Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 25 September 2006

Image Hosted by ImageShack.us



Ziarah
Episod 1 (Afghanistan: Jalalabad)

Ziarah memulakan siri pengembaraan pertamanya di Jalalabad, Afghanistan.

Cabaran pertama yang harus ditempuh ketika melakukan pengambaran di Afghanistan adalah cuaca panas mencecah 50 darjah celcius.

Dalam episod pengenalan ini, Ziarah banyak memaparkan tentang budaya hidup rakyat Afghanistan selepas era peperangan Russia, Mujahiddin dan Taliban.

Keindahan bumi Afghanistan dan keramahan penduduknya merupakan antara paparan yang ditonjolkan dalam episod pertama ini.

Walau hampir 3 dekad dimamah penderitaan perang, keindahan panorama semulajadi bumi Afghanistan khususnya Jalalabad bagai tidak terusik malah menggamit mata memandang.

Malah dibawah terik matahari 50 darjah celcius, krew Ziarah sempat meluangkan waktu mandi sungai di Sungai Barabad.

Dalam episod ini, Ziarah turut memberi gambaran betapa Afghanistan kini selamat untuk dikunjungi.

Nota : Episod ini masih merupakan episod pengenalan kepada penonton. Tidak banyak detik-detik yang mengharukan dipaparkan dalam episod pengenalan ini. Sempat juga perantara program ini iaitu Dang Suria dan Wan Kamarudin bergurau senda dengan penduduk tempatan untuk lebih mengenali hati budi mereka. Kalau selama hari ini kita sekadar mengetahui kewujudan kaum Sikh di negara kita tetapi tidak di negara Afghanistan. Di sana juga mempunyai penganut ajaran Sikh dan mereka hidup aman makmur di Afghanistan sama seperti mereka hidup aman di bumi Malaysia. Pertemuan dengan anak-anak masa depan yang mengharapkan ada sinar keamanan di negara mereka. Dalam pengembaraan tersebut, sempat juga mereka bertemu dengan seorang anak kecil yang berniaga manisan untuk menanggung ayahnya yang lumpuh. Sesekali kanak-kanak itu tetap tersenyum dan senyuman itu merupakan bahasa duka yang terindah di dunia. Malam itu mereka menumpang di rumah saudara Islam, berselimutkan bulan dan bintang di bumbung rumah tersebut. Esok mereka akan berpindah ke Kabul dalam kemelut keamanan yang masih belum padam.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger