Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 27 September 2006

Ziarah
Episod 3 (Afghanistan)

Image Hosted by ImageShack.us

Wanita Afghanistan bukanlah satu watak dominan. Adat dan tradisi adalah kekangan utama wanita Afghanistan untuk mendapatkan pembelaan sewajarnya.

Dalam episod ini, Ziarah melalui hos wanitanya, Dang Suria Zainurdin berkongsi cerita mengenai wanita Afghanistan.

Perkahwinan yang ditentukan keluarga masih merupakan tradisi yang diamalkan warga Afghanistan. Malah, jika anak gadis berkahwin berdasarkan cinta dan pilihan hati, ianya dianggap menjatuhkan maruah keluarga.

Wanita yang berkahwin turut dilarang untuk meneruskan pendidikan akhirnya ramai wanita yang berpendidikan hanya menjadi suri rumah menjaga suami dan anak anak.

Episod ini turut memaparkan kecekalan kanak kanak kecil yang terpaksa menjadi penjual air sebagai cara untuk meneruskan kelangsungan hidup.

Nota sultanmuzaffar : Saya tidak sempat menonton episod malam ini. Kalau ada kesempatan saya akan tonton episod ulangan jam 12 tengahmalam ini. Satu perspektif baru tentang bumi Afghanistan disingkap dalam episod kali ini. Benar, kata anonymous apa yang telah disingkap oleh Ziarah merupakan bahan-bahan luaran yang tidak begitu digali dalam-dalam seperti yang pernah dilakukan oleh penyelidik dokumentari Barat. Sebagai tontonan awal untuk rakyat Malaysia rasanya sudah memadai. Saya juga sekadar mahu mengetahui latarbelakang negara tersebut secara luaran dan belum bersedia untuk mengorek lebih dalam rahsia Afghanistan. Dalam episod ini, saya telah didedahkan dengan pemasalahan yang ditanggung oleh kaum wanita negara tersebut. Kekangan budaya tidak memungkinkan seseorang wanita Afghanistan untuk meneruskan pengajian mereka. Selayaknya tempat mereka hanyalah di sebalik tembok-tembok rumah. Tidak lebih daripada itu. Lebih memilukan ada yang berkahwin pada usia yang terlalu muda. Bukan atas dasar cinta tetapi atas dasar pilihan keluarga. Kerana apa ? Kerana keluarga tiada pilihan lain. Mereka perlu mengahwinkan anak gadis mereka untuk mengurangkan beban yang ditanggung oleh keluarga. Mereka berkahwin kerana Afghanistan masih belum aman. Keluarga perlu melepaskan anak gadis mereka untuk dijaga oleh suami mereka. Itulah yang berlaku di Afghanistan. Ternyata sungguh berbeza dengan apa yang berlaku di sini. Gadis Afghanistan seperti Sweeta perlu diberikan suami yang dipilih keluarga walaupun masih dalam pengajian. Itulah antara bahasa sedih yang dipaparkan oleh Ziarah kepada penonton.

Tidak cukup dengan penderitaan yang bakal ditanggung oleh anak gadis Afghanistan kerana tahu yang mereka akan dikahwinkan dengan bakal suami yang sikapnya gemar memukul isteri, gelagat anak-anak kecil seusia 4 tahun sudah diajar untuk menyara hidup sendiri dengan menjual air sejuk. Hati mana yang tidak tersentuh. Mata mana yang tidak berkaca melihatkan semangat anak-anak kecil itu mahu mengubah nasib diri mereka. Tentulah tidak sampai hati melihatnya dan sekadar memberikannya wang 1 Rupee sebagai bayaran kepada segelas air sejuk. Apalah ertinya wang 50 Rupee untuk digantikan dengan kegigihan anak sekecil itu mencari sesuap nasi untuk menyara hidupnya sendiri. Bayangkan pula gaji yang kita terima setiap bulan. Tentulah jauh lagi besar dengan apa yang diterima oleh anak-anak kecil itu. Ini baru episod ketiga, dan apa pula lagi visual sedih yang akan dipaparkan oleh Ziarah. Kesan perang tidak mengenal bangsa, umur dan agama. Perang akan memusnahkan segala-galanya. Walaupun ianya hanyalah monumen memperingati tokoh-tokoh negara Afghanistan itu sendiri. Bagaimana pula rasanya jika peperangan itu berpindah ke Malaysia dan derita yang dipaparkan dalam ziarah adalah derita kita. Derita bangsa kita. Derita keluarga kita. Derita anak kita. Derita isteri kita. Derita ibu-bapa kita. Bagaimanakah rasanya ? Airmata kita hanya untuk Akademi Fantasia. Debat kita hanya untuk artis yang kita puja. Wang kita ke mana pula ?

Ejen 016

Image Hosted by ImageShack.us

Dalam bulan puasa pun mereka masih bekerja. Sempat pula mereka sms untuk mendapatkan fadilat ramadhan atau yang lebih betul ialah fadilat sembahyang terawih. Kalau nak tahu lebih lanjut tentang fadilat sembahyang terawih, bolehlah tekan Butang Merah di RIA. Penat saya cut & paste dari satu forum kalau ia tidak dibaca oleh pengguna Astro atau penonton RIA. Oh ya ! RIA sudah ada tagline baru untuk sambutan raya tahun ini. Jika sebelum ini kita pernah dihidangkan dengan Raikan Yang Lama, Riakan Yang Baru dan beberapa tahun yang lepas Ada RIA, Ada Raya. Tahun ini apa agaknya tagline baru tersebut. Tunggu saya dapat pelepasan untuk blog dulu ya untuk umumkan. Takut juga tersalah umum nanti.

Sementara menantikan Tore yang bermalam di sebuah hotel paling mahal, Ejen 016 dapat peluang untuk tidur dalam kereta dengan Ejen Alia. Kata Ejen 016 "nak adjust lah tuh". Kalau tak adjust pun, Ejen Alia memang dah suka dengan Ejen 016. Bila lah agaknya meteor tersebut akan dapat dijumpai oleh Ejen 016. Lama betul ejen 016 dan kuncu-kuncunya bertugas. Dari episod pertama tak jumpa-jumpa lagi. Episod malam tadi tiada cameo yang muncul macam episod-episod yang sebelumnya.

Apa yang saya perasan setelah beberapa episod, apabila setelah tamat setiap episod akan ada satu segmen mempromosikan produk DiGi. Satu usaha pengiklanan yang bagus, tapi sayangnya sarikata yang terpapar adalah sarikata awal siri tersebut. Yang ternyata salah dan tidak selari dengan apa yang diucapkan oleh para pelakonnya. Kesilapan sarikata ini perlu diperbaiki.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger