Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.

RoomAtlas Wilayah Persekutuan

Entri oleh sultanmuzaffar 26 January 2010

Untuk kemudahan pelancong asing yang ingin melancong ke Malaysia, saya menyarakan kepada mereka untuk melayari laman web RoomAtlas yang menyediakan senarai hotel yang terdapat di seluruh dunia termasuk di Malaysia.


Jika anda melayari www.roomatlas.com, di skrin anda akan terpapar ruang untuk carian bandar. Saya menaip Kuala Lumpur dan kini di hadapan saya terpapar senarai hotel berserta lokasi kedudukannya di dalam peta Kuala Lumpur. Saya mengecilkan skop entri blog saya kali ini hanya untuk Wilayah Persekutuan.

Ia amat memudahkan saya kerana saya boleh untuk memilih sama ada untuk tinggal di dalam bandaraya atau pun di pinggir bandaraya. Di atas skrin itu juga terpapar secara jelas pilihan harga hotel-hotel tersebut. Tanpa perlu melayari laman web hotel tersebut satu persatu, saya sudah mendapat hampir kesemua maklumat yang diingini di atas satu skrin.

Skala harga hotel ditandakan dengan empat warna berbeza iaitu harga istimewa/khas, kurang dari USD75, USD75-USD150 dan lebih USD150 semalam.


Melalui carian roomatlas, saya mendapat tahu yang harga hotel paling mahal ialah Mandarin Oriental Kuala Lumpur yang berharga USD191 semalam. Dari situ, pelancong yang berhajat untuk menginap di hotel tersebut boleh membuat tempahan secara online.

Dari maklumat yang tertera menunjukkan hotel tersebut merupakan hotel bertaraf lima bintang. Pelancong boleh memilih tarikh untuk mendaftar masuk dan pilihan tarikh untuk mendaftar keluar.


Aplikasi laman web ini amat memudahkan pelancong terutamanya pelancong asing untuk berurusan dengan pengusaha hotel di Wilayah Persekutuan. Bukan sekadar Kuala Lumpur, malah untuk Putrajaya juga terpapar beberapa hotel yang terdapat di sana. Walaupun pilihannya masih tidak banyak, ia cukup memadai.

Cadangan saya agar diperbanyakkan lagi pilihan hotel di dalam aplikasi laman web tersebut. Buat masa kini, masih lagi sedikit berbanding bilangan sebenar hotel yang terdapat di Kuala Lumpur. Ia bukan saja memudahkan malah menjimatkan masa. Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar bersama Kementerian Pelancongan harus memainkan langkah proaktif menyarankan cadangan tersebut kepada setiap hotel di Kuala Lumpur khususnya dan Malaysia amnya untuk menyenaraikan hotel mereka dalam aplikasi laman web tersebut.


Sebenarnya saya menggunakan aplikasi laman web ini untuk menempah hotel penginapan saya di Dubai bulan Februari depan. Ia amat menyenangkan saya kerana setiap urusan dilakukan secara online. Ada banyak pilihan untuk saya pilih di Dubai dan Abu Dhabi. Sewajarnya ia menjadi ikutan yang baik untuk Malaysia.

Arus perubahan teknologi internet memudahkan urusan percutian anda ke Malaysia.

blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger