Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 01 April 2003

Aku memang sudah menghafal dialog aku, tetapi menghafal dialog sendiri tidak cukup. Dalam teater sebenarnya kita perlu juga menghafal dialog orang lain terutamanya dialog dengan orang yang kita berinteraksi. Sebagai cue untuk kita. Pengarah menegur saya kerana masih tidak memahami keseluruhan skrip dan jalan cerita. Aku berjanji pada diri aku mahu membaca skrip 20 kali hari ini dan esok. Aku mahu baca sampai faham.

Semalam diadakan character building untuk babak 1,2 dan 7. Aku terlibat untuk Babak 2 dan 7. Babak 2 ada scene bercumbuan dengan Leha. Pengarah tanya sama Leha mempunyai masalah untuk memegang tangan lelaki. Aku tiada masalah. Banyak aksi lakonan yang boleh dibentuk dan diimprovisasikan untuk mencantikkan adegan ini. Antaranya:-

Sewaktu dialog "Awak masih budak lagi", Leman tersipu-sipu malu lalu memalingkan mukanya ke kiri. Leha memegang pipi Leman agar memandangnya. Tetapi Leman memalingkan mukanya ke kanan pula.

Setibanya di tingkat atas rumah,

1. Leha boleh cuba memeluk Leha.
2. Leha cuba untuk membuka tali pinggang seluar Leman.
3. Leman akan cepat-cepat menghalang tindakan Leha yang ingin meleraikan tali pinggang seluar Leman.
4. Leman resah dan agak panik.
5. Leha cuba menenangkan perasaan Leman dan merangkul leher Leman
6. Tangan Leha turun membuka butang baju Leman
7. Leha menarik baju Leman untuk membawa muka Leman ke mukanya.
8. Leha duduk perlahan-lahan sambil menarik Leman ke arahnya.
9. Leman baring di sisi Leha.
10. Lampu gelap.

Aku secara terus terang sukakan scene ni. Aku mahu jadikan scene ini cantik dan diingati sampai bila-bila.

Babak 7 memerlukan penghayatan yang kuat. Monolog panjang oleh Leman benar-benar menyiksakan. Aku perlu seakan-akan menaip, bangun berfikir, resah, gelabah, kelihatan happy dan duduk semula menaip. Memang sukar, aku akuinya. Di Babak ini jugalah aku perlu berhadapan dengan Sarjan Yamazaki dan berbahasa Jepun. Dan di Babak inilah aku perlu membuka seluar aku.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger