Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 03 September 2006

Mukhsin Dan Angkasawan Bakal Menjelajah Dunia

Mukhsin nampaknya belum apa-apa akan menjelajah dunia apabila terpilih ke San Francisco International Film Festival. Sebelum itu, Mukhsin dan Gubra akan bertandang ke Tokyo International Film Festival. Tahniah !

Dalam perkembangan lain, satu ketika dahulu Sepet pernah dilabel sebagai filem yang tidak menonjolkan elemen-elemen Malaysia dan tiada jatidiri Malaysia hanya kerana menggunakan Bahasa Inggeris, Cina dan Inggeris sebagai medium komunikasi melalui filem tersebut. Itu kata orang.

Tapi kata Menteri Kewangan, dalam pembentangan Bajet 2007 telah mencadangkan pelbagai langkah untuk memartabatkan sekolah kebangsaan dan menarik lebih ramai pelajar Cina dan India ke sekolah kebangsaan dan antara langkah yang diambil ialah keputusan untuk mengajar Bahasa Cina sebagai mata pelajaran penuh di 150 sekolah kebangsaan, manakala bahasa Tamil di 70 sekolah kebangsaan.

Apakah Bajet 2007 tiada jatidiri Malaysia sekaligus mengenepikan darjat Bahasa Melayu ? Mungkin tidak. Semakin ramai anak Melayu boleh menguasai bahasa asing selain Bahasa Melayu di sekolah kebangsaan dan membolehkan mereka menjelajah dunia satu hari kelak. Kalau diberikan peluang saya pun mahu.

Image Hosted by ImageShack.usImage Hosted by ImageShack.us
TAHNIAH !

Foto : The Star

Esok, kerajaan akan mengumumkan nama seorang calon utama untuk menjalani latihan sebagai angkasawan di Pusat Latihan Angkasawan Yuri Gagarin, Star City, Rusia sekaligus menjadi angkasawan pertama Malaysia. Empat orang calon dari pelbagai bidang yang terdiri daripada pegawai perubatan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Dr. Sheikh Muszaphar Shukor (34 tahun), jurutera, S. Vanajah (35 tahun), pakar pergigian Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Kapten Dr. Faiz Khaleed (26 tahun) dan juruterbang Penerbangan Malaysia (MAS) Mohammed Faiz Kamaluddin (34 tahun) bakal terpilih untuk mengisi sejarah yang bakal tercipta esok.

Esok juga kerja saya bersama Akademi Fantasia 4 akan selesai. Puas dan lega semuanya berakhir dengan baik. Pengalaman yang satu-satunya saya dapat dan tentunya begitu besar nilainya. Ia menjadikan saya makin tabah dan makin matang dalam menempuh dugaan hidup. Saya berpegang dengan kata jangan biarkan diri kita dijajah dan ketenangan adalah maksud merdeka yang sebenar-benarnya.

Semalam waktu santai saya dihabiskan dengan menonton The Triangle di Star Movies, saluran 42. Ada sebanyak 3 episod yang akan disiarkan setiap hari Sabtu jam 10 malam. Mungkin kerana terlampau minat dengan misteri Bermuda Triangle, episod Encore pun saya tonton lagi sekali. Semalam merupakan episod pertama. Ceritanya berkisar tentang seorang usahawan yang cuba untuk menjejaki misteri kehilangan kapal-kapalnya di Bermuda Triangle. Terpegun saya melihat cara olahan cerita itu diadun. Latarbelakang masa yang tertindih-tindih mampu menggerakkan minda saya untuk berfikir apakah ada dunia lain di sebalik zaman kini ?

Menonton mini-series ini mengingatkan saya kepada filem XXRay 2 bila mana pelakon-pelakon utamanya terdampar ke Zaman Kesultanan Melayu Melaka dan pertukaran sejarah berlaku. Sama juga pandangan saya sewaktu menonton trilogi Back To The Future.

Aduh ! Banyak betul perkara yang harus ditulis. Persandingan Siti Nurhaliza ? Anda sudah tonton di TV. Konsert Reunion AF4 ? Suam suam kuku yang masih dikejar. Lagipun saya tidak mahu menggunakan blog ini sebagai tempat membela diri.

Ingat ! Cari ketenangan kerana itulah makna merdeka yang sebenar-benarnya...

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger