Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 16 July 2003

Diari Akademi
Akademi Fantasia Hari Kedua Minggu Keenam

Kelas Tarian
Saya amat kagum dengan kebolehan mereka menari. Sudah menampakkan kemajuan. Siapa yang kaki disko pun sudah boleh dikesan semalam. Mereka diminta untuk buat style koreografer sendiri. Masing-masing cuba untuk menonjolkan diri. Saya paling tertarik dengan kelembutan tubuh Cikgu Linda Jasmine. Bila beliau menari saya dapat rasakan yang beliau memang enjoy menari dan feel tersebut datang dari dalam diri beliau. Setiap minggu Liza sudah menampakkan perubahan yang ketara. Sikap ingin belajar beliau wajar saya puji. Mereka belajar teknik pusing semalam. Nija memerlukan koreograf yang menarik minggu ini. Lagu Fatalistik memerlukan beliau menari. Sekali lagi saya tertarik dengan koreograf Linda Jasmine. Walaupun Nija kelihatan agak kekok kerana masih tidak menghafal koreografnya tetapi beliau berusaha bersungguh-sungguh untuk memperbaikinya.

Vince dan Khai sakit
Sewaktu kelas Tarian berlangsung, Khai dan Vince tidak kelihatan. Mereka dihantar untuk bertemu dengan Doktor kerana tidak berapa sihat. Di akhir ucapan depan kamera, Vince meminta penonton mengundi mereka. Tolong undi mereka kerana bakal mereka bukan kerana sakit.

Alat mainan untuk Nemo
Nemo kucing comel ini mendapat hadiah dari Azza.

Kelas Vokal Siti Hajar
Liza yang menyanyikan lagu Bagaikan Puteri kelihatan agak selesa dengan lagu tersebut. Cikgu Siti Hajar mencadangkan agar tone ditinggikan satu key agar Liza dapat membuat sedikit improvisasi terhadap lagu tersebut. Nana pula sibuk menyibukkan diri bersama pelajar lain yang mana sepatutnya menggunakan masa yang ada untuk mempelajari lagu beliau sendiri. Sewajarnya bila kita sedar diri yang diri kita tidak bagus, kita memperbanyakkan latihan. Inilah yang berlaku bila kita tidak sedar diri. Saya amat mengharapkan Nana lebih mempelajari lagu beliau sendiri dari sibuk menjadi backing vocal untuk pelajar lain. Nana mungkin mahu tumpuan kamera, agaknya.
Azizi tidak menghadapi banyak masalah membawakan lagu Seribu Impian kecuali beberapa teknik pernafasan yang perlu diambil berat oleh beliau. Rosma juga memerlukan sedikit sahaja pertolongan untuk mempersembahkan lagu Sinaran. Tidak banyak perkara baru yang diajar oleh Cikgu Siti Hajar untuk beliau semalam kerana sudah hampir baik. Sewaktu Khai mengambil tempat untuk mendendangkan lagunya, semua pelajar berkumpul untuk memberikan semangat untuknya. Beliau membawakan lagu Inggeris minggu ini. Berkumpul memberi semangat memang wajar dipuji bukannya berkumpul untuk menjadi backing vocal semata-mata mahu mendapat tumpuan kamera.
Sahri juga tidak mempunyai banyak masalah kecuali stamina untuk membawakan lagu rancak ini. Di satu sudut Liza dan Vince kelihatan sedang sibuk berlatih lagu masing-masing.
Tiba giliran Nana membawakan lagu Hapuslah Air Matamu, Cikgu Siti Hajar pula yang lebih mendominasi lirik sehingga tenggelam suara Nana. Beliau mencadangkan agar tone diturunkan supaya di bahagian korus Nana boleh melalukan beberapa improvisasi. Vince tiada masalah langsung membawakan lagu ini kecuali lagu ini antara lagu yang baru beliau dengar. Suara beliau kedengaran agak flat berkemungkinan saya membandingkan suaranya dengan suara Hazami.

Nasihat yang paling berguna semalam ialah daripada Cikgu Siti Hajar yang meminta pelajar menggunakan musical instinct yang ada dalam diri masing-masing. Apabila kita belajar muzik dan mendengar lagu sahaja, kita sudah mampu untuk membuat penilaian terhadap lagu berkenaan. Bagaimana melodinya dan arah muzik lagu tersebut. Ada sesetengah orang yang hanya belajar melalui hati, mereka ini tidak tahu apa itu note dan lain-lain perkara berkenaan muzik juga mampu untuk mengetahui arah lagu tersebut. Satu kelebihan ialah kita jangan terikat dengan lagu tersebut, buat dengan cara tersendiri dan jangan terlalu terikut dengan lenggok penyanyi asal lagu tersebut. Itulah masalah yang Rosma sangat-sangat takuti sewaktu membawakan lagu Tingting dan akhirnya berjaya mengharunginya. Tetapi tidak bagi Nana yang masih cuba untuk menjadi Misha Omar dan setelah gagal beliau menangis di atas pentas.

Kad untuk Burn
Nana dan rakan-rakan perempuan mencuri tumpuan kamera sekali lagi dengan berusaha menyiapkan sekeping kad untuk dihadiahkan kepada Burn sebagai tanda persahabatan mereka.

Surat Sahri
Sahri menerima sepucuk surat dari majikannya dan memberitahu yang cutinya telah dilanjutkan sehingga 15 Ogos. Mereka di pejabat berharap agar Sahri berjaya sehingga ke Top 5 untuk bertanding di Konsert Akhir Akademi Fantasia. Sebagai kawan yang paling “rapat” dengan Sahri sebelum ini, Nana membantu beliau membetulkan pembesar suara di baju Sahri. Nana jelas kehilangan Burn lalu secara tiba-tiba cuba merapatkan dirinya dengan semua pelajar.

1 Responses to

  1. Anonymous Says:
  2. welcome to the wow power leveling, cheap service site,WoW Gold buy cheap wow gold,wow gold,world of warcraft buy wow power leveling
    ow gold

     
Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger