Undilah

SULTANMUZAFFAR (26 Februari 2002 - sekarang)

Seorang blogger, pelayar internet, penyelam scuba dan penagih tegar televisyen dan Wii. Melihat seluruh dunia di laman blog menerusi kamera DSLR dan kacamata tebalnya (kadang-kadang kanta lekap).

Mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.
Entri oleh sultanmuzaffar 17 July 2003

Diari Akademi
Akademi Fantasia Hari Ketiga Minggu Keenam

Kelas Tarian bersama Corey
Corey merupakan salah seorang panel sewaktu audition sebelum peserta ke Akademi Fantasia dipilih. Kehadiran beliau adalah sebagai kejutan kepada pelajar dalam Kelas Tarian Linda Jasmine. Saya tertarik dengan koreografi yang dibuat oleh Corey. Corey menasihatkan pelajar agar memberi sepenuh perhatian kepada setiap pergerakan. Apabila perhatian tidak diberikan, maka energy untuk menari kurang dan nampak tidak enjoy apabila menari. Perhatian harus diberikan kepada Liza, seorang pelajar yang bersungguh-sungguh cuba mempelajari setiap gerak tari dengan bersungguh-sungguh. Sudah nampak perubahan yang positif dalam diri beliau. Sepanjang minggu ini saya dapat saksikan Liza bersungguh-sungguh mendapatkan tumpuan kamera. Beliau berada di tengah-tengah sewaktu Kelas Tarian dan bukannya main-main sebaliknya mempelajari pergerakan baru dengan bersungguh-sungguh. Sahri walaupun umum mengetahui yang beliau seorang yang minat menari tetapi posisinya yang berada di sudut hujung menyebabkan penonton tidak dapat melihat tariannya. Vince kelihatan agak kaku mungkin kerana tarian tersebut agak pantas dan dipelajari dalam waktu yang singkat. Berbeza dengan Khai yang menari dengan baik sehingga mendapat pujian Linda Jasmine. Untuk pengetahuan semua, Corey merupakan seorang pelakon, penari dan juru tari yang agak popular di Malaysia. Filem lakonan beliau iaitu Paloh sedang ditayangkan di pawagam-pawagam sekitar Malaysia. Ulasan berkenaan filem Paloh boleh didapati di weblog Nizam Zakaria. Mari kita saksikan beramai-ramai sebuah filem tentang penjajahan Jepun dan kekejaman Bintang Tiga ke atas Malaya.


Lembaga Misteri
Nando’s mencuri tumpuan untuk mempromosikan produk makanan segera mereka. Seharusnya peluang ini diambil oleh semua penaja-penaja besar yang ingin menaja program Akademi Fantasia. Konsert peserta menyaksikan penajaan pakaian yang agak baik untuk para peserta Akademi Fantasia. Kemunculan Maskot rasmi Ayam Nando’s ke Akademi agak melucukan. Ekspresi ketakutan Liza nampak dibuat-buat dan satu strategi terbaik untuk mencuri tumpuan kamera. Yang paling cerdik mencuri lensa kamera tentunya Nemo. Sungguh comel melihatkan Nemo yang ketakutan melihat Maskot Nando’s di Akademi. Ekspresi takut Nemo sangat menjadi dan tidak dibuat-buat. Nasihat saya untuk Nija, sebolehnya beliau tidak membesarkan isu tidak pernah makan Nando’s. Ini akan menyebabkan penonton menjadi muak kerana menggunakan isu yang sama. Kampung sangatkah Nija sehingga tidak pernah makan itu tidak pernah makan ini ? Seingat saya Johor Bahru adalah sebuah bandar yang taraf hidupnya agak tinggi.

Kelas Vokal Adnan Abu Hassan
Liza ini saya nampak bila sessi latihan beliau berjaya membawakan lagu yang diberikan dengan baik. Berbeza sekali persembahannya apabila tiba hari sebenar. Perkara yang sama disedari oleh Adnan Abu Hassan dan Liza sendiri. Masalahnya disini ialah kurang keyakinan diri dan stage-fright mungkin. Saya ada stage-fright dan saya amat memahmi masalah sebegini. Bila berdepan dengan penonton, semuanya hilang, blank. Tangan jadi sejuk. Hendak berdiri pun lutut jadi lemah. Mungkin sebab inilah yang menyebabkan setiap minggu Liza diberikan lagu yang berentak agak rancak untuk membolehkan beliau menari agar suara terketar-ketarnya seperti sewaktu mendendangkan lagu Kesetiaan tidak dapat dikesan oleh penonton. Saya menunggu satu koreografi yang hebat mungkin lebih hebat dari koreografi Farra untuk Liza sewaktu mendendangkan lagu Bagaikan Puteri.

Nana
Apabila beliau menyanyikan lagu Hapuslah Air Matamu dengan menggunakan minus-one adakalanya suara Nana tidak sampai. Adnan Abu Hassan mengambil inisiatif untuk menurunkan tone lagu tersebut dan bermain menggunakan piano dan hasilnya agak baik juga. Nana hanya perlu polish sedikit bahagian penghayatan untuk lagu ini.

Azizi
Teknik pernafasan penting untuk membawakan lagu ini kerana ia berentak agak rancak. Secara kasar kata Adnan, Azizi mungkin tiada masalah membawakan lagu tersebut. Saya juga menantikan persembahan hebat dari Azizi.

Khai
Lagu ujian buat Khai. Saya amat resah ingin menonton persembahannya. Lagu Inggeris satu, bukan lagu rock dua. Benar-benar ujian buat Khai. Nasib baik tidak rancak sangat lagu tersebut dan pronunciation Khai boleh diberi perhatian yang lebih. Khai perlu lebihkan usaha untuk memperbaiki pronunciation lirik lagu tersebut agar maknanya sampai kepada penonton.

Kelas Lakonan
Kelas lakonan kali ini lebih mencabar. Mereka perlu berlakon dan menyanyi untuk persembahan Konsert 6 Sabtu ini. Nana diberi tugas yang agak berat dan jika beliau benar-benar menghayati lagu tersebut, mood penonton akan turut merasai kesedihannya. Mungkinkah akan muncul seorang pelakon profesional untuk mengiringi persembahan Nana ? Kita tunggu Sabtu ini. Begitu juga untuk Vince yang perlu melakonkan sedikit babak percintaan untuk lagu Sonata Musim Salju bersama Liza.


Bunyi Handphone
Dalam perjanjian, pelajar tidak dibenarkan untuk mempunyai apa-apa hubungan dengan dunia luar. Mereka tidak boleh membaca akhbar harian, membuat panggilan telefon dan connected ke Internet (phhheeewww). Satu perancangan bersama Encik Baha telah dibuat untuk meninggalkan handphone beliau di Akademi. Aznil membuat panggilan ke handphone tersebut untuk melihat sama ada pelajar akan menjawab panggilan tersebut. Hasilnya tidak ada seorang pelajar pun yang berani menjawab panggilan telefon tersebut. Vince mencuri tumpuan kamera dengan aksi-aksi comel beliau yang kononnya sudah lupa bagaimana cara menjawab telefon. Untuk menjadi peserta Akademi Fantasia mereka perlu bijak mengatur strategi untuk mengumpan undian penonton. Setakat ini yang saya kira bijak mengatur strategi ialah Nana, Vince, Atie dan Liza. Tahniah !


Cadangan untuk Final Akademi Fantasia
Saya amat menggemari muzik yang dimainkan seca live. Muzik live akan lebih hidup. Lebih-lebih lagi jika menggunakan orkestra. Saya ingin mencadangkan agar Konsert Akhir Akademi Fantasia menggunakan muzik live yang dimainkan oleh Orkestra Simfoni Kebangsaan. Sepatutnya kehebatan bakal penghibur ini diuji dengan menyanyi diiringi muzik live. Persembahan akan menjadi lebih hebat dan hidup.

Related Posts with Thumbnails

www.gua.com.my

sultanmuzaffar - entertainment blogger