Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 28 September 2006

Ziarah
Episod 4 (Afghanistan)

Image Hosted by ImageShack.us

Bamiyan, wilayah penuh kontroversi. Lima tahun lalu, Taliban telah memusnahkan 2 patung Buddha gergasi di wilayah yang majoritinya adalah penduduk Hazara.

Beribu ribu penduduk Bamiyan yang berasal dari etnik Hazara dibunuh tanpa belas kasihan oleh Taliban.

Akibatnya, lembah yang diiktiraf antara paling subur di dunia ini mengalami kemusnahan teruk dan kini sangat tersorok dari kemodenan.

Walaupun kurang serba serbinya, Bamiyan masih menjadi destinasi pelancongan yang sangat digemari terutamanya oleh pencinta sejarah.

Ketika berkunjung ke tapak patung Buddha gergasi kerja-kerja pemuliharaan semula sedang giat dijalankan dengan bantuan dari kerajaan Itali, Jepun dan Thailand.

Selain tapak Buddha, Bamiyan juga turut terkenal kerana keindahan alam semulajadinya yang tidak terusik.

Himpunan gunung ganang yang indah dan air sungai yang jernih membuatkan pengunjungnya terasa leka dalam dunia tersendiri.

Nota sultanmuzaffar : Akan dikemaskinikan setelah menonton siaran ulangan jam 12 tengah malam. Kita tidak perlu bercerita tentang Afghanistan hari ini. Kita bercerita tentang kanak-kanak Afghanistan yang tercengang-cengang apabila melihat ada orang asing yang menjejakkan kaki ke bumi mereka. Di Afghanistan, kanak-kanak berperang dengan trauma perang. Di Malaysia, kanak-kanak bersemangat besar mahu berperang. Perang gaya mereka ialah perang kreativiti mencipta meriam buluh. Lebih-lebih lagi menjelang bulan Ramadhan dan Syawal. Sudah ada kes kreativiti meriam buluh yang telah dilaporkan media. Itulah cara kanak-kanak Melayu melunaskan niat mereka untuk berperang. Biar nyawa terkorban, asalkan kreativiti mereka berjaya ditonjolkan. Lepas seorang demi seorang tumbang di medan kreativiti. Seperti tahun tahun yang sebelum ini, ada juga nyawa yang terkorban. Tetapi mereka puas kerana dapat juga pengalaman berperang. Itulah anak Melayu yang gemar menggunakan kreativiti mereka di jalan yang salah. Entah berapa banyak lagi nyawa yang akan melayang angkara perang berlumba kreativiti tahun ini. Ada lagi satu perang cara Melayu. Ia hanya akan berlaku menjelang malam-malam terakhir Ramadhan sebelum menyambut Syawal. Perang apa ? Esok-esok saya sambung.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger