Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

Makan Malam Bersama 25 Blogger Pilihan Malaysia Airlines

Entri oleh sultanmuzaffar 18 January 2009

Saya mohon maaf kerana gagal untuk mengemaskinikan blog ini sekerap yang mungkin. Sememangnya benar prioriti manusia itu kerap berubah dan ini adalah salah satu contoh. Jika punya masa terluang, saya akan cuba mengubah prioriti tersebut.

Sabtu lepas saya bersama beberapa blogger telah dijemput oleh Malaysia Airlines untuk satu majlis makan malam sempena Tahun Baru Cina. Antara yang saya kenal dan masih ingat blogger-blogger itu seperti RedMummy, KYSpeaks, Suanie, KK, Kenny Sia, SixthSeal, NicoleKiss, YapThomas dan beberapa lagi.

Untuk RedMummy, KYSpeaks, Suanie dan KK tentunya majlis seperti itu menjadi reunion kerana kami sama-sama ke Singapura tahun lepas dan berjaya menggondol tempat kedua….walaupun sebenarnya ada dua pasukan sahaja yang bertanding iaitu Malaysia dan Singapura.

Pertemuan dengan Malaysia Airlines dan blogger itu sebenarnya diaturkan oleh agensi perhubungan awam yang dilantik oleh MAS. Sudah banyak kali pertemuan itu diaturkan oleh agensi dengan saya, tetapi banyak kali juga ia tertangguh kerana kesibukan saya, kesesakan jalanraya dan pelbagai alasan lagi.

Akhirnya hari Sabtu lepas saya dapat bertemu dengan MAS dan agensi bersama-sama blogger lain yang terpilih. Malam itu juga merupakan kali pertama saya merasa loh-sang sejenis makanan tradisi yang selalunya disiapkan sempena Tahun Baru Cina. Boleh tahan sedap rasanya. Lebih kurang macam kerabu mangga. Manis-manis masin.

Bercakap mengenai pertemuan pertama kali, pertemuan malam itu juga merupakan pertama kalinya saya bertemu dengan Kenny Sia, salah seorang blogger yang paling popular di Malaysia. Rajin juga saya membaca blognya tetapi itulah kali pertama saya bertemu dengannya. Begitu juga dengan SitxhSeal yang blognya pernah saya layari sejak tahun 2002-2003. Kandungan dalam blognya dulu agak kontroversi dan saya sempat berbual dengannya mengenai perkara tersebut.

Mereka ini merupakan generasi Petaling Street Project. Sebelum wujudnya teknologi feed, PPS merupakan pusat sehenti untuk mendapatkan kandungan blog yang dikemaskini dengan menggunakan kaedah manual. Saya tidak pasti apa yang telah terjadi kepada PPS sejak teknologi RSS menguasai blog dan berita sekarang. PPS merupakan antara kelompok awal blogger selain GengJurnal.

Berbalik semula kepada pertemuan dengan MAS. Semua orang tahu MAS merupakan syarikat korporat yang mengendalikan perkhidmatan penerbangan. Tentunya kerjasama di antara blogger dan sebuah syarikat korporat dapat dinilai sebagai satu anjakan paradigma yang membuktikan blogger turut memainkan peranan selain memudahkan urusan promosi selain memperkenalkan syarikat korporat kepada pelanggan mereka.

Butir-butir pertemuan masih tidak dapat saya sertakan di sini kecuali saya melihat usaha ini sebagai satu usaha yang patut diteruskan oleh syarikat korporat yang lain. Inilah masanya untuk mempergunakan blogger secara maksima. Astro telah mengorak langkah seawal tahun 2004 dengan mempergunakan blogger secara maksima. :)

Ia merupakan satu permulaan yang cerah untuk tahun 2009. InsyaAllah.

5 komen

  1. wahhh bestnyer!!!

     
  2. budaini Says:
  3. makan-makan... fuh...

     
  4. kay Says:
  5. Rasanya...sedap...manis2 masin...

     
  6. satu pengalaman yg ckup bgus =)

     
  7. whatoeat Says:
  8. guud.they choose u based on what criteria

     
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger