Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 29 August 2007

Badak Sumbu Sumatra Kian Pupus
Sebuah Projek Alam Sekitar oleh HONDA

Dewasa ini kita saling merayakan
Kejayaan yang akhirnya membinasakan
Apalah gunanya kematangan fikiran
Bila di jiwa kita masih lagi muda dan
mentah
Ku lihat hijau

Bumiku yang kian pudar
Siapa yang melihat
Di kala kita tersedar
Mungkinkah terlewat

Lirik lagu Hijau oleh Zainal Abidin

Kini kita sedang merayakan pelbagai kemajuan yang sedikit sebanyak telah memusnahkan warisan yang kita ada. Sedikit demi sedikit warisan yang terlalu berharga yang kita ada semakin jauh pergi meninggalkan kita.

Sejajar dengan kempen yang telah dilakukan oleh Honda untuk mengawal kepupusan yang sedang dialami oleh badak sumbu Sumatra, saya mengambil langkah untuk mempromosikan kempen yang begitu mulia yang telah diilhamkan oleh Honda, sebuah pengeluar kereta yang sama sekali tidak berkait dengan kehidupan dan alam sekitar.

Berganding dengan WWF-Malaysia, Honda mengambil langkah positif serta inisiatif sendiri untuk memberikan komitmen kepada projek yang akan memakan masa selama 5 tahun untuk menyelamatkan Badak Sumbu Sumatra yang kini semakin berhadapan dengan ancaman kepupusan. Honda Malaysia telah bermurah hati menghulurkan sumbangan sebanyak RM5 juta kepada WWF-Malaysia untuk membolehkan WWF-Malaysia berfungsi sebagai badan yang mampu mengawal ancaman kepupusan tersebut. Projek ini juga mensasarkan peningkatan kesedaran dan juga mendidik generasi masa hadapan dan juga rakyat Malaysia kepada persekitaran dan pemuliharaan hidupan liar melalui pelbagai aktiviti yang telah dirancang.

Badak sumbu Sumatra merupakan salah satu spesies badak sumbu yang boleh didapati di Malaysia dan oleh sebab itu ia boleh dianggap sebagai salah satu warisan Malaysia. Tahap kepupusan hidupan liar istimewa ini sesuatu yang amat membimbangkan. Justeru itu, Honda mengorak langkah memulakannya.

Kesedaran terhadap alam sekitar dan hidupan liar perlu dipupuk ke dalam masyarakat Malaysia dan harus dimulakan di peringkat persekolahan. Generasi muda perlu dididik untuk menghargainya.

Pelbagai program dan projek telah dilaksanakan oleh Honda sejak ia dilancarkan pada Januari 2006. Antaranya Honda turut melaksanakan program di empat buah sekolah rendah di sekitar Lembah Klang pada bulan Januari dan Februari tahun 2007. Sementara pada bulan April tahun 2007, pihak WWF-Malaysia telah berjaya membuat rakaman pertama badak sumbu dalam bentuk filem video.

Kini Honda terus mengorak langkah dengan melaksanakan beberapa program yang melibatkan penglibatan lapan buah sekolah rendah di sekitar Lembah Klang untuk bulan Ogos dan September tahun ini. Tidak berhenti setakat itu, pada bulan Januari 2008, Honda akan terus bekerjasama dengan empat buah sekolah rendah di sekitar Johor Baru dan seterusnya di Pulau Pinang.

Honda’s ‘Challenging Spirit’ merupakan matlamat utama Honda untuk mencapai sesuatu matlamat yang di luar jangkaan. Projek “Honda’s Rhino Rescue” merupakan salah satu daripada yang telah dirancang untuk generasi muda Malaysia.

Apa sumbangan anda kepada negara ? Tidak terhad kepada pembangunan negara, pemuliharaan hidupan liar juga merupakan salah satu daripada sumbangan anda kepada negara.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger