Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

American Idol Season 7 vs Akademi Fantasia Musim 6

Entri oleh sultanmuzaffar 15 February 2008


Setiap kali tiba musim American Idol sejak 6 tahun yang lalu saya tidak begitu mengendahkannya. Kalau ada pun menonton hanya sekadar menonton. Nampaknya musim ini begitu berbeza sekali. Sekali-sekala menonton episod Audition tetapi apabila tiba di Hollywood Week, persepsi saya terhadapnya nyata berbeza. Saya tertarik dengan drama yang dipersembahkan. Adakalanya terfikir kenapa drama sebegitu seakan hilang pada Akademi Fantasia.

Fenomena penonton terhadap program itu sungguh luar biasa. Walaupun diberitakan rating program tersebut jatuh pada musim ini, itu bukan satu penghalang untuk tenaga produksinya untuk terus mempersembahkan yang terbaik. American Idol sama seperti Akademi Fantasia berada dalam kelompok yang sama di Malaysia. Program realiti itu adalah satu produk dan setiap produk akan melalui kitaran produk yang sama. Jenama itu melalui proses yang sama. Lama-kelamaan penonton sudah seakan menjangkakan apa yang akan berlaku.

Semuanya terletak di tangan produksi untuk mencorakkan sesuatu yang baru kepada program tersebut. Musim ini saya melihat peserta Top 24 American Idol bagus-bagus belaka. Pada pandangan saya David Archuleta ada auranya yang tersendiri. Sekaligus menarik minat saya untuk terus menonton.

Begitu juga pada Amanda Overmeyer, penyanyi rock yang sungguh luar biasa. Saya mahu melihat bagaimana program ini mencorakkan bakat Colton David Berry dan David Archuleta. Bagaimana kematangan Luke Menard dan Michael Johns melalui persaingan dalam program ini dan apa pula yang bakal berlaku seterusnya.

Mungkin juga mahu melihat bagaimana penonton terus menerima kehadiran Ryan Seacrest tanpa jemu selama 7 musim berturut-turut sedangkan Akademi Fantasia harus berdepan dengan cabaran menerima "orang baru" mengemudi program tersebut.

Berkemampuankah Akademi Fantasia musim 6 mendapat peserta sebaik ini setelah had umur dinaikkan hingga 45 tahun ? Peserta memainkan peranan yang utama untuk menarik minat penonton selain elemen-elemen lain dalam program tersebut. Tidak dinafikan ada juga yang menonton kerana Pengetuanya iaitu maestro yang tidak perlu diperkenalkan lagi, Ramli MS. Umum sudah tahu bagaimana Ramli MS bekerja dan umum juga mahu melihat sejauh mana 100% komitmen yang akan beliau praktikkan pada musim ini.

Saya akan pastikan menonton setiap Showcase American Idol Season 7 ini. Lebih menarik jika persembahan mereka termasuk dalam feed berita antarabangsa untuk dimuatkan ke dalam Gala TV di Astro AWANI setiap minggu.

Percaya atau tidak ?

Sebuah episod khas, Fail Sulit AF Istimewa akan disiarkan secara langsung pada hari Selasa, 19 Februari ini jam 5.30 petang. Debaran semakin terasa. Mungkinkah pilihan anda terpilih ?

Segalanya akan dibongkar tidak lama lagi...

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger