Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 17 August 2006

Ramalan Anugerah ERA 06

Anugerah ERA bakal menjelma kembali dengan konsep kulit dan denim. Dah siap baju untuk malam anugerah itu nanti ? Para artis tentunya melaram dengan konsep kulit dan denim. Lagipun konsep tahun ini lebih mudah dan lebih fokus, maka tidak sukar untuk mendapatkan pakaian yang bersesuaian. Ramai juga artis yang akan menjadi penyampai dan yang akan membuat persembahan. Antaranya M.Nasir, Ning Baizura, Search, Spider, Pretty Ugly, Nikki, Yanie, Sixth Sense, Farahwahida, Elyana, Yazer, Vince, Zahid, Mawi, Faizal, Sean Gazi, Pop Shuvit, Rabbani, Samir, Shazzy, Farah, Adam, Fazley, Sheila Majid, Fauziah Latiff, AC Mizal, Erra Fazira, Maya Karin, Sharifah Amani, Dato' Yusof Haslam, Mamat Khalid dan artis jemputan dari luar negara.

Saya teruja bila ada nama Sheila Majid dalam senarai. Nama Sharifah Amani juga mampu membuatkan saya menyebut ”hmmmmmm...” Ini sudah bagus ! Jangan Amani menggunakan platform Anugerah ERA untuk membalas balik sudahlah. Termasuk dalam senarai juga ialah Vince, Zahid, Mawi dan Faizal. Apakah akan ada kejutan dari kuartet Juara Akademi Fantasia ? Kalau mahukan sesuatu kelainan, gandingan mereka berempat mampu memberikan satu keunikan. Bukan menjadikan AE06 sebagai tempat beradu kekuatan baik dari aspek vokal ataupun gegak gempitanya sorakan peminat tetapi sekadar untuk mengembalikan nostalgia Akademi Fantasia.

Khabarnya Ning Baizura pula akan mempersembahkan lagu barunya iaitu Drama bersama-sama dengan Nikki dan Yanie. Setelah mendengar lagu tersebut, ingin pula mendengar dan menyaksikan persembahan mereka secara langsung. Apa pula kelainan yang akan ditampilkan oleh mereka bertiga.

Nah ! Ramalan saya. Bukan niat mahu menjadi Nostradamus, sekadar berkongsi pendapat dan jika anda masih belum mengundi, masih ada masa untuk anda berbuat demikian di Laman Web ERA. Sekadar memberitahu, mungkin ada mungkin tiada ulasan Anugerah ERA 06 kelak. Mungkin sibuk dan mungkin penat dan tidak akan dapat mengikuti persembahan secara lebih santai. Oleh itu dapatkan segera, sementara stok masih ada ! (subteks)

ARTIS HARAPAN PILIHAN

Adibah Noor
Felix
Idayu
Mawi
Nikki

Kalau sudah tersenarai bersama Mawi, peluang artis lain untuk menang kategori tersebut amat tipis. Sama kes sewaktu Siti Nurhaliza mendominasi setiap kategori pada zaman kegemilangannya dahulu. Kali ini nampaknya bertukar tangan. Mawi hampir pasti memenangi kategori ini. Saya sendiri memilih Mawi untuk menang kategori ini kerana nampak ada sinar harapan untuk beliau lebih bertapak dalam industri muzik serta sokongan padu yang diterimanya amat kukuh ketika ini.

Ramalan : Mawi
Pilihan SM : Mawi
Yang Tak Mungkin Menang : Adibah Noor, Felix, Idayu & Nikki
Yang Ada Sedikit Harapan Nak Menang : Tiada

VOKAL WANITA PILIHAN

Adibah Noor
Dayang Nurfaizah
Farah
Jaclyn Victor
Siti Nurhaliza

Dulu-dulu kategori ini sering didominasi oleh Siti Nurhaliza. Nama seperti Misha Omar dan Ning Baizura nampaknya tidak kelihatan tahun ini. Ke mana menghilangnya mereka ? Jaclyn Victor dan Farah merupakan calon dari program realiti tv. Bagaimana agaknya peluang mereka ? Apakah sokongan yang mereka terima sewaktu di Malaysian Idol dan Akademi Fantasia sudah pudar ataupun mereka masih belum berkelayakan untuk menggantikan Siti Nurhaliza. Berdasarkan prestasi publisiti semasa, Dayang Nurfaizah bersandarkan populariti program One In A Million juga mampu membuatkan kejutan. Kategori ini juga merupakan taruhan utama Siti Nurhaliza untuk membuktikan yang kelibatnya masih diingingi dalam industri muzik Malaysia.

Ramalan : Siti Nurhaliza
Pilihan SM : Siti Nurhaliza
Yang Tak Mungkin Menang : Jaclyn Victor & Farah
Yang Ada Sedikit Harapan Nak Menang : Adibah Noor & Dayang Nurfaizah

VOKAL LELAKI PILIHAN

Adam
Hazami
M.Nasir
Mawi
Zahid

Sekali lagi nama Mawi tersenarai dalam kategori yang boleh dikatakan utama pada malam tersebut. Beliau akan bersaing dengan bekas Juara Akademi Fantasia 2, Pengetua Akademi Fantasia 3, pemenang Persembahan Vokal Terbaik di AJL20 dan anak didik KRU yang tidak kurang popularnya. Masing-masing ada kekuatan yang tersendiri. Percaya atau tidak, saya sendiri memilih nama Mawi untuk menang kategori ini kerana saya melihat ada suara dan perasaan yang dipersembahkan melalui nyanyiannya. Lebih-lebih lagi sewaktu Festival Filem Malaysia yang baru sahaja berlangsung minggu lepas. Kalau peminat-peminat Mawi menghormati gurunya, pasti mereka akan mengundi M.Nasir dan sebab itulah saya meletakkan sedikit harapan untuk kemenangan M.Nasir. Calon-calon yang lain boleh pulang dengan tangan kosong kerana sukar untuk menongkah arus aura yang dibawa oleh Mawi.

Ramalan : Mawi
Pilihan SM : Mawi
Yang Tak Mungkin Menang : Adam, Hazami & Zahid
Yang Ada Sedikit Harapan Nak Menang : M.Nasir

VOKAL DUO/BERKUMPULAN PILIHAN

Mawi/M.Nasir
Nikki/Zahid
Ruffedge
Spider/Ella
Too Phat/Siti Nurhaliza

M.Nasir tidak akan pulang tangan kosong malam itu kerana akan menerima tempias gandingannya bersama Mawi. Itu sudah pasti. Namun demikian, saya memilih Nikki/Zahid untuk kategori ini. Bukan untuk menang tetapi sekadar untuk menambah undian mereka. Walaupun mereka saya berikan sedikit harapan untuk menang kategori ini berbanding calon-calon yang lain.

Ramalan : Mawi/M.Nasir
Pilihan SM : Nikki/Zahid
Yang Tak Mungkin Menang : Too Phat/Siti Nurhaliza, Spider/Ella, Ruffedge
Yang Ada Sedikit Harapan Nak Menang : Nikki/Zahid

BAND PILIHAN

Dewa
Exists
Peterpan
Pretty Ugly
Radja

Setiap tahun band dari Indonesia tidak pernah ketinggalan tercalon dalam kategori ini. Cuma tahun ini agak sukar untuk mereka menang kerana pengaruh popularity lagu Diari Seorang Lelaki yang sedang kukuh kekal di tangga paling atas Carta ERA. Namun begitu, saya memilih Dewa untuk kategori ini untuk menambahkan jumlah undi mereka dan bukan untuk menang. Populariti Exists, Radja dan Peterpan agak seimbang dan masing-masing mempunyai sedikit harapan untuk menang juga.

Ramalan : Pretty Ugly
Pilihan SM : Dewa
Yang Tak Mungkin Menang : Dewa, Exists & Radja
Yang Ada Sedikit Harapan Nak Menang : Peterpan

IRAMA GLOBAL PILIHAN

Aduh Saliha - Mawi
Dendang Sahutan - To'Ki/Andy Flop Poppy
Habib Ya Habib - Syura
Hantaran Hati - Bob/Rosiah Chik
Racau Sang Khalifah - Noraniza Idris/Liza Hanim

Kategori ini merupakan kategori hadiah khas untuk Mawi. Tiada satu pun calon yang layak untuk menang kategori ini melainkan Aduh Saliha. Populariti lagu Aduh Saliha dan fenomena Mawi terlalu kukuh untuk dirobohkan oleh sesiapa pun. Walaupun Aduh Saliha menang kategori ini, ia merupakan kemenangan yang bergaya kerana lagu Aduh Saliha memangnya kuat dalam kategori ini.

Ramalan : Aduh Saliha - Mawi
Pilihan SM : Aduh Saliha - Mawi
Yang Tak Mungkin Menang : Semua kecuali Aduh Saliha
Yang Ada Sedikit Harapan Nak Menang : Tiada Harapan

LAGU NASYID PILIHAN

Kehidupan -In-Team/Nazrey (Raihan)
Nawaitu - Rabbani
Satu Misteri - Brothers feat. Waheeda & Yasin
Tanpamu - In -Team
Wahai Kawan - Raihan

Kalau Al-Jannah tercalon dalam kategori ini, pasti ia menjadi milik Mawi juga. Malangnya ia tidak tercalon. Siapa pun yang menang, saya tidak kisah untuk kategori ini kerana saya jarang benar mengambil kisah untuk kategori ini. Ramalan saya hanya untuk lagu Tanpamu – In Team.

Ramalan : Tanpamu – In-Team
Pilihan SM : Tanpamu – In-Team
Yang Tak Mungkin Menang : Al-Jannah - Mawi
Yang Ada Sedikit Harapan Nak Menang : Tiada

ARTIS INGGERIS TEMPATAN PILIHAN

Doul/Adibah Noor
Estrange
Jaclyn Victor
Pop Shuvit
Too Phat

Kategori ini merupakan kategori menang paling mudah untuk Jaclyn Victor atau pun Too Phat. Pop Shuvit walaupun bagus tetapi kelompok pendengar muzik mereka bukannya kelompok pendengar ERA. Sebelum itu, ada berapa banyak lagu Inggeris Jaclyn Victor yang membolehkan beliau dikategorikan sebagai Artis Inggeris Tempatan Pilihan ? Entah kenapa saya pilih Estrange. Mungkin juga kasihan pada Rich yang teruk dilanyak Bob Lokman dan juga kerana beliau gagal di Konsert AFMASUK.

Ramalan : Jaclyn Victor
Pilihan SM : Estrange
Yang Tak Mungkin Menang : Doul/Adibah Noor & Pop Shuvit
Yang Ada Sedikit Harapan Nak Menang : Too Phat

LAGU ROCK PILIHAN

Aduh Tsumawi - Amuk
Diari Seorang Lelaki - Pretty Ugly
Dunia Batinku - Ella/Spider
Iris - Awie
Jujur- Radja

Berdasarkan populariti semasa, lagu Diari Seorang Lelaki hamper pasti menang kategori ini. Lagu-lagu lain adalah sekadar pelengkap untuk kategori ini. Tapi belum tentu juga, kalau-kalau peminat-peminat Mawi bersepakat memilih Aduh Tsumawi kerana ada nama Mawi di dalam tajuk lagu tersebut. Itu sebabnya saya beri sedikit harapan kepada lagu Aduh Tsumawi untuk menang kategori ini.

Ramalan : Diari Seorang Lelaki – Pretty Ugly
Pilihan SM : Diari Seorang Lelaki – Pretty Ugly
Yang Tak Mungkin Menang : Dunia Batinku, Iris & Jujur
Yang Ada Sedikit Harapan Nak Menang : Aduh Tsumawi - Amuk

LAGU POP PILIHAN

Biarlah Rahsia- Siti Nurhaliza
Caramu - Nikki/Zahid
Kasih - Dayang Nurfaizah
Kian - Mawi
Lagu Jiwa Lagu Cinta - Mawi/M.Nasir

Walaupun saya mahu Biarlah Rahsia menang, tapi populariti Mawi sukar untuk digugat. Maka, lagu Kianlah yang akan menang kategori ini. Mana tahu kalau-kalau pecah undi antara lagu Kian dan Lagu Jiwa Lagu Cinta, tentu sekali Biarlah Rahsia ada harapan untuk menang.

Ramalan : Kian – Mawi
Pilihan SM : Biarlah Rahsia – Siti Nurhaliza
Yang Tak Mungkin Menang : Kasih
Yang Ada Sedikit Harapan Nak Menang : Caramu & Lagu Jiwa Lagu Cinta

PILIHAN KAKI WAYANG ERA

Baik Punya Cilok
Bujang Senang
Castello
Gol & Gincu
Pontianak Harum Sundal Malam II

Pemenang Filem Box-Office tahun ini ialah Bujang Senang. Pemenang Filem Pilihan tahun ini pula ialah Gol & Gincu. Saya memilih pemenang berdasarkan kualiti dan saya telah pilih Gol & Gincu. Peluang kedua-dua file mini agak seimbang. Dan saya sudah boleh mengagak selera rakyat Malaysia yang gemarkan filem-filem komedi ringan. Harus diingat, Pontianak Harum Sundal Malam pernah menang kategori ini dahulu dan sebab itulah saya meletakkan ada sedikit harapan untuk sekuelnya menang malam itu nanti.

Ramalan : Bujang Senang
Pilihan SM : Gol & Gincu
Yang Tak Mungkin Menang : Castello
Yang Ada Sedikit Harapan Nak Menang : Baik Punya Cilok & Pontianak Harum Sundal Malam II

VIDEO MUZIK PILIHAN

Gemilang - Jaclyn Victor
Kasih Maafkan - Dayang Nurfaizah
Lagu Jiwa Lagu Cinta - Mawi/M.Nasir
Mungkir Bahagia - Hazami
Tak Tahu – Adam

Sudah pastilah video muzik yang berlatarkan kenduri kahwin akan menjadi pilihan penonton. Calon-calon lain boleh pulang dengan tangan kosong untuk kategori ini. Saya memilih Tak Tahu kerana kualitinya walaupun saya tahu agak sukar untuk menang ataupun merobohkan benteng kekuatan Mawi dan M.Nasir.

Ramalan : Lagu Jiwa Lagu Cinta – Mawi/M.Nasir
Pilihan SM : Tak Tahu - Adam
Yang Tak Mungkin Menang : Gemilang, Kasih Maafkan & Mungkir Bahagia
Yang Ada Sedikit Harapan Nak Menang : Tiada

KONSERT DARI STUDIO SATU : Bulan OGOS ini……Kembali lagi !!!

Bintang AF4 - 22 OGGOS 2006
Juara AF4 (Faizal)23 OGOS 2006
Kopratasa24 OGOS 2006
Pretty Ugly25 OGOS 2006

Sila hadirkan diri anda pada jam 0700 malam

Di STUDIO 1, ASTRO BUKIT JALIL

Anda semua dijemput hadir beramai-ramai untuk memeriahkan lagi kehangatan malam tersebut !

Penyertaan dibuka untuk 18 tahun ke atas sahaja.

Penonton lelaki TIDAK dibenarkan memakai selipar atau seluar pendek.

Anda boleh menghantar email sebelum 19 OGOS ke talent_audience@astro.com.my dengan menyertakan :

Nama, No Telefon serta Tarikh Rakaman untuk dihubungi bagi proses pendaftaran.

Cepat sebelum terlambat !!

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger