Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

ISTANA BUDAYA 10 TAHUN

Entri oleh sultanmuzaffar 15 September 2009

ANCHOR

Menerajui seni pementasan di Malaysia, hari ini Istana Budaya menyambut ulang tahunnya yang ke sepuluh.

Berkat harapan warga seni Malaysia sejak tahun 1971, maka tersergam indah kompleks Istana Budaya yang mula dibangunkan pada tahun 1995.

VT

Dengan kos pembiayaan sebanyak RM210 juta, Istana Budaya yang mempunyai keluasan 5.44 hektar serta keluasan lantai 21 ribu meter persegi, dibanggakan sebagai panggung pertama di Asia yang memiliki mekanisme pentas tercanggih untuk pementasan teater.

Majlis perasmian disempurnakan oleh Perdana Menteri Malaysia ke empat, Tun Dr. Mahathir Mohamed pada 15 September 1999 dalam satu majlis penuh gilang gemilang istiadat Kesultanan Melayu.

Selesai majlis perasmian, Perdana Menteri bersama tetamu kehormat turut menyaksikan pementasan teater Keris Sang Puteri.

Teater arahan Datuk Rahim Razali dipilih sebagai teater "Buka Panggung" pentas berprestij itu.

Setakat ini, pelbagai produksi telah dipentaskan seperti Puteri Gunung Ledang The Musical, Konsert Eksklusif Satu Datuk Siti Nurhaliza, Konsert Alam M.Nasir, Teater Ronggeng Rokiah dan banyak lagi.

Ini tidak termasuk produksi antarabbangsa seperti Mamma Mia, Chang & Eng, Fame dan Cats.

Terletak berhampiran Tasik Titiwangsa di Jalan Tun Razak, kini bangunan bercirikan budaya Melayu itu menjadi tarikan utama penggiat seni pentas tempatan dan antarabangsa.

END

Nota : Pelbagai jenis pementasan dan persembahan telah saya saksikan bermula dengan Keris Sang Puteri di hari pertama pembukaannya kepada penonton, beberapa hari sebelum ia dirasmikan.

Antara teater yang paling saya ingati dan telah tonton beberapa kali ialah Ronggeng Rokiah, Siti Zubaidah, Puteri Gunung Ledang The Musical dan P.Ramlee The Musical. Produksi tersebut merupakan antara produksi yang mampu menggerakkan saya untuk bertandang ke Istana Budaya lebih daripada sekali. PGL The Musical dan P.Ramlee The Musical antara yang banyak sekali saya tonton. Selain menjadi penonton, saya terlibat dalam produksi tersebut sebagai Webmaster. Itu cerita dulu.

Banyak juga pementasan yang saya ingati seperti Cats, Fame, Saturday Night Fever dan Mamma Mia yang bersifat antarabangsa produksinya. Selain kagum dengan mutu produksi banyak yang boleh dipelajari daripada cara kerja produksi tersebut selain menggunapakai teknik yang mereka guna.

Saya tidak ketinggalan menyaksikan The Merchant Of Bollywood, Opera Turandot, Siti Di Alam Fantasi, Tun Perak, Cindai, Member Of The Club, Mohram, Gema Zafana, Roshomon, Alang Rentak Seribu, Konsert Geeta Gangsa, Lantai T.Pinkie dan banyak lagi.

Akan menyusul Oktober ini ialah pementasan Teater Gamat dan Cuci The Musical.
Syabas Istana Budaya.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger