke gerai Kelab Peminatnya. Menjelang 6 petang, perlu menyelesaikan tiket-tiket untuk Pengundi Tertinggi dan dalam waktu yang sama tiket untuk kawan-kawan. Sekitar jam 8 malam, dah rasa macam nak cari katil. Itu sebabnya ada beberapa persembahan yang saya tertidur bersandar di dinding.

Tiada kejutan yang menjadi ingatan dalam konsert akhir kali ini. Tidak macam kejutan gambar Rosma sewaktu persembahan Khai atau kemunculan Johnny. Puas hati melihat Cikgu Corrie menari Menuju Puncak walaupun tersilap step tapi gerak-gerak beliau memang tajam betul. Jauh bezanya berbanding pelajar-pelajar lain.

Spain memang sebuah lagu yang sukar dan atas sebab itulah Farhan sewajarnya mendapat kredit tersebut. Bukan calang-calang penyanyi yang mampu membawakan lagu tersebut dengan baik tetapi Farhan berjaya membuktikannya.

Persembahan Faizal boleh saya sifatkan sebagai sederhana tetapi masih kukuh jiwanya. Lagu Lihatlah lebih menarik berbanding lagu Hujan kerana lagu Hujan tidak begitu asli nyanyian Faizal. Memang vokalnya cuba disadur dengan vokal Sudirman.

Lagu Kini Detiknya nyanyian Velvet memang best. Saya lihat Velvet berjaya mengalunkan lagu tersebut yang sememangnya indah melodinya serta liriknya.

Persembahan Lotter masih menghiburkan dan Haziq berjaya mencuri perhatian saya menerusi lagu Cubit Cubit Sayang.

Saya lebih puas dengan persembahan Hazama, Shaz, Tasha dan Leez. Bukan selalu dapat dengar mereka menyanyi dan mereka telah melaksanakan tugas mereka dengan cemerlang.

Keputusan ? Tidak begitu mengejutkan. Mereka ada masa seminggu bersama saya untuk terus mengikuti program publisiti Astro sebelum berpindah tangan kepada Maestro.

Pilihan SM
Farhan - Spain
Faizal - Lihatlah
Velvet - Kini Detiknya
Faizal - Hujan
Lotter - In The End
Lotter - Yang Berlalu...Tak Berulang
Haziq - Cubit Cubit Sayang
Haziq - Gurindam Anak Muda
Velvet - Rembulan
Farhan - Aku Saja Yang Tahu

Nota : Kalau ikutkan hati, saya hanya pilih Top 5 sahaja. Persembahan lain boleh membuatkan saya tertidur sekejap-sekejap.

Pilihan Prelude
Hazama - Bukan Aku Tak Cinta
Shaz - You Raise Me Up
Tasha - Lagu Inul
Leez - Logika
Haider - Final Countdown
Lynn - Teratai
Liya - Where Do I Begin
Jeff - Tentang Seseorang

Nota : Kalau ikutkan kepuasan, persembahan Hazama, Shaz dan Tasha sudah mampu mengatasi persembahan Farhan dengan lagu Spain.

Saya pulang sekitar jam 5.30 pagi ! Hari Ahad jam 4 petang menghabiskan masa santai bersama bintang-bintang baru AF4. Saya lebih puas bermain watergun bersama Dr.Fazley, Cikgu Syafi, Cikgu Corrie, Cikgu Kevin, bintang-bintang AF4 serta mengikuti beberapa sesi lain. Tandatangan atau ucapan, semua orang boleh dapat. Dan saya pulang ke rumah sekitar jam 11 malam. Gambar ? Nanti-nantilah. Penat masih belum hilang lagi.

Puas apabila Akademi Fantasia telah selesai, tetapi saya masih belum puas hati. Ada banyak lagi yang boleh dibaiki tetapi banyak yang telah dipelajari. Ia merupakan satu proses pembelajaran. Nantilah saya bercerita tentang pengalaman-pengalaman itu. Banyak ! Macam-macam ! Yang datang dan yang pergi ! Itulah hidup.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger