Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 29 September 2006

Ziarah
Episod 5 (Afghanistan)

Image Hosted by ImageShack.us

Episod ini memaparkan pengembaraan pulang ke Kabul.

Di sepanjang jalan, Ziarah mengumpul cerita untuk menjadi tatapan bersama.

Ketika berada di pinggiran bandar Kabul, hos Ziarah Dang Suria dan Wan Kamarudin sempat dipelawa untuk turut sama menuai gandum.

Ziarah turut menyelami nasib petani antara golongan terpinggir yang merasakan keperitan hidup di zaman pemerintahan Taliban.

Tinggalan kereta kebal era peperangan Russia dan juga bangunan runtuh di sepanjang jalan yang dibom turut menjadi perhatian Ziarah sepanjang perjalanan pulang.

Ziarah turut singgah makan tengahari bersama dengan penduduk kampung di Sheikh Khali yang majoritinya penduduk Hazara yang jarang menerima kunjungan dari orang luar apatah lagi orang asing.

Dan untuk minum petang, krew Ziarah sempat meluangkan sedikit waktu bersama sama dengan sekumpulan askar Afghanistan di pos tentera di Duwane Lulanj.

Perjalanan pulang ke Kabul diisi dengan perhentian demi perhentian yang ternyata memberi banyak ruang untuk kita mengenali saudara Islam di Afghanistan.

nota sultanmuzaffar : Benar, saya akui apa yang dipaparkan dalam Ziarah lebih bersifat catatan pengembaraan. Ianya berlaku secara spontan apabila terjumpa sesuatu yang menarik dan kemudiannya dirakamkan untuk penonton. Sebenarnya saya lebih tertarik dengan salah satu komen dalam entri sebelum ini yang menyatakan Ziarah hanyalah satu catatan cinta Wan Kamarudin dan Dang Suria. Ada juga rakyat Malaysia yang mahu menjalinkan cinta mereka dengan pergi menggadai nyawa ke Afghanistan. Saya ingatkan orang sekadar merealisasikan cinta mereka di Hawaii, dan Afghanistan merupakan destinasi cinta yang terbaru untuk pasangan yang sedang bercinta. Episod hari ini lebih bersifat santai dan merupakan jalan-jalan makan epal. Tapi pengalaman makan epal mana pernah anda lalui melainkan pergi ke negara-negara sepertinya. Jika minggu lepas hari Jumaat saya melakukan satu projek baik punya, esok pula saya ada satu lagi projek baik punya. Untuk kawan-kawan, apa salahnya...

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger