Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 26 September 2006

Ziarah
Episod 2 (Afghanistan: Kabul)

Image Hosted by ImageShack.us


Dalam episod ini Ziarah menjelajah Kabul, ibu negara Afghanistan.

Selain memaparkan senario alam yang memepesonakan di sepanjang perjalanan ke Kabul episod ini juga turut memaparkan aksi cemas krew Ziarah yang terpaksa melalui pelbagai pemeriksaan di pos tentera sebelum sampai ke destinasi.

Namun tuah mengembara sebagai saudara Islam, krew Ziarah selamat sampai tanpa banyak halangan.

Di sepanjang perjalanan, beberapa kali krew Ziarah turut berhenti, keindahan panorama Empangan Srobi dan Empangan Naglu sangat memukau pandangan.

Di Kabul, krew Ziarah menginap di sebuah rumah penduduk tempatan. Selain dapat menyelami budaya kehidupan seharian, ianya juga bertujuan mengeratkan hubungan silaturahim sejagat.

Dalam episod ini, Ziarah memaparkan kesan perang yang memusnahkan Kabul. Tidak ada satu ruang pun di Kabul yang tidak tercalar dek peperangan.

Ziarah turut mendengar isi hati penduduk Kabul yang sudah jemu hidup dalam ketakutan perang.

Episod di Kabul turut menyingkap secara ringkas sejarah Perang di Afghanistan.

Nota sultanmuzaffar : Setelah menyaksikan episod ini, adakah pandangan anda berubah terhadap Afghanistan ? Ternyata dakyah media Barat berjaya memesongkan fikiran penduduk dunia yang Afghanistan merupakan sebuah negara yang tidak selamat untuk dikunjungi. Kalau selamat, adakah anda berani untuk menjejakkan kaki ke bumi Afghanistan ? Berhadapan dengan pengebom berani mati atau pun bom kereta yang bakal meletus bila-bila masa. Sasaran mereka adalah pusat penginapan bangsa-bangsa asing yang lebih tertumpu ke hotel-hotel yang ada di bandar-bandar utama Afghanistan. Menonton Ziarah sebenarnya sama seperti menonton Di Sebalik Tabir Ziarah. Dua pengantara seperti menceritakan semula pengembaraan mereka. Bandar-bandar di Afghanistan pernah menjadi padang jarak padang tekukur angkara peperangan dengan regim komunis Rusia sekitar tahun 1979. Bahana perang telah menyebabkan beribu-ribu rakyatnya menjadi pelarian perang ke Pakistan dan negara-negara sekitarnya. Kisah sedih dan trauma yang melanda mangsa-mangsa perang ini akan diperincikan dalam episod yang seterusnya. Pada tahun 1996, Kabul bergolak lagi angkara Taliban. Habis hancur musnah segala kemudahan-kemudahan dan harta benda. Itulah kesan fizikal peperangan. Apa pula kesan emosi dan mental ? Nantikan episod seterusnya...

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger