Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 26 July 2003

Diari Akademi
Akademi Fantasia Hari Kelima Minggu Ketujuh

Nemo
Nemo Seekor Kucing Yang Terlampau
Dari hari ke sehari kucing ini semakin comel dan semakin menghiburkan. Nemo tiada kawan lain selain para pelajar yang ada di Akademi. Apabila melihat bayang-bayangnya di cermin disangkanya ada kucing lain. Kasihan Nemo.

Khai
Kenali Diri ?
Kenapa baru sekarang ? Agak memelikkan bila sessi memperkenalkan diri ini dilakukan baru sekarang. Kenapa agaknya ? Masing-masing menceritakan apa yang telah mereka lakukan sebelum menyertai Akademi Fantasia. Dari biodata tidak banyak yang dapat pengundi ketahui selain daripada mereka sendiri memperkenalkan diri. Secara keseluruhan kebanyakan mereka tidak mempunyai taraf pendidikan yang boleh dibanggakan. Minat mereka lebih ke arah seni. Vince masih belum menyelesaikan pengajian ijazahnya. Yang telah selesai pengajiannya hanya Adi dan Atie yang masing-masing telah menamatkan pengajiannya dari UPM dan UITM. Khai telah 6 tahun bekerja sebagai Kerani di sebuah Bank dan ini menunjukkan yang beliau telah bekerja di situ setelah tamat SPM. Nana mengambil Diploma in Business IT dan secara sambilan menyanyi di sebuah private club di Muar. Azizi menyanyi bersama band di Kuantan. Liza menjawat jawatan Penari Pejabat Kebudayaan dan Perlancongan Negeri Kedah selama 2 tahun. Nija tidak pula buat apa melainkan duduk di rumah. Sudah mendaftar di Cosmopoint dalam bidang Graphics Designer tetapi masih tak masuk-masuk dan Sahri bekerja di sebuah Makmal Kimia.

Khai
Kenangan Manis
Kenangan manis bagi diri Vince ialah sewaktu melukis dengan tangan kiri. Mereka bergelak ketawa sehingga ketat perut kata Vince. Sahri pulah sewaktu mendendangkan lagu Tekad apabila pihak pengurusan ASTRO sudi untuk membawa dua anak saudara kembarnya ke atas pentas. Nana sewaktu didandan oleh Vince. Nija tentu tidak dapat melupakan konsert minggu lepas apabila ibu Nija dipelawa naik ke pentas untuk bertemu dengan Nija. Azizi tentu sekali sewaktu dapat bertemu idolanya Anita Sarawak dan sewaktu mendandan rambut Rosma. Liza tentunya tidak dapat melupakan penghujung Konsert 1 apabila namanya diumumkan untuk dikeluarkan dari Akademi. Tetapi diserap semula ke Akademi dan berasa sungguh bertuah dapat kekal sehingga sekarang dan terus belajar di sini. Khai tidak dapat melupakan kenangan bersama guru-guru dan rakan pelajar.

Vince
Komen Tenaga Pengajar
Nana
Jika dinilai dari persembahan Nana semalam, agak mengecewakan. Kawalan suara beliau masih tidak dapat dikawal dengan sempurna. Masih terdapat pitching yang tidak sampai. Suara serak-serak basah Nana kedengaran tidak sesuai membawakan lagu Desa Tercinta. Beliau harus bijak untuk menggunakan rakannya untuk berinteraksi dengan gembira sesuai dengan mood lagu tersebut. Nana perlu bijak menghidupkan suasana pentas seperti yang pernah dilakukan oleh Nora sewaktu menyanyikan lagu ini di Juara Lagu.

Azizi
Azizi sudah mendapat rentak untuk mendendangkan lagu Samba Apa Saja. Showmanship beliau kali ini agak mengejutkan terutama di bahagian akhir.

Liza
Liza
Saya puji vokal Liza untuk lagu ini. Liza dinasihatkan agar tidak terlalu banyak bergerak agar tumpuan penonton terfokus hanya kepada Liza. Saya akui lagu ini lagu killer untuk Liza tetapi Liza semacam telah membuktikan sesuatu semalam. Liza telah banyak berubah ke arah kebaikan. Beliau telah membuktikan yang beliau boleh menari dan malam ini beliau perlu membuktikan yang beliau mempunyai suara untuk menyanyi lagu ini. Penghayatan untuk lagu ini jika mampu menambat hati penonton tentu sekali Liza akan mendapat tepukan segemuruh tepukan yang diterima Sahri.

Liza
Vince
Saya wajar memuji versatiliti Vince membawakan lagu ini. Apa sahaja lagu yang diberikan kepada Vince, beliau akan membawakan dengan gayanya yang tersendiri. Kali ini lagu Samrah Mentari menjadi taruhan Vince. Seperti kata Puan Fatimah, setiap perkataan dalam lagu itu punya makna yang mendalam. Vince seharusnya memperbaiki diction dan pronunciation Bahasa Melayunya. Sewaktu sessi latihan semalam beliau masih belum menghafal lirik lagu tersebut. Masih ada kesilapan.

Sahri
Lagu Sekuntum Mawar Merah Sebuah Puisi versi Sahri kedengaran agak menarik. Lagu tersebut di”R&B”kan oleh Sahri untuk persembahan malam ini. Saya pasti Sahri mampu melakukan kejutan malam ini.

Khai
Khai
Lagu Aladdin versi Khai menuntut beliau beraksi pantas dan tangkas di pentas. Kawalan vokal Khai masih tidak dikawal dengan baik. Adakalanya lirik lagu tersebut tidak kedengaran menyebabkan mesej lagu tersebut tidak sampai kepada penonton. Jika mesej lagu tersebut tidak sampai kepada penonton, mereka akan menganggap segmen lakonan di awal nyanyian sebagai bahan jenaka yang tidak melucukan kerana dari lirik lagulah mesej segmen tersebut baru jelas.

Nija
Nija sakit
Nija tidak berapa sihat semalam dan tidak melakukan latihannya oleh itu saya tidak dapat menilai persembahan yang bakal dipersembahkan oleh Nija untuk malam ini. Saya berharap agar beliau dapat kembali sihat dan memberikan satu persembahan yang terbaik. Beliau dan Liza harus memberikan satu persembahan yang terbaik untuk meyakinkan saya siapakah yang layak untuk satu lagi pilihan tempat ke Konsert Akhir Akademi Fantasia.

Lagu Hindustan
Penyanyi berbahasa Hindi datang untuk membantu mereka dalam koreografi dan lirik lagu untuk persembahan lagu Bole Chundiyan.

Who’s Next ?
Malam ini merupakan malam penentu kepada penonton. Adakah penonton masih memberi keutamaan kepada faktor rupa dari menilai bakat seseorang peserta. Adakah penonton akan tersilap strategi lagi. Jika dinilai dari teori “kemeluatan” penonton, Nana dan Liza bakal tersingkir malam ini. Kedudukan giliran persembahan juga memainkan peranan yang penting jika penonton masih menunggu sehingga menonton persembahan baru mahu mengundi. Perlu diingat, server SMS yang ada belum tentu dapat menampung trafik yang menggila pada saat-saat akhir. Rosma telah menjadi mangsa silap strategi ini. Jangan diulangi lagi. Teruskan mengundi dari sekarang ke talian 32999. Semuanya akan dinilai malam ini. Teruskan mengundi pilihan Top 5 anda. Sebelum itu wajar saya mengucapkan TAHNIAH kepada penonton yang mengundi kerana telah mewarnai Utusan Malaysia keluaran hari ini. Andalah yang telah memberi warna kepada 4 muka hadapan Utusan Malaysia. Tahniah !

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger