Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 28 August 2006

Perang Stesen Televisyen

Terkejut ? Saya pun terkejut juga. Lebih-lebih dalam persiapan untuk ke majlis yang lagi satu telah diatur, alih-alih timbul majlis yang satu lagi untuk diuruskan. Saya tidak tahu berkenaan majlis tersebut sehinggalah pada hari Rabu, walaupun telah mengetahui berkenaannya melalui forum-forum yang wujud di alam siber.

Saya sedar, tentu ada sebabnya mereka merahsiakannya. Kalau rahsia Akademi Fantasia saya boleh merahsiakannya dari orang lain dan tidak mustahil rahsia Mawi...Ina juga dirahsiakan dari pengetahuan orang lain.

Di saat-saat akhir itu saya harus menyelongkar kembali keratan-keratan akhbar berkenaan Akademi Fantasia 3 dan juga perjalanan seninya selama setahun setelah bergelar Juara. Sempat juga saya bertandang ke MawiFC untuk mencari posting-posting VideoMawi yang tanpa penat saban hari akan menyiarkan artikel-artikel berkenaan Mawi di forum tersebut. Terima kasih VideoMawi, anda banyak menyelamatkan hidup saya minggu sudah.

Rata-rata media memberikan liputan tentang sebuah program bual bicara luar biasa yang biasa ini. Ia hanyalah sebuah program bual bicara yang tiada bezanya dengan program-program sebelum ini tetapi uniknya ia diberikan liputan yang sungguh luar biasa. Sehingga ruangan kartun turut berlelucon tentangnya.

Ini bukan pertama kali gandingan Astro dan RTM. Sudah banyak kali kerjasama diwujudkan tetapi kerjasama ini diberikan perhatian yang lebih kerana kata media kerjasama ini cuba untuk memintas kerjasama Siti Nurhaliza dan Media Prima.

Apa salahnya ? Ini zaman siber. Maklumat mengalir pantas. Manusia dihidangkan dengan pelbagai pilihan. Pillihan terletak di tangan kita. Alternatif perlu wujud. Tanggungjawab media menyediakan alternatif tersebut.

Kita akur yang selama ini kita dihidangkan dengan pelbagai alternatif. Jangan buat-buat lupa, selama ini kita ada Akademi Fantasia, Mentor, Audition, Malaysian Idol dan banyak lagi. Kita tidak pernah merungut. Pilihan tetap di tangan kita. Yang pasti program terbaik dan paling popular, akan terus menjadi pilihan penonton.

Perang sebegini memang telah lama wujud di Barat. Stesen TV Barat berlumba-lumba untuk menghidangkan yang terbaik untuk penonton mereka. Yang pasti yang terbaik dan yang popular akan bersaing untuk merebut satu kedudukan paling tinggi dalam rating. Mengapa tidak di Malaysia penggiat media tv turut bersaing secara sihat untuk menghasilkan program-program yang terbaik untuk dihidangkan kepada penonton. Kalau selama hari ini kita telah dihidangkan dengan pilihan 7 stesen TV dan ini tidak termasuk 54 rangkaian yang ditawarkan oleh Astro (bertambah 7 rangkaian mulai September) dan kita tidak pernah merungut, tetapi hari ini 26,731,187 rakyat Malaysia harus bijak membuat pilihan.

Astro RIA
17:00 Konsert Fantasia Mawi
19:45 Cit Cat Lis Dawati
20:15 Cit Cat Diana Kulai
20:45 Mawi...

TV3
21:00 Siaran Langsung Majlis Perkahwinan Siti Nurhaliza
(Tiada maklumat berkenaan Karpet Merah dipaparkan di dalam akhbar)

RTM1
20.45 Santai...Ina

Yang mana satu pilihan anda ? Kem Siti Nurhaliza atau Kem Mawi ? Yang anti, akan masuk Kem Datuk K dan Kem Ina, mungkin ! Saya masuk Kem Jiwa Luka !

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger