Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Sepi - Gabung Jalin Tiga Cerita, Satu Destinasi

Entri oleh sultanmuzaffar 28 June 2008

Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us

Image Hosted by ImageShack.us

Filem Sepi ternyata berbeza dari filem Cinta. Jangan dibandingkan antara dua buah filem tersebut walaupun ianya garapan dari pengarah yang sama iaitu Khabir Bhatia dan ceritanya ditulis oleh Mira Mustaffa. Saya lihat kekuatan Sepi apabila setiap satu dari tiga kisah yang ada diberikan keadilan yang sewajarnya. Setiap satu cerita berdiri dengan kukuh dan satu tragedi menemukan ketiga-tiga kisah tersebut. Itu kelainan paling utama dalam Sepi.

Kekuatan visual diberikan perhatian paling utama sekali lagi. Garapan dan pemaparan visual dalam Sepi dilihat setaraf dengan filem Cinta. Setiap visual ada cerita yang mahu dibawakan. Mira Mustaffa selaku penulis tampil bergaya sekali lagi dengan idea menggabungjalinkan tiga cerita bertemu dalam satu destinasi.

Kata Mira, jika kita tidak merasai kehilangan, kita tidak akan menghargai cinta. Benar kata beliau. Kita hanya akan menghargai sesuatu yang pernah kita miliki apabila kita telah kehilangannya. Sepi diperkuatkan lagi dengan lagu-lagu latar yang kena dengan setiap adegan. Paling mengesankan tentulah melodi Vocalizing dendang Gita Gutawa. Melodi lagu tersebut menghantui minda. Lagu Diddy yang bertajuk Hilang juga dimuatkan dalam album runut bunyi filem Sepi. Jika dihayati lirik lagu Hilang, memang menakutkan. Kehilangan itulah yang paling ditakuti.

Saya akan kemaskini ulasan filem Sepi secepat mungkin. InsyaAllah. Filem Sepi kini sedang ditayangkan di pawagam seluruh Malaysia.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger